ترشحات زیاد واژن، چه علت و درمانی دارد؟


ترشحات زیاد واژن، چه علت و درمانی دارد؟

ترشحات زیاد واژن می‌تواند دلایلی، چون استرس، تخمک گذاری یا عفونت واژن داشته باشد.

ترشحات زیاد واژن می‌تواند دلایلی، چون استرس، تخمک گذاری یا عفونت واژن داشته باشد. برای رفع این مشکل، هم می‌توانید از روش‌های خانگی مانند مصرف ماست یا سرکه استفاده کنید و هم از دارو‌های شیمایی مانند قرص مترونیدازول.
دلیل ترشحات زیاد واژن چه می‌تواند باشد و آیا نگران کننده است؟ این سؤال برای خانم‌هایی که واژن آن‌ها ترشحات سفید، سبز و بد بو دارد ایجاد می‌شود. البته ترشحات واژن همیشه نگران کننده نیست. اگر فرد در دوران حاملگی یا تخمک گذاری قرار داشته باشد یا این که مجبور باشد استرس زیادی را در طول روز تحمل کند، بی‌شک ترشحات واژن نسبت به زمانی که فرد در حالت نرمال قرار دارد بیشتر خواهد شد.
در اینجا دلایلی که می‌تواند روی افزایش ترشحات واژن تأثیر بگذارد را بیان می‌کنیم و سپس با روش‌هایی که برای درمان ترشحات زیاد واژن وجود دارد آشنا خواهیم شد.

بررسی علت‌ ترشحات زیاد واژن
در صورتی که شما از لحاظ روحی در وضعیت نامساعدی قرار داشته باشید و محیطی که در آن قرار دارید سرشار از تنش و استرس باشد، یا اینکه به بیماری‌های عفونی مبتلا شده باشید، در هر صورت امکان این که ترشحات واژن بیشتر از همیشه شود، وجود خواهد داشت. علت‌های افزایش ترشح واژن به طور کامل در ادامه ارائه شده است.
۱. دوران تخمک گذاری
وقتی در اواسط دوران قاعدگی قرار دارید و به دوران تخمک گذاری نزدیک می‌شود، ترشحات تخمک گذاری باعث افزایش ترشحات واژن می‌شود. پس از آزاد شدن تخمک، ترشحات واژن ممکن است کمتر شود یا رنگ و میزان شل بودن آن تغییر کند. تخمک گذاری علاوه بر افزایش ترشحات واژن، با علایم دیگری نیز همراه خواهد بود. از جمله این علایم می‌توان به درد در ناحیه شکم، افزایش دمای بدن و بروز لکه بینی اشاره کرد.
۲. برانگیخته یا تحریک شدن
ترشحات زیاد واژن می‌تواند به دلیل برانگیختگی به وجود آمده باشد. هنگامی که فرد تحریک می‌شود، گردش خون در ناحیه واژن افزایش پیدا می‌کند و همین موضوع سبب افزایش ترشحات در این ناحیه می‌شود. تحریک شدن علاوه بر افزایش ترشحات واژن سبب افزایش دمای بدن، بالا رفتن نبض و به شماره افتادن نفس نیز می‌شود.
۳. به هم خوردن تعادل هورمون‌ها و افزایش استرس
خانم‌هایی که در طول روز مدام با استرس و اضطراب دست و پنجه نرم می‌کنند و افرادی که به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) مبتلا هستند نیز با مشکل ترشحات زیاد واژن مواجه می‌شوند.
سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) حدود ده درصد از خانم‌هایی که در دوران بارداری قرار دارند را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در برخی از افراد این مشکل می‌تواند سبب افزایش ترشحات واژن شود و برخی دیگر از خانم‌ها نیز ممکن است با این مشکل مواجه نشوند.
سندرم تخمدان پلی کیستیک علایم دیگری از جمله به هم خوردن نظم قاعدگی، افزایش وزن، افزایش موهای صورت و بدن و ناباروری را نیز دارد.
۴. داشتن واکنش آلرژیک
همان طور که سایر اندام‌های بدن ممکن است نسبت به چیزی حساسیت یا آلرژی نشان دهند، این موضوع می‌تواند برای واژن نیز رخ دهد. شوینده‌های بهداشتی، لباس زیر، دستمال توالت، روان کننده‌های خاص و... از جمله مواردی هستند که سبب بروز حساسیت در این ناحیه می‌شوند.
داشتن واکنش آلرژیک سبب ترشحات زیاد واژن می‌شود. همچنین این واکنش‌های آلرژیک می‌تواند به صورت درد و سوزش در هنگام نزدیکی و ادرار، خارش و التهاب این ناحیه نمایان شود.
۵. مصرف آنتی بیوتیک‌ها
آنتی بیوتیک‌ها برای درمان بیماری‌های زیادی مؤثر هستند. با این وجود مصرف این داروها می‌تواند تعادل باکتری‌های موجود در ناحیه واژن را به هم بزند. به هم خوردن تعادل باکتری‌های موجود در ناحیه واژن سبب بروز عفونت قارچی واژن می‌شود که علایم آن ترشحات پنیری است.
با بروز این عفونت، خارش و سوزش در ناحیه واژن رخ می‌دهد و احتمال این که درد در هنگام برقراری رابطه جنسی یا دفع ادرار نیز ایجاد شود وجود خواهد داشت.
۶. به فراموشی سپردن تامپون یا کاندوم
از جمله مشکلاتی که ترشحات زیاد واژن را در پی دارد می‌توان به فراموش کردن تامپون اشاره کرد. این موضوع برای افراد زیادی ممکن است رخ دهد. برخی از خانم‌ها با وجود این که یک تامپون هنوز درون واژن دارند مجددا یک تامپون دیگر در این ناحیه قرار می‌دهند! برخی مواقع نیز کاندوم به صورت اتفاقی درون واژن باقی می‌ماند.
با بروز هر یک از این مشکلات، ترشحات سفید، زرد، سبز، صورتی و قهوه‌ای در ناحیه واژن دیده می‌شود. تب، سوزش، تورم ناحیه واژن و بروز درد هنگام رابطه جنسی و دفع ادرار از دیگر علائمی هستند که نشان دهنده ماندن کاندوم یا تامپون در واژن هستند.
۷. استفاده از آی ‌یو دی (IUD) برای پیشگیری از بارداری
آی یو دی (IUD) یک دستگاه است که برای پیشگیری از بارداری استفاده می‌شود. این دستگاه برای جلوگیری از بارداری در طولانی مدت مؤثر است و درون رحم قرار می‌گیرد. اما آی ‌یو دی می‌تواند سبب بروز عفونت و ترشحات زیاد واژن شود.
هنگام استفاده از آی ‌یو دی، اگر در ناحیه اطراف واژن تورم ایجاد شده و ترشحات زرد و سبز همراه با بوی تند از آن خارج می‌شود، احتمال این که عفونت واژن رخ داده باشد بسیار زیاد است.
۸. استفاده از داروهای هورمونی برای پیشگیری از بارداری
خانم‌های زیادی برای پیشگیری از بارداری از قرص‌هایی که به این منظور در بازار ارائه شده‌اند استفاده می‌کنند. این قرص‌ها که برای درمان آکنه یا جوش و کیست نیز تجویز می‌شوند تعادل هورمون‌های زنانه را به هم می‌زنند. از جمله عوارض مصرف داروهای هورمونی می‌توان به ترشحات زیاد واژن، سردرد، حالت تهوع، تغییر در میزان میل جنسی و حساس شدن سینه‌ها اشاره کرد.
۹. بارداری
ترشحات زیاد واژن می‌تواند یکی از نشانه‌های اولیه بارداری باشد. ترشحات واژن در دوران بارداری به دلیل محافظت از رحم و جنین رخ می‌دهد. ترشحاتی که در این دوران دیده می‌شود حالتی سفید و شفاف دارد و رقیق است. از دیگر علائمی که می‌توانند نشان دهنده بارداری باشند می‌توان به حساس شدن سینه‌ها، قطع شدن قاعدگی، حالت تهوع، خستگی مفرط و تکرر ادرار اشاره کرد.
۱۰. دوران شیردهی
در دوران شیردهی و هفته اول پس از زایمان، واژن دارای ترشحات زیادی است. این ترشحات با نام لوچیا شناخته می‌شوند. این ترشحات در اوایل دوران شیردهی رنگ قرمز یا قهوه‌ای تیره دارند و به مرور به رنگ زرد دیده می‌شوند. ترشحات واژن پس از زایمان معمولا چهار تا شش هفته ادامه دارد و سپس متوقف می‌گردد.
۱۱. عفونت‌های قارچی
ترشحات زیاد واژن در بیش از ۷۵ درصد زنان به دلیل بروز عفونت‌های قارچی در این ناحیه رخ می‌دهد. بروز عفونت‌های قارچی در ناحیه واژن می‌تواند به دلیل مصرف آنتی بیوتیک ها، استفاده از لباس زیر‌های چسبان و دارای الیاف مصنوعی، ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن و بالا بودن قند خون باشد.
هنگام بروز عفونت قارچی در این ناحیه ترشحات غلیظ و تیره یا ترشحات آبکی در ناحیه واژن دیده می‌شود. همچنین ممکن است واژن دچار خارش، سوزش یا التهاب شود و فرد مبتلا به عفونت قارچی هنگام رابطه جنسی یا دفع ادرار احساس درد زیادی را تجربه کند.

روش‌های سنتی درمان عفونت واژن
برخی از خانم‌ها اعتقاد دارند که همیشه درمان‌های سنتی بهتر از درمان‌های دارویی برای بیماری‌های زنان جواب می‌دهند. به همین دلیل استفاده از روش‌های سنتی برای درمان ترشحات زیاد واژن متداول‌تر است. در اینجا چند روش خانگی برای درمان این بیماری ارائه شده است.
۱. دمنوش تخم شنبلیله
یکی از درمانگر‌های گیاهی مفید برای از بین بردن ترشحات و عفونت‌های ناحیه واژن، تخم شنبلیله است. برای تهیه دمنوش تخم شنبلیله کافی است یک یا دو قاشق غذاخوری از آن را با آب ترکیب کرده روی حرارت بگذارید. سپس از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دمنوش آماده است. این دمنوش را هم می‌توانید نوش جان کنید و هم پس از سرد شدن به صورت استعمال خارجی به ناحیه واژن بمالید تا ترشحات کاهش پیدا کند.
۲. ترکیب سرکه سیب و عسل
برای درمان ترشحات زیاد واژن می‌توانید از سرکه سیب استفاده کنید. سرکه ضد عفونی کننده است و کلیه میکروب‌هایی که در این ناحیه وجود دارند را از بین می‌برد. با توجه به این که استعمال سرکه برای درمان عفونت درد و سوزش این ناحیه را بیشتر می‌کند، به شما پیشنهاد می‌کنیم یک قاشق سرکه سیب را با مقداری عسل درون یک لیوان آب بریزد و پس از ترکیب این مواد، آن را نوش جان کنید.
۳. ماست
ماست یکی دیگر از مواد غذایی است که برای درمان عفونت واژن و از بین بردن ترشحات این ناحیه می‌توانید از آن استفاده کنید. برای درمان ترشحات زیادی که در ناحیه واژن وجود دارد، باید ماست را با استفاده از یک سرنگ به درون واژن تزریق کنید. سپس یک عدد نوار بهداشتی درون لباس زیرتان قرار دهید و دراز بکشید تا اگر ترشحی وجود دارد به آن جذب شود. با تکرار چند باره این عمل می‌توانید ترشحات واژن را به حالت نرمال برگردانید.

روش‌های پزشکی درمان عفونت واژن
اگر چه استفاده از روش‌های درمان سنتی تا حد زیادی در کاهش ترشحات زیاد واژن تأثیرگذار است، اما برای این که این مشکل دوباره بروز نکند بهتر است به پزشک مراجعه کرده و از درمان‌های پزشکی برای بهبود این بیماری استفاده کنید. در اینجا برخی از داروهایی که برای تنظیم میزان ترشحات واژن و از بین بردن عفونت واژن تجویز می‌شوند معرفی شده است.
۱. قرص مترونیدازول
قرص مترونیدازول دارویی است که بسیاری از پزشکان آن را برای درمان عفونت‌های مختلف از جمله عفونت واژن تجویز می‌کنند. روش مصرف قرص مترونیدازول به این صورت است که باید آن را دو بار در روز و به مدت یک هفته مصرف کنید. با مصرف این دارو ترشحات زیاد واژن کاهش پیدا می‌کند و بیمار بهبود پیدا خواهد کرد.
۲. پماد یا قرص کلیندامایسین
یکی دیگر از داروهایی که برای کاهش ترشحات ناحیه واژن تجویز می‌شود، کلیندامایسین ست. این دارو هم به صورت کپسول و هم به صورت پماد و ژل در داروخانه‌ها وجود دارد. برای درمان ترشحات واژن می‌توانید از پماد کلیندامایسین استفاده کنید و آن را دو بار در روز به مدت یک هفته درون واژن تزریق نمایید.
۳. پماد کلوتریمازول
پماد کلوتریمازول نیز از جمله داروهایی است که برای درمان ترشحات زیاد واژن استفاده می‌شود. این پماد قارچ‌هایی که در این ناحیه رشد کرده‌اند را به طور کامل از بین می‌برد. برای درمان عفونت و ترشحات واژن با کمک پماد کلوتریمازول، (زیر نظر پزشک) باید آن را یک بار در روز و به مدت یک تا دو هفته درون ناحیه واژن تزریق کنید.

جمع بندی
ترشحات زیاد واژن به دلایل مختلفی رخ می‌دهد. بروز عفونت در این ناحیه و به هم خوردن تعادل هورمون‌های بدن از جمله مواردی هستند که سبب افزایش ترشحات واژن و تغییر رنگ آن‌ها می‌شوند. برای درمان عفونت قارچی واژن هم می‌توانید روش‌های سنتی مانند تزریق ماست در واژن یا استفاده از دمنوش تخم شنبلیله را در نظر داشته باشید و هم می‌توانید از داروهای شیمیایی مانند پماد کلوتریمازول و قرص یا پماد مترونیدازول که توسط پزشکان تجویز می‌شوند استفاده کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس همسر عروسکی محمدرضا رهبری بازیگر سریال سیب ممنوعه / همسر شیکش رو دست همه زد !