آبریزش چشم نوزاد، علت و درمان آن چیست؟


آبریزش چشم نوزاد، علت و درمان آن چیست؟

علت آبریزش چشم نوزاد ممکن است عفونت، سرما خوردگی و بسته بودن مجاری اشک باشد.

علت آبریزش چشم نوزاد ممکن است عفونت، سرما خوردگی و بسته بودن مجاری اشک باشد. این عارضه در حالت معمولی خطرناک نیست، اما اقدام به موقع هنگام مشاهده نشانه‌ها و مراجعه به پزشک مانع از بروز مشکلات جدی می‌شود.
علت آبریزش چشم نوزاد چه چیزی می‌تواند باشد؟ عفونت، سرماخوردگی و بسته بودن مجرای اشک از جمله علت‌های رایج آبریزش چشم نوزاد هستند. در ادامه این مقاله به علت‌ این عارضه و اقدامات لازم در این موارد می‌پردازیم.

آبریزش چشم نوزاد
تنها راه اطلاع از مشکلات یک نوزاد، دقت کردن به حرکات دست و بدن و گریه آنهاست. دوره نوزادی یکی از حساس‌ترین دوره‌های زندگی است و والدین باید بیشترین حساسیت و دقت را در این دوره به خرج دهند تا متوجه مشکلات نوزادشان بشوند. آبریزش چشم نوزاد یکی از مشکلاتی است که نگرانی والدین را بر می‌انگیزد و اطلاع از علت و شیوه درمان آن اهمیت بسیاری دارد. در ادامه به بررسی علت آبریزش چشم نوزاد می‌پردازیم.

علت آبریزش چشم نوزاد
آبریزش چشم نوزاد می‌تواند نشانه مشکلات متعددی باشد. از جمله دلایل رایج آبریزش چشم نوزاد می‌توان به عفونت، ورود اشیا خارجی به چشم و بسته بودن مجاری اشک اشاره کرد. در ادامه هر کدام از این موارد را بررسی می‌کنیم.
۱. مشکل در مجرای اشک
طبق برخی از آمار، یک سوم نوزادانی که چشم به جهان می‌گشایند، در روز‌های اول حیات، مجاری اشک چشم‌هایشان بسته است. آبریزش چشم نوزادان می‌تواند نتیجه بسته بودن این مجاری باشد. مسئولیت تخلیه مایع از چشم‌ها بر عهده مجاری اشک است و اگر این مسیر بسته شود، فرآیند تخلیه مایع به خوبی انجام نخواهد شد و اشک در چشمان کودک نوزاد باقی مانده و جاری می‌شود. این مشکل در برخی موارد با قرمزی کنار چشم و تورم در ناحیه پایین پلک همراه است. این مشکل را می‌توان در روز‌های اول تولد نوزاد تا ماه‌های اولیه پس از تولد مشاهده کرد.
ماساژ دادن یکی از بهترین راه‌ها برای حل مشکل مجاری اشک است. می‌توانید چند وعده در روز (ترجیحاً هر سه ساعت یک بار) زیر پلک پایینی نوزاد را به آرامی با انگشت ماساژ دهید. حتماً در نظر داشته باشید که چشم نوزاد به شدت حساس است و این کار باید به آرامی تمام و با دست‌های کاملاً تمیز انجام شود. این کار به باز شدن مجاری اشک کمک می‌کند. در صورتی که فکر می‌کنید از شیوه انجام این ماساژ بی اطلاع هستید، می‌توانید از کارشناسان حاضر در مراکز درمانی کودکان سؤال کنید و یاد بگیرید.
۲. عفونت چشمی
عفونت چشم نوزادان که یکی از علت‌های رایج آبریزش چشم است، با ورود ویروس و در موارد نادرتر، ورود باکتری به چشم نوزاد اتفاق میافتد. نشانه‌های عفونت چشم عبارتند از:
- قرمزی چشم
- ورم چشم
- قی کردن چشم
همانطور که می‌دانید، نوزادان به دلیل اینکه کثیفی را تشخیص نمی‌دهند، در معرض عفونت هستند. ویروس‌ها به راحتی با اصابت دست‌های نوزاد به چشم‌ها منتقل می‌شوند و عفونت تشکیل می‌شود. در صورتی که نشانه عفونت چشم را در کودک خود مشاهده کردید، سریعاً به پزشک مراجعه کنید. این عارضه متناسب با علتش می‌تواند خطرناک باشد.
۳. سرماخوردگی
بدن نوزادان نسبت به بزرگسالان و افراد بالغ ضعیف‌تر بوده و سرماخوردگی از شایع‌ترین مشکلاتی است که برای نوزادان پیش می‌آید. سرما خوردگی معمولاً با دماغِ مسدود شده و عطسه خود را نشان می‌دهد و می‌تواند علت آبریزش چشم نوزاد نیز باشد. محدودیت‌های نوزاد در مصرف درمان‌های خانگی باعث می‌شود بهترین اقدام در این زمان مراجعه به پزشک متخصص کودکان باشد.
۴. آلرژی یا حساسیت
گرد و خاک، دود و گرده‌های گیاهان و درختان همیشه در فضا معلق هستند و بدون اینکه دیده شوند به راحتی وارد چشم می‌شوند. چشم نوزادان از حساسیت به خصوصی برخوردار است و حساسیت به این ذره‌های ریز نیز مزید بر علت می‌شود. آلرژی و حساسیت در نوزادان و کودکان از جمله علت‌های رایج و بی خطر آبریزش چشم است. از جمله نشانه‌های دیگر آلرژی در مواقع آبریزش چشم نوزاد، خارش و آبریزش بینی و نیز عطسه و گوش درد خواهد بود. در این مواقع نیز مراجعه به پزشک بهترین گزینه است، اما به عنوان یک درمان خانگی پیشنهاد می‌شود با پارچه بسیار نرم و گرم به آرامی روی چشم‌های نوزاد فشار دهید. در برخی موارد نوزاد احساس آرامش پیدا می‌کند.

درمان پزشکی آبریزش چشم نوزاد
مراجعه به پزشک در هنگام آبریزش چشم نوزاد بهترین راهکار است. پزشک با در نظر گرفتن ملاک‌های مختلف، علت آبریزش چشم نوزاد را تشخیص می‌دهد و تجویز مناسب را صادر می‌کند. در مواردی که آبریزش به دلیل بسته بودن مجاری اشک است، درمان پزشکی می‌تواند به وسیله پماد، قطره چشمی یا مصرف آنتی بیوتیک باشد. تشخیص حاد بودن وضعیت، فقط و فقط توسط پزشک انجام می‌شود و در صورتی که این عارضه به علت عفونت باشد، مصرف دارو‌های مختلف و دیگر روش‌های درمانی پیشرفته‌تر از جمله گزینه‌های پزشک هستند. پیگیری وضعیت سلامت نوزاد در هنگام آبریزش اهمیت بسیاری دارد.

مراجعه به پزشک
اگر آبریزش چشم نوزاد پیشرفت کرد، خیلی سریع به پزشک مراجعه کنید. برخی از علائم می‌توانند نشان از شرایط حادتر باشند که رسیدگی نکردن به آن‌ها عواقب بسیاری دارد. به عنوان مثال عفونت چشم اگر به دلیل ورود باکتری به چشم نوزاد باشد، با تا ۲۴ ساعت پس از بروز علائم تحت درمان قرار گیرد. در ادامه برخی از علائم که با بروز آن‌ها مراجعه به پزشک ضروری می‌شود را ذکر می‌کنیم.
- التهاب و ورم در ناحیه چشم
- قرمزی بیش از حد چشم
- قی کردن بیش از اندازه
- درد چشم در هنگام لمس کردن اطراف چشم
- تغییر شکل چشم یا پلک‌ها
- حساسیت چشم‌های نوزاد به نور
- خارش چشم (معمولاً نوزاد سعی می‌کند چشم‌هایش را با دست بمالد)

حرف آخر
در نهایت با توجه به علت‌های احتمالی آبریزش چشم نوزاد می‌توان نتیجه گرفت که در حالت عادی این مشکل خطرناک و نگران کننده نیست و حتی با درمان‌های خانگی از جمله شست وشو با آب و پارچه تمیز و ماساژ دادن این مسئله برطرف می‌شود، اما در صورتی که علائم بیشتری مشاهده شود و احتمال مشکلات جدی‌تر وجود داشته باشد، مراجعه به پزشک در اولین فرصت بهترین و عاقلانه‌ترین اقدام است. علاوه بر آبریزش چشم، انحراف چشم نوزادان نیز مسئله مهمی در زمان نوزادی محسوب می‌شود که پدران و مادران باید به آن توجه داشته باشند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...