انواع بازی با نوزاد، نه تا دوازده ماهگی


انواع بازی با نوزاد، نه تا دوازده ماهگی

آگاهی از انواع بازی با نوزاد 9 تا 12 ماهه و انجام آنها، موجب می‌شود که توانایی‌ها و مهارت‌های نوزاد پیش از یک سالگی افزایش قابل توجهی یابد.

یکسالگی نقطه عطفی در رشد کودک است. آگاهی از انواع بازی با نوزاد ۹ تا ۱۲ ماهه و انجام آنها، موجب می‌شود که توانایی‌ها و مهارت‌های نوزاد پیش از یکسالگی افزایش قابل توجهی یابد.
اکنون کودک نسبت به وقایع اطراف خود هشیار‌تر و آگاه‌تر شده است. وسایلی در اختیارش بگذارید که بتواند در اتاق با آن‌ها بازی کند، مانند یک توپ بزرگ یا تونل بازی که بتواند از درون آن عبور کند. با در اختیار قرار دادن اشیا بی خطر، به تقویت ماهیچه‌های کوچک او کمک می‌کنید. اگر به دنبال ایده‌های بیشتری برای بازی هستید، فهرست متنوعی از انواع بازی با نوزاد ۹ تا ۱۲ ماهه را برایتان فراهم کرده ایم.

الف) بازی‌های مناسب نوزاد از ۹ تا ۱۰ ماهگی
از نه ماهگی به بعد، نوزاد وارد فاز اکتشافی می‌شود. او می‌تواند بخزد، چهار دست و پا برود، بایستد، راه برود، قایم شود یا در یک فضای محدود بنشیند. مهارت‌های حرکتی او افزایش یافته و دنیای او بزرگتر شده است. بازی‌های زیر به افزایش مهارت‌های نوزادان نه ماهه کمک خواهد کرد.
۱. بازی با جعبه
نوزاد در این سن بازی با جعبه‌ها را دوست دارد. یک جعبه مقوایی یا پلاستیکی بزرگ (به اندازه کودک) تهیه کنید. اجازه دهید نوزاد داخل جعبه شود و از آن بیرون بیاید.
هنگامی که نوزاد با جعبه بازی می‌کند، حتما کنارش باشید و بر او نظارت داشته باشید. همچنین می‌توانید یک چادر کوچک برای او آماده کنید تا مانند خانه از آن استفاده کند.
۲. اسباب بازی‌های نرم
اکنون زمان ارتباط گرفتن نوزاد با اسباب بازی هایش است. اسباب بازی‌ها و عروسک‌های پولیشی و نرم برای او تهیه کنید تا با آن‌ها بازی کند. داستانی برای کودک تعریف کنید که عروسک‌هایش شخصیت اصلی آن باشند.
۳. ماهیگیری
برای شروع این بازی سینک، وان، سطل یا استخر کوچکی را پر از آب کنید. تعدادی اسباب بازی پلاستیکی مانند ماهی، صدف و غیره را در آب بریزید. ملاقه و سبد کوچک پلاستیکی در اختیار کودک قرار دهید و به کودک نشان دهید که چگونه ماهی‌ها را از آب بگیرد.
۴. جعبه اکتشاف
درون یک جعبه‌ اجسامی که از طبیعت جمع آوری کرده اید مانند برگ، گل، شاخه، سنگ ریزه، صدف و ... را قرار دهید. با کودک بنشینید و اجازه دهید تا تک تک اجسام را در دست بگیرد و بررسی کند. با او در مورد ویژگی‌های هر یک از آن‌ها مانند نرمی، سفتی، رنگ و غیره صحبت کنید.
۵. ریختن مواد غذایی در ظرف
پارچه بزرگی روی زمین پهن کنید و با نوزادتان روی آن بنشینید. درون کاسه‌های کوچکی، مواد خشکی مانند غلات صبحانه، برنج، بیسکوییت‌های کوچک یا ماسه بریزید.
چند قاشق و کاسه خالی نیز کنار او قرار دهید. نشان دهید که چگونه می‌تواند با قاشق مواد غذایی را به کاسه‌های دیگر منتقل کند.
۶. بازی با وسایل خانه
بازی با وسایل موجود در خانه برای کودک جالب و مهیج است. برای نمونه می‌تواند میوه‌ها را از پاکت بردارد و داخل سبد یخچال بگذارد یا لباس‌هایش را در کمد بگذارد.
۷. کتاب‌های لمسی
این گونه کتاب‌ها تجربیات جدیدی در اختیار کودک قرار می‌دهند. کتابی را انتخاب کنید که به اندازه کافی محکم باشد و تصاویر روشن، جذاب و واضحی داشته باشد.

ب) از ۱۰ تا ۱۱ ماهگی
نوزاد شما اکنون بر مهارت‌های حرکتی اش تسلط یافته است و بالا رفتن از وسایل خانه یکی از تفریحات اوست؛ بنابراین بایستی محیط را برای بازی امن او فراهم کنید.
۱. کوه بالشی
یکی از ساده‌ترین و امن‌ترین راه‌ها برای تمرین بالارفتن، آماده کردن کوهی از بالش‌ها و کوسن هاست. بالش‌هایی از رنگ‌ها، شکل‌ها و اندازه‌های مختلف بر روی زمین قرار دهید تا نوزاد از آن‌ها بالا برود. این بازی بایستی زیر نظارت مستقیم شما انجام شود. انجام این حرکت موجب بهبود مهارت های حرکتی نوزاد می شود.
۲. بازی با غذای انگشتی
در کاسه‌های مختلف، غذا‌های انگشتی مورد علاقه کودک مثل بیسکوییت، چوب شور، برش‌های میوه و ... را قرار دهید. تعدادی کاسه خالی نیز در دسترس او قرار دهید تا مواد غذایی را از کاسه‌ای به کاسه دیگر انتقال دهد. این فعالیت موجب هماهنگی چشم و دست نوزاد می‌شود.
۳. برج سازی
مکعب‌های اسباب بازی، قوطی‌های خالی سرلاک و شیر خشک، قوطی‌های کنسرو یا هر جعبه مقوایی یا پلاستیکی دیگری را جمع آوری کنید. اجازه دهید تا کودک آن‌ها را روی هم بچیند و یک برج بسازد. پس از تکمیل برج، بگذارید به آن ضربه بزند تا فرو ریزد. هیجان و خنده او، شما را نیز سر ذوق می‌آورد.
۴. بازی با آینه
کودک را مقابل آینه ببرید. هنگامی که به آینه نگاه می‌کند، یکی از اجزا صورتش (مثلا دهان) را لمس کنید و نامش را بگویید. حال از او بخواهید تا دهانش را به شما نشان دهد. این کار را برای باقی اندام‌ها تکرار کنید.
۵. هلش بده
نوزادان برای راه رفتن نیاز به تمرین زیادی دارند. هل دادن واکر به آن‌ها کمک می‌کند که با حفظ تعادل، راه بروند. چند اسباب بازی روی واکر کودک بگذارید و از او بخواهید آن‌ها را برایتان جابجا کند.
۶. تلفن بازی
کودک در این سن از بازی‌های تقلیدی لذت بسیاری می‌برد. یک تلفن اسباب بازی جذاب و ایمن برای او تهیه کنید. زمانی در روز را با کودک مکالمه تلفنی داشته باشید!
۷. جعبه پست
جعبه پست، جعبه‌ای است که سوراخ‌هایی برای انداختن اشکال مختلف دارد. هنگام خرید، جعبه‌ای را انتخاب کنید که به اندازه کافی محکم باشد و اندازه اشکال آن مناسب باشد. (اگر قطعات ریز داشته باشد، امکان دهان گذاشتن و خطر خفگی وجود دارد) این فعالیت مهارت‌های حرکتی ظریف کودک را بهبود می‌بخشد.

ج) از ۱۱ ماهگی تا یک سالگی
اکنون کودک شما در آستانه یک سالگی است. مهارت‌ها و توانایی‌های او در مقایسه با روز‌های اول تولد، تفاوت چشمگیری پیدا کرده است. بازی‌های بسیاری در روز می‌توانید با او انجام دهید و سرگرم شوید.
۱. نخ و حلقه
یک طناب کلفت و تعدادی ماکارونی خشک یا غلات صبحانه به شکل حلقه (O) آماده کنید. طناب را به طول ۵۰ سانتی متر ببرید و انتهای آن را گره بزنید. روش نخ کردن حلقه‌ها را به کودک نشان دهید، سپس بگذارید او ابتکار عمل را به دست بگیرد.
۲. پیدا کردن در بطری
تعدادی بطری پلاستیکی و درهایشان را به کودک بدهید. از کودک بخواهید تا در هر بطری را پیدا کند و آن را ببندد. با کمی تمرین کودک می‌تواند درب متعلق به هر بطری را پیدا کند.
۳. جدا کردن اسباب بازی‌های چسبیده
تعدادی اسباب بازی را با چسب نواری روی یک سینی بچسبانید. سینی را مقابل کودک قرار دهید تا آن‌ها را جدا کند.
۴. غذا دادن به حیوانات
تصویر یک حیوان را روی جعبه‌ای بچسبانید و جای دهان او را سوراخ کنید. تعدادی توپ پم پم (یا توپ کوچک رنگی) در اختیار کودک قرار دهید. سپس از او بخواهید که توپ‌ها را در دهان حیوان بگذارد. با افزایش مهارت دست کودک می‌توانید از او بخواهید تا با یک انبر پلاستیکی این کار را انجام دهد.
۵. جابجایی توپ‌ها با قاشق
تعدادی توپ رنگی و یک قاشق با اندازه مناسب توپ‌ها در اختیار کودک بگذارید. از کودک بخواهید که با قاشق توپ‌ها را بردارد و در سبد بیاندازد. با افزایش مهارت کودک، می‌توانید سبدهایی با رنگ‌های مختلف تهیه کنید و از او بخواهید تا هر توپ را در سبد همرنگ خود بیاندازد.
۶. بازی با قطار
اگر کودک فعالانه از این سو به آن سو می‌رود، بازی با اسباب بازی‌هایی که آن‌ها را به دنبال خودش می کشد برایش جذابیت دارد. قطار یا حیواناتی که بهم متصل هستند و زیرشان چرخ دارد، برای این منظور مناسبند. نخی به انتهای اسباب بازی ببندید تا کودک آن را در دست بگیرد و به دنبال خود بکشد.
۷. شعرهای کودکانه
خواندن کتاب و آهنگ کودکانه برای فرزند شما بسیار لذت بخش است. شعرهای شاد و کودکانه علاوه بر مفرح بودن، به رشد زبانی کودک نیز کمک موثری می‌کنند.

ایده‌های بیشتر برای انواع بازی با نوزاد ۹ تا ۱۲ ماهه
در ادامه ایده های بیشتری برای بازی های حسی - حرکتی و ارتباطی را به شما ارائه می دهیم.
بازی‌های حرکتی
- بر روی زمین دراز بکشید و اجازه دهید تا نوزاد چهار دست و پا از روی شما رد شود.
- تمرین حرکات جدید با کودک مانند بوسه فرستادن، دست زدن یا بزن قدش (high five).
- یک توپ نرم را روی زمین قل بدهید و کودک را تشویق کنید که به دنبال آن برود.
- با بلوک‌های چیدنی بازی کنید.
- اجازه دهید کودک با اجسام بزرگ مانند بالش‌ها یا کوسن‌ها بازی کند و بر بازی او نظارت داشته باشید.
- یک اسباب بازی که قابلیت هل دادن دارد را در اختیار کودک قرار دهید تا با آن تمرین راه رفتن کند.
- برای کودک موسیقی‌های شاد بگذارید و او را تشویق کنید با موسیقی برقصد.
بازی‌های حسی
- دالی موشه و قایم باشک بازی کنید.
- اجازه دهید کودک از زیر، رو و میان اجسام مختلف موجود در خانه بخزد و حرکت کند.
- نوزاد را به بافت‌های جدید از طریق غذا، اسباب بازی، لباس و غیره آشنا کنید.
- تماس پوست با پوست زیادی با نوزاد داشته باشید.
بازی‌های ارتباطی
- خداحافظی کردن (بای بای) و سلام کردن را با کودک تمرین کنید.
- کتاب‌های بزرگ و رنگارنگ برای کودک بخوانید و اجازه دهید که او صفحات را ورق بزند.
- اعضای بدن کودک را نام ببرید و از او بخواهید که به آن‌ها اشاره کند.
- سؤال‌هایی از کودک را بپرسید و پاسخ‌های او را که با کلمات، صدا‌های کودکانه یا غان و غون است، ضبط کنید و برایش پخش کنید.
- فعالیت‌های روزانه نوزاد مانند لباس پوشیدن، غذا خوردن، تعویض پوشک و شیر خوردن را برای کودک گزارش دهید.
- به صدا‌های کودک پاسخ دهید تا نوزاد برای صحبت کردن تشویق شود.

سخن آخر
اگر کودک راه رفتن را شروع کرده است، می توانید با استفاده از روروئک یا واکر او را به راه رفتن ترغیب کنید. در آغاز شاید لازم باشد که کمکش کنید، اما به زودی خواهید دید که خودش به تنهایی راه می رود. همچنین از استاندارد و ایمن بودن اسباب بازی‌ها و عروسک‌هایی که در اختیار کودک می‌گذارید اطمینان حاصل کنید. اگر دکمه یا حلقه ای به اسباب بازی متصل است، دقت کنید که کاملا محکم باشد و کنده نشود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان