اما و اگر‌های تاثیرات پارازیت


اما و اگر‌های تاثیرات پارازیت

مجله آنلاین موبنا – در سال گذشته شاهد بودیم که بحث پارازیت تا جایی بالا گرفت که وزیر جوان کابینه دولت دوازدهم اعلام کرد 18 سایت اندازه‌گیری امواج رادیویی در شیراز نصب می‌شود، هر چند که تاکنون اطلاعات دقیقی در رابطه با این سایت‌ها مطرح نشده اما موضوع حائز اهمیت این است که تا پیش از این سازمان انرژی اتمی به عنوان نهاد ناظر بر میزان تشعشعات و ارایه...

مجله آنلاین موبنا – در سال گذشته شاهد بودیم که بحث پارازیت تا جایی بالا گرفت که وزیر جوان کابینه دولت دوازدهم اعلام کرد ۱۸ سایت اندازه‌گیری امواج رادیویی در شیراز نصب می‌شود، هر چند که تاکنون اطلاعات دقیقی در رابطه با این سایت‌ها مطرح نشده اما موضوع حائز اهمیت این است که تا پیش از این سازمان انرژی اتمی به عنوان نهاد ناظر بر میزان تشعشعات و ارایه استانداردهای ملی شناخته شده بود و این که به یکباره وزارت ارتباطات از سنجش امواج پارازیت سخن گفته بود سبب شد تا مدت زیادی این خبر جزو پرچالش‌ترین اخبار روز محسوب شود! با این حال و با اینکه ضرر و زیان امواج و پارازیت‌ها نگرانی بسیاری برای مردم ایجاد کرده اما مسئله پارازیت چند ماهی است که مغفول واقع شده، هر چند که تا پیش از این هم مسئولین ذیربط ضرر و زیان‌های مربوط به آن را تکذیب می‌کردند!

پارازیت از کجا شروع شد؟

طی جنگ جهانی دوم ارسال پارازیت روی برنامه‌های رادیویی متفقین به ویژه توسط رژیم نازی متداول بود. طی جنگ سرد نیز اتحاد جماهیر شوروی سابق و بلوک شرق روی برنامه‌های رادیویی رسانه‌های غربی پارازیت ارسال می‌کردند. در آمریکای لاتین نیز برخی رادیوهای کمونیستی توسط سی‌آی‌ای مورد ارسال پارازیت واقع می‌شد. بریتانیا نیز روی برخی از رادیوهای مصری (در دوره بحران سوئز) و یونانی (پیش از استقلال قبرس) پارازیت می‌فرستاد. در دوران پس از جنگ جهانی هم برخی از کشورها مثل کوبا، کره شمالی، کره‌جنوبی، کشورهای خاورمیانه، پاکستان، اتیوپی، و ویتنام از پارازیت استفاده کرده‌اند.
ماجرا از جایی شروع شد که مسئولین وقت راهکار جلوگیری از اقدامات دشمنان خارجی را ارسال پارازیت روی ماهواره‌ها با هدف جلوگیری از دریافت برخی شبکه‌های خبری و غیرخبری خارج از کشور دانستند، در سال ۹۳ سازمان حفاظت محیط زیست با تایید سرطان‌زا بودن امواج پارازیت، از کمیته رسیدگی به وضعیت پارازیت‌ها خواست از روش‌های دیگری برای مقابله با شبکه‌های ماهواره‌ای استفاده شود. موارد دیگری از جمله خسارت‌های توفان شدید خردادماه ۹۳ تهران نیز به پارازیت‌ها نسبت داده شد چرا که در آن زمان سازمان هواشناسی ایران در گزارشی به مجلس اعلام کرد که به دلیل وجود پارازیت‌ها نتوانسته بود این توفان را پیش‌بینی کند.
پس از آن نیز بارها و بارها مسئولین در وزارت بهداشت درباره ضرر و زیان این پارازیت‌ها هشدار داده‌اند؛ به طوری که چندی پیش رضا ملک‌زاده، معاون وقت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفته بود: «چون در ابتدا اطلاعات کاملی نداشتیم که پارازیت‌ها سرطان‌زا هستند یا خیر، اظهارنظر نمی‌کردیم اما مطالعات اخیر نشانگر آن است که این امواج و پارازیت‌ها عوارض دارند. پارازیت‌های ماهواره‌ای در ایران می‌تواند موجب عوارض جانبی زیادی، از جمله سقط جنین و تولد نوزادان ناقص شود.» اما حسن قاضی‌زاده‌هاشمی وزیر سابق بهداشت، با بیان اینکه «تاکنون مدرکی درباره سرطان‌زا بودن پارازیت‌ها ارائه نشده و بدون مدرک نمی‌توان در مورد رابطه پارازیت و سرطان کلی‌گویی کرد»، صحبت‌های معاون خود را تکذیب کرد.
ماجرا تا جایی پیش رفت که سال گذشته وزیر ارتباطات در سفر به استان فارس از نصب نمایشگرهایی در برخی شهرها خبر داده که می‌تواند وضعیت فرکانسی (پارازیت‌ها) را به مردم نشان دهد. او در حاشیه رونمایی از طرح‌های نوآورانه وزارت ارتباطات تاکید کرده بود: «از یک‌ماه گذشته 18 سایت برای اندازه‌گیری امواج رادیویی شهر شیراز نصب شده که نتیجه این پایش‌ها نشان می‌دهد که حدود این تشعشع‌ها در مرکز استان فارس از استاندارد گرمایی بالاتر نیست و در حد عادی و طبیعی است.»
یکی دیگر از افرادی که به این موضوع واکنش نشان داد مسعود پزشکیان، نایب رئیس وقت مجلس شورای اسلامی بود که اعلام کرد: «از نهادی که مسئول پخش پارازیت برای مختل‌کردن ماهواره‌ها در شهر تهران است، خواهش می‌کنیم به عواقب جدی این امواج مخرب بر سلامت شهروندان تهرانی توجه داشته باشد.»

چه بیماری‌هایی به پارازیت نسبت داده می‌شود؟

تاکنون اظهار نظرهای متفاوت و حتی متناقضی درباره تاثیرات امواج پارازیت شده است. بسیاری از آثار مانند تحریکات عصبی، اضطراب، سردرد، سرگیجه، خستگی مزمن، اختلالات روانی، مشکلات خونی، مغزی، ناشنوایی مزمن، جهش ژنتیکی، ناباروری، سقط جنین، به این امواج نسبت داده شده است. حتی گفته شده که این امواج موجب تهدید محیط زیست است و باعث شده که پرندگان تهران کوچ کنند و سوسک‌ها ناپدید شوند. اما همه چیز در حد اظهار نظر باقی مانده است. اما میزان تاثیر مخرب امواج پارازیت به چند عامل بستگی دارد، یکی شدت امواج، دیگری میزان در معرض بودن انسان، یعنی هم فاصله‌ی انسان از منبع فرستنده‌ی امواج و هم مدت زمانی که در معرض این امواج قرار دارد.
همچنین گفته شده که امواج مذکور بیشترین تاثیر را روی بافت‌های ماهیچه‌ای دارند و در آنها گرما ایجاد می‌کنند. تاثیرات مخرب این امواج نیز در زمان خواب بیشتر و مخرب‌تر از زمان بیداری ارزیابی شده است. اما اینکه این نتایج از کدام تحقیقات علمی و توسط چه کسی، چه سازمانی و از چه منبع علمی‌ای به دست آمده مشخص نیست.
اما دکتر محمداسماعیل اکبری، رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با توضیح طرح تحقیقاتی خود درباره‌ی تاثیر امواج الکترونیکی و رادیویی بر بدن گفته بود: «در این طرح سلولهای سرطانی در محیط آزمایشگاهی کشت داده شد و با تکثیر آنها امواج الکترومغناطیس را روی آن تاباندیم. از طرفی سلول سالم را کشت داده و دوباره امواج الکترومغناطیس به آن تابانده شد تا بفهمیم این امواج چه تاثیر مثبت یا مخربی را روی سلول می‌گذارد.» او اظهار می‌کند که تحقیقات علمی، موضوع سرطان زا بودن پارازیت‌های ماهواره‌ای را رد کرده است. علاوه بر آن برخی نیز خشکسالی‌های کشور را به پارازیت نسبت می‌دهند و آن را دلیل اصلی کمبود باران می‌دانند، هر چند پروفسور پرویز کردوانی تاثیر پارازیت‌ها بر خشکسالی و کاهش بارندگی در ایران را تکذیب کرده است.
با وجود این هنوز نگرانی‌ها در رابطه با پارازیت ادامه دارد و هر چه نگرانی‌ها افزایش می‌یابد تکذیب مسئولین نیز افزایش می‌یابد!

منبع: آفتاب یزد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اینترنت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ تیتر روزنامه‌های ورزشی پنجشنبه 6 اردیبهشت