اصول طراحی و چاپ کاتالوگ حرفه‌ای و ارزان


اصول طراحی و چاپ کاتالوگ حرفه‌ای و ارزان

طراحی حرفه‌ای و چاپ کاتالوگ اصول خاصی دارد.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام چاپ آقا، در متن زیر اطلاعاتی درباره کاتالوگ آمده است که می‌خوانیم.

کاتالوگ چیست؟

در دنیای چاپ کاتالوگ به دفترچه یا سایر انواع اقلام چاپی گفته می‌شود که توسط شرکت‌ها و کارخانه‌ها مختلف برای معرفی خدمات و یا راهنمایی در مورد محصولات مختلف تولید و عرضه می‌شود. کاتالوگ‌های انواع غیر چاپی هم دارند؛ اما در این مبحث تنها کاتالوگ‌های چاپ‌شده را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

اصول طراحی کاتالوگ

در طراحی کاتالوگ خصوصاً کاتالوگ‌های محصولات آن چیزی که بیشتر از چشم‌نوازی کاتالوگ اهمیت دارد نحوه اطلاع‌رسانی دقیق و بیشتر این کاتالوگ‌ها به بیننده می‌باشد. به‌طوری که هر چقدر هم که یک کاتالوگ مربوط به یک محصول (مثل کاتالوگ یک جاروبرقی که تازه خریده‌اید) زیبا باشد اما نتواند راه‌های استفاده از آن محصول را به‌خوبی و راحتی هر چه تمام‌تر در اختیار شما قرار دهد می‌توان گفت که نتوانسته است انتظارات را برآورده کند. چرا که اولین و مهم‌ترین وظیفه یک کاتالوگ معطوف به ارائه امکانات و قابلیت‌های محصول و معرفی خدمات مختلف می‌باشد.

اصول طراحی و چاپ کاتالوگ حرفه‌ای و ارزان

انواع و نمونه کاتالوگ

به‌طورکلی کاتالوگ‌ها را بر اساس اهدافشان طبقه‌بندی می‌کنند.

۱ - کاتالوگ‌های علمی و فنّاوری که برای معرفی گروه‌های علمی و یا محصولات آن‌ها استفاده می‌شود.

۲ - کاتالوگ‌های هنری به معرفی آثار و یا بخش‌های مختلف مربوط به یک مرکز هنری می‌پردازند.

۳ - کاتالوگ فروش که همان‌طور که از اسم آن نیز پیداست مربوط به معرفی محصولات و یا روش‌های و خدمات فروش و پس از آن به مشتریان ارائه می‌شود.

۴ - هرگونه معرفی دستاورد را در مجموعه کاتالوگ‌ها قرار می‌دهیم.

چاپ کاتالوگ خاص

در برخی کاتالوگ‌ها علاوه بر اطلاع‌رسانی تلاش می‌شود که شکلی خاص چه ازلحاظ چاپی و چه ازلحاظ نوع مواد اولیه را ارائه کرد. هدف از چنین کاتالوگ‌هایی علاوه بر اطلاع‌رسانی در مورد محصول یا خدمات می‌تواند تبلیغات و معرفی سایر محصولات و خدمات شرکت باشد؛ یعنی از کاتالوگ هم به‌عنوان کاتالوگ و هم به‌عنوان بروشور استفاده کرد.

چاپ کاتالوگ خشتی

به تمام کاتالوگ‌هایی که قطعی مربع شکل دارند (طول و عرض مساوی) خشتی می‌گویند.

در میان انواع کاتالوگ نوع خشتی آن در ایران بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. ضمن اینکه چاپ و صحافی چنین کاتالوگ‌هایی کمی از سایر انواع آن سخت‌تر و پرتنش‌تر است و نیاز به‌دقت زیادی دارد. اندازه‌های آن از ۲۳ سانت تا ۱۰ سانت (و شاید کوچک‌تر) متغیر می‌باشد و طراح در ابتدای کار و پیش از شروع به طراحی می‌بایست فرم و چاپ و صحافی مربوط به‌اندازه مورد نظر را کاملاً با چاپخانه و صحافی مورد بررسی قرار داده و پس از حصول اطمینان از روش‌های مختلف تولید اقدام به طراحی آن کند.

اصول طراحی و چاپ کاتالوگ حرفه‌ای و ارزان

چاپ کاتالوگ فوری

از آنجایی که چاپ کاتالوگ مانند یک نشریه می‌باشد و مراحل بسیار و هزینه بالایی دارد گاهی اوقات شرکت‌ها اقدام به چاپ موردی (تیراژ کم) کاتالوگ‌های خود می‌کنند. خصوصاً زمانی که تغییرات در بین خدمات یک شرکت زیاد و با فاصله زمانی کم باشد. هزینه بسیار در تولید کاتالوگ‌ها به زودی از بین رفته و می‌بایست دوباره هزینه کرده و کاتالوگ جدید را جایگزین کنند. این موارد باعث می‌شود که شرکت‌ها با مراجعه به مراکز چاپ فوری (دیجیتال) اقدام به تولید کاتالوگ با تیراژ کم کنند. البته مراحل مربوط به طراحی و امور پیش از چاپ در چنین کاتالوگ‌هایی تفاوتی با سایر حالت‌های تولید ندارد و همان مراحل را باید طی کند. تنها در مرحله چاپ و صحافی تغییراتی در اندازه و تیراژ کار به وجود می‌آید.

چاپ کاتالوگ در چاپ آقا

شرکت چاپ آقا (chapagha.com) با توجه به افزایش روزافزون خدمات شرکت‌ها و کارخانه‌ها تولید محصولات مختلف اقدام به راه‌اندازی کامل بخش چاپ و صحافی کاتالوگ‌های دیجیتال (فوری) و افست کرده و مشتریان با انواع نیازهای خود، چه فوری و چه تیراژ بالا می‌توانند سفارشات خود را به‌صورت آنلاین و یا تماس مستقیم با این شرکت به چاپ آقا واگذار کنند. تلاش این شرکت همیشه اولاً افزایش کیفیت چاپ و ثانیه بالا بردن سرعت تولید و پایین آوردن هزینه تمام‌شده تولید برای مشتریان عزیز می‌باشد.

انتهای رپرتاژ خبری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...