مصر 500 میلیون دلار به رژیم صهیونیستی غرامت می‌دهد


مصر 500 میلیون دلار به رژیم صهیونیستی غرامت می‌دهد

شرکت نفت مصر اعلام کرد که 500 میلیون دلار به شرکت برق رژیم صهیونیستی در ازای توقف صادرات گاز به این شرکت غرامت پرداخت خواهد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، هیأت عالی نفت مصر اعلام کرد که با شرکت برق رژیم صهیونیستی در خصوص پرداخت غرامت در ازای توقف صادرات گاز به سرزمین اشغالی به توافق رسیده است.

طبق گزارش سی ان ان، در سال ۲۰۱۵ اتاق تجارت جهانی (ICC)، هیأت عالی نفت مصر و شرکت مصری بهره‌برداری از گاز طبیعی را به پرداخت ۱.۷ میلیارد دلار بعلاوه پرداخت مبلغ سود محکوم کرده بود.

این دو شرکت مصری امروز در بیانیه‌ای اعلام کردند که توانسته‌اند در توافقی «دوستانه» با طرف‌های بین‌المللی و اسرائیلی، مبلغ غرامت را به ۵۰۰ میلیون دلار کاهش دهند و این مقدار پول در طی هشت سال پرداخت خواهد شد.

طبق این بیانیه، دولت مصر می‌بایست مبلغ ۶۰ میلیون دلار را در ابتدا واریز کند و شش ماه بعد نیز ۴۰ میلیون دلار و مبلغ باقی مانده را نیز در ۱۶ قسط به میزان ۲۵ میلیون دلار و هر شش ماه پرداخت کند. در مقابل نیز شرکت برق رژیم صهیونیستی باید از تمامی ادعاهای خود صرف نظر کند.

انفجارهای متعدد در خطوط صادرات گاز مصر به رژیم صهیونیستی در سال‌های ۲۰۱۱ الی ۲۰۱۳ در صحرای سینا عملا صادرات گاز به این رژیم را متوقف کرد. تا پیش از آن ۴۳ درصد از گاز مصرفی در اسرائیل از سوی مصر تأمین می‌شد و ۴۰ درصد از برق این رژیم نیز از این منبع به دست می‌آمد.

مصر در حالی که به رژیم صهیونیستی گاز می‌فروشد، خود نیز تصمیم گرفته است از این رژیم گاز بخرد، البته به گفته مقامات مصری شرکت‌های خصوصی می‌توانند گاز اسرائیل را خریده و سپس با تبدیل آن به گاز مایع آن را به فروش برسانند.

در این ارتباط شرکت «دِلِک انرژی» رژیم صهیونیستی به همراه شریک آمریکایی خود شرکت «نوبل» در فوریه سال ۲۰۱۸ (بهمن ۹۶) قرارداد صادرات گاز به مبلغ ۱۵ میلیارد دلار به مصر را نهایی کردند. در آن زمان نتانیاهو این قرارداد را تاریخی توصیف کرد و «یووال اشتاینیتز» وزیر انرژی رژیم صهیونیستی نیز گفت که این قرارداد، مهم‌ترین توافق با مصر از زمان امضای پیمان کمپ دیوید در سال ۱۹۷۹ است.

انتهای پیام/ص

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اندوه