اولین زن فضانورد سال 2024 روی ماه قدم می‌زند


اولین زن فضانورد سال 2024 روی ماه قدم می‌زند

ناسا اعلام کرده که اولین زن فضانورد در سال 2024 بر روی ماه قدم برمی دارد و تا سال 2028 انسان خواهد توانست حضوری پایدار بر روی ماه داشته باشد.

اتاق خبر 24:

۴۵ سال بعد از اعزام فضانوردان امریکایی به کره ماه، ناسا قصد دارد مأموریت‌های فضایی خود برای اعزام مجدد فضانورد به تنها قمر زمین را از سر گرفته و در مرحله بعد فضانوردانی به کره مریخ بفرستد.

در حالی که اولین فضانوردان اعزامی به کره ماه از طریق فضاپیمای آپولو ۱۷ در سال ۱۹۷۲ مرد بودند، سالی راید به اولین فضانورد زن آمریکایی مبدل شد که در سال ۱۹۸۳ پا به فضا گذاشت. پس از آن نیز حضور فضانوردان زن در مأموریت‌های فضایی ناسا کم و بیش ادامه یافت. اما تصمیم این سازمان فضایی برای اعزام یک زن به ماه بعد از وقفه‌ای پنج دهه‌ای جالب توجه به نظر می‌رسد. البته در این سفر یک فضانورد مرد هم فضانورد زن را همراهی خواهد کرد.

مأموریت جدید ناسا برای اکتشاف ماه و سفر به آن آرتمیس نام گرفته و یکی از اجزای کلیدی آن اکتشاف در قطب جنوب کره ماه برای اولین بار است. پیشبرد بسیاری از اجزای این طرح تحقیقاتی و طرح‌های مشابه با آن با مشارکت شرکت‌های بخش خصوصی صورت می‌گیرد. البته این اکتشافات نیازمند صرف وقت فراوان است و لذا جیم بریدن استین یکی از مدیران ارشد ناسا در این مورد تصریح کرده است: ما این بار فناوری‌های خلاقانه زیادی را به ماه می‌بریم و در آن باقی خواهیم ماند. پس از حضور طولانی مدت در ماه درس‌ها و تجارب لازم را برای سفر به مریخ نیز خواهیم آموخت.

در همین راستا یک فضاپیمای جدید به نام اوریون و یک سیستم پرتاب فضاپیمای جدید در ناسا ساخته می‌شود. ناسا همچنین به دنبال طراحی یک فضاپیمای کوچک دیگر هم هست که گیت وی نام دارد و وظیفه آن گردش به دور ماه برای تسهیل برقراری ارتباط میان اوریون و کره زمین است.

ناسا همچنین قصد دارد انبوهی از آب یخ زده در زیر سطح ماه را با استفاده از دستگاه‌های مخصوصی به آب آشامیدنی یا اکسیژن مبدل کند تا اقامت طولانی‌مدت فضانوردان در ماه تسهیل شود. همچنین هیدروژن باقی‌مانده هم به عنوان سوخت راکت‌های فضایی قابل‌استفاده خواهد بود. ناسا برای پیشبرد این طرح‌های بزرگ در سال ۲۰۲۰ بودجه‌ای ۲۲.۶ میلیارد دلاری در اختیار خواهد داشت و امیدوار است بعد از فرود بر روی ماه تا سال ۲۰۲۴ بتواند ظرف چهار سال حضور خود در قمر زمین را تثبیت کند.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق