دلایل حادثه نفتکش‌ها در دریای عمان چیست؟


دلایل حادثه نفتکش‌ها در دریای عمان چیست؟

یک تحلیلگر عربی نوشت: انتظار نمی‌رود که تندروها ی کاخ سفید و اردوی جنگ طلبان سعودی-اماراتی و اسرائیلی در برابر واقعیت‌ها تسلیم شوند از همین رو در تلاش می‌کنند تا شاید موفق شوند آمریکا را به ورطه جنگ بکشانند.

اتاق خبر 24:

حادثه حمله به دو نفتکش در دریای عمان ثابت کرد که لشکر ادوات و نفرات آمریکا در منطقه خلیج فارس و ناوگان‌های آن، حافظ امنیت این منطقه نیست.

عزالدین افزود: حوادثی که نفتکش‌ها در معرض آن قرار دارند ممکن است با هدف کشیدن ناوگان‌ آمریکا به جنگ علیه ایران باشد.

در این یادداشت آمده است: اطلاعات مربوط به حادثه‌ای که برای دو نفتکش در دریای عمان رخ داد، بسیار ناچیز است، به رغم وحشتی که شنیدن خبر آن در همان ساعات اولیه ایجاد کرد. داده‌های اندک موجود درباره رخداد مذکور پس از وحشت پراکنی ناشی از اعلام خبرش، حادثه بندر الفجیره در دوازدهم ماه مه را به یاد انداخت که باب شایعات را درباره آن گشود، اما چیزی که از تحقیق درباره آن واقعه اعلام شد، اشاره به نتیجه‌ای نداشت، غیر از اینکه جان بولتون، (مشاور تندروی ترامپ) در جریان سفرش به ابوظبی، ایران را در آن مسئول دانست.

المیادین نوشت: در مورد حادثه بندر الفجیره، ائتلاف سعودی، انگلیس و آمریکا درخواست ایران برای تحقیق بین المللی به منظور شناسایی واقعیت درباره آن را رد کردند و درباره حادثه دریای عمان هم ائتلاف سعودی و کشورهای عربی اشاره‌ای به تحقیق برای شناسایی ابعاد و عاملان حمله به آن نکردند. مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا، ایران و متحدان آن را به حمله به فرودگاه «أبها» در عربستان و دیگر حوادث متهم کرد، اما در حوادثی که نام آن را برد، فراموش کرد که ایران حتی یک عملیات از جمع قریب به دویست عملیات حمله به کشتی‌ها و نفتکش‌ها در آب‌های خلیج (فارس) را انجام نداده است و بیشتر آنها عملیات آمریکا علیه ایران بوده است.

نویسنده با تاکید بر اینکه حمله به نفتکش‌ها در آب‌های خلیج فارس هیچ نفع فوری برای ایران ندارد، گفت: شاید منفعت در حال حاضر ایران در موضوع تقابل با آمریکا در «عدم تشدید تنش» است تا حمایت کشورهای دوست و بی طرف را جلب کند و اینکه مبادرت به رویارویی نکند، صرف نظر از اینکه شماری از کشورهای دوست و غیردشمن ایران هم این موضع را تایید می‌کنند.

المیادین نوشت: بر اساس این قاعده و قانونی که ایران در راستای مقابله با اردوی جنگ طلبان مد نظر گرفته است از تهدید منافع قطر هم جلوگیری می‌شود، بخصوص که نفتکش فرانت التر که حامل ماده اتانول به تایوان بود از قطر حرکت کرده بود و همچنین از تهدید منافع ژاپن جلوگیری می‌کند که نفتکش دوم موسوم به کُکوکا کوریجس با محموله متانول به سمت این کشور در حرکت بود بخصوص آن هم زمانی که آبه شینزو، نخست وزیر ژاپن که درصدد کاهش تنش میان ایران و آمریکا بود با آیت الله خامنه‌ای، رهبر عالی ایران دیدار داشت.

المیادین افزود: از سوی دیگر، حادثه دریای عمان در شرایطی رخ داد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به دلیل فروش سلاح به عربستان به مبلغ حدود چهارصد میلیارد دلار به بهانه وجود وضعیت فوق العاده در مضیقه کنگره قرار گرفته است و بی تردید تشدید تنش در دریای عمان به این نحوی که صورت گرفته است بهانه ترامپ علیه کنگره را تقویت می‌کند تا منافع شرکت‌های فروش سلاح هم تامین شود. سلاح‌هایی که سال‌هاست توسط شبه نظامیان تبهکار و تروریست استفاده می‌شود. بدین ترتیب ایدئولوژی بولتون و پامپئو و منافع اردوی جنگ طلبان سعودی-اسرائیلی و اماراتی محقق می‌شود.

عزالدین با اشاره به اینکه حادثه دریای عمان در فضایی متفاوت با فضای تهدیدهای آمریکا و لشکرکشی آن به منطقه خلیج فارس اتفاق افتاد، نوشت: آماده باش ناوگان‌های آمریکا در خلیج (فارس) رویای تندروهای دولت آمریکا و شرکت‌های تسلیحاتی و خواسته اردوی جنگ عربستان، اسرائیل و امارات را برآورده کرده بود، اما این فضا بتدریج کم رنگ شد کرد، به گونه‌ای که با عقب‌نشینی ترامپ از شروطی که پامپئو برای ایران وضع کرده بود و اکتفا به مذاکره بدون پیش شرط رویا و بلندپروازی‌های اردوی جنگ طلبان هم بر باد رفت.

در پایان آمده است: بنابراین انتظار نمی‌رود که تندروها و اردوی جنگ طلبان در برابر این واقعیت تسلیم شوند از همین رو در خفا و آشکار برای تغییر واقعیت‌ها تلاش می‌کنند تا شاید جو موجود میان ایران و آمریکا به همان وضعیت قبلی اوج تنش بازگردد. شاید بعید باشد که حادثه اخیر دریای عمان آخرین توطئه باشد اما عواقب این توطئه‌ها در ادامه تهدید امنیت خلیج (فارس) به زیانشان تمام می شود از همین رو همان گونه که محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران بیان داشت، آغاز گفت‌وگوهای منطقه‌ای در این خصوص ضرورت می‌یابد.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها