ابعاد خطرناک سناریوی آمریکا؛ پیشبرد موازی دو راهبرد مذاکره‌خواهی و تخریب‌گری


ابعاد خطرناک سناریوی آمریکا؛ پیشبرد موازی دو راهبرد مذاکره‌خواهی و تخریب‌گری

گروه سیاسی ــ کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به همزمانی دیدار نخست‌وزیر ژاپن با رهبر معظم انقلاب و انفجار دو نفتکش در دریای عمان، گفت: این دو اتفاق و پیام فوری ترامپ و پمپئو و متهم ساختن ایران نشان از یک سناریو و نمایش‌نامه از پیش نوشته‌ دارد و لازم است ایران در قالب اقدامات دیپلماتیک و رسانه‌ای ابعاد خطرناک این سناریوی آمریکا را که می‌تواند به...

ابعاد خطرناک سناریوی آمریکا؛ پیشبرد موازی دو راهبرد مذاکره‌خواهی و تخریب‌گری

صباح زنگنه، کارشناس مسائل سیاسی و بین‌المللی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره پاسخ رهبر معظم انقلاب به درخواست نخست‌وزیر ژاپن گفت: رهبر معظم انقلاب در این دیدار با تحلیل شرایط منطقه و جهان و آگاهی از حیله‌های آمریکا برای سوءاستفاده از کشورهایی که می‌توانند دوست ایران باشند، ضمن حفظ احترام نخست‌وزیر ژاپن، پیام روشنی هم به آمریکایی‌ها دادند که از چنین اقدامات مزورانه‌ای پرهیز کنند و بدانند از چنین اقداماتی نتیجه نخواهند گرفت.

عدم پاسخگویی مستقیم به ترامپ و حفظ حرمت نخست‌وزیر ژاپن

وی ادامه داد: لذا خطاب مستقیم ایشان فقط به نخست‌وزیر ژاپن بود و سوء نیت ترامپ در ارسال این نوع پیام‌ها را توضیح دادند و بی‌صداقتی مقامات آمریکایی را با استناد به شواهد تاریخی بیان کردند. بر همین مبنا، هم عدم پاسخگویی مستقیم به ترامپ محقق شد و هم حرمت نخست‌وزیر ژاپن حفظ شد که قرار بود ترامپ از آن سوءاستفاده کند.

زنگنه درباره همزمانی دو انفجار مشکوک در دریای عمان با این دیدار و واکنش سریع آمریکا و عربستان در نسبت دادن این اتفاق به ایران گفت: یک روز قبل از سفر «آبه شینزو» به تهران، وی مکالمه‌ای از نتانیاهو دریافت می‌کند که در این گفت‌وگوی تلفنی نتانیاهو تلاش می‌کند ذهنیت نخست‌وزیر ژاپن را در مورد ایران تخریب و او را وادار کند که از ابتدا تا انتهای دیدار مواضع منفی در برابر ایران اتخاذ کند. این امر دلالت بر این دارد که رژیم صهیونیستی هم از این سفر ناراضی و نگران بود.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: از سوی دیگر آمریکا در جریان این سفر سعی کرده بود با به راه انداختن یک موج جدید عملیات روانی، فشاری علیه ایران ایجاد کند که با موضع‌گیری روشن رهبر معظم انقلاب این عملیات روانی خنثی و علیه خود آمریکا شد. آمریکا مایل بود از نخست‌وزیر ژاپن برای افزایش فشار جنگ روانی علیه ایران استفاده کند که این اتفاق منتفی شد.

زنگنه اضافه کرد: عملیات تخریبی قبلی در بندر فجیره منجر به انتشار هیچ‌گونه گزارشی از سوی هیچ گروه بی‌طرفی نشد. لذا این عملیات و همزمانی آن با دیدار آقای آبه با رهبر معظم انقلاب آن هم علیه یک کشتی ژاپنی، باید از سوی یک سیستم اطلاعاتی و جاسوسی بزرگی انجام گرفته باشد و بر این مبنا این عملیات با یک طراحی قبلی انجام گرفته بود که بلافاصله پس از انجام، ترامپ و پمپئو به سرعت یک متن از پیش آماده‌شده را قرائت و ایران را متهم اصلی این اتفاق معرفی کردند که این نشان از یک سناریو و نمایش‌نامه از پیش تهیه شده دارد.

فعالیت بیشتر دیپلماتیک ایران در مقابله با سناریوی آمریکا

زنگنه درباره ضرورت فعالیت بیشتر ایران در صحنه بین‌المللی برای شکستن فضایی که آمریکا می‌خواهد با فرستادن میانجی‌های مختلف و اعلام آمادگی برای مذاکره، ایران را مخالف مذاکره و خود را طرفدار صلح و ثبات نشان دهد، گفت: ایران امروز باید در ابعاد مختلف به ویژه در حوزه دیپلماتیک، رسانه‌ای و ارتباط با افکار عمومی فعال‌تر عمل کند و حتی باید کشورهایی را که ممکن است متحد آمریکا باشند در برابر ابعاد چنین عملیات و رفتارها و سناریوهای مخرب آمریکا روشن سازند.

این تحلیلگر مسائل منطقه‌ای تأکید کرد: پیشبرد این سناریوی خطرناک از سوی آمریکا که از یک طرف دم از مذاکره می‌زند و از طرف دیگر دست به اقدامات مخرب مانند انفجار نفتکش‌ها در منطقه می‌زند در آینده هزینه انرژی را هم برای متحدان آمریکا افزایش خواهد داد و ضرر آن را همگان خواهند دید. تبیین این مسئله از سوی جمهوری اسلامی باعث می‌شود که کشورها به نیات آمریکا و تبعات نامطلوب این رفتارها و سناریوها پی ببرند.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر