سوپِلی ، آخوره بالا یا فریدونشهر؟


‌یک اصفهان شناس گفت: وقتی برخی اقوام به منطقه کنونی فریدونشهر آمده بودند نام اولیه آن سوپِلی به معنای زادگاه بوده است و بعد از مدتی چون نزدیک مرز بختیاری بوده و راه ارتباطی استان اصفهان به آن ناحیه محسوب می‌شده است به این منطقه آخوره بالا به معنای انتها و آخر هم گفته‌اند.

‌محمدحسین ریاحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- در خصوص وجه تسمیه شهرستان فریدونشهر، اظهار کرد: وجه تسمیه فریدونشهر در حقیقت به دلیل واقع شدن در منطقه‌ای به نام پاراتاک یا پِرِتیکان قدیم است و نام فعلی این شهرستان بیش از نیم‌قرن است که بر آن گذاشته شده است.

وی افزود: فریدون‌شهر مرکز شهرستانی در استان اصفهان است و در گذشته‌های دور جز منطقه "پاراتاک" از ایالات مهم آریایی‌ها و مادها بوده است و بی‌تناسب نیست که این شهر در این منطقه تاریخی باشد. بنای اولیه این شهرستان به اعتقاد برخی به زمانی بر می‌گردد که گرجی‌ها در سال ۱۰۱۳ هجری قمری به دستور شاه عباس اول صفوی وارد این منطقه می‌شوند.

این اصفهان شناس ادامه داد: در این منطقه در طول تاریخ اقوام مختلف فارس، لر و ترک ساک بودند. در این ناحیه چشمه سارهای فراوانی مانند چشمه سنگی و تاج علی وجود دارد. شهرستان فریدونشهر به دلیل اقلیم مناسب و آب و هوای مطبوع گرجی‌ها را به سوی خود جلب کرد که بیش از چهار قرن از این موضوع می‌گذرد.

ریاحی گفت: در برخی منابع آمده وقتی برخی اقوام به این ناحیه آمده بودند نام اولیه آن "سوپِلی" به معنای زادگاه بوده است و بعد از مدتی چون نزدیک مرز بختیاری بوده و راه ارتباطی استان اصفهان به آن ناحیه محسوب می‌شده است به این منطقه "آخوره بالا" به معنای انتها و آخر هم گفته‌اند.

وی گفت: اما آن چیزی که نقل شده است به خصوص از سال ۱۳۴۰ شمسی این ناحیه به فریدونشهر تغییر نام پیدا کرده است که مناسبت هم داشته است چون در منطقه تاریخی "پاراتاک" قرار داشته است و این مکان را شهر "فریدون پیشدادی" می‌دانند.

این اصفهان شناس گفت: فریدونشهر در ۱۸۰ کیلومتری غرب اصفهان است و ارتفاع آن از سطح دریا ۲۶۷۰ متر است که به عقیده برخی افراد بام ایران هم به شمار می‌رود. با توجه به اقلیم کوهستانی و ارتفاع بالا از سطح دریا زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدل دارد و بارندگی در این شهرستان در حد نرمال است.

ریاحی گفت: آن چیزی که در تاریخ خوانده‌ایم این است که همواره این منطقه جزو پربارش‌ترین مناطق ایران به خصوص در بارش برف است. در چهار فصل، فریدونشهر زیباست و چشمه سارهای زیادی در بهار و تابستان در آن جاری است.

وی افزود: در گذشته عمده مردم این شهرستان به کشاورزی و دامداری اشتغال داشتند و زبان اصلی آنان گرجی است. هنوز هم کشاورزی و دامداری تا حدی رونق خودش را دارد. گرجی‌های مهاجری همچون "الله وردی خان" در سپاه صفویان نقش زیادی داشته‌اند.

این اصفهان شناس با بیان اینکه مردم فریدونشهر همواره به خلق و خوی خوب و سلامت زندگی مشهور بوده‌اند، خاطرنشان کرد: درصد قبولی دانش آموزان این ناحیه در کنکور نسبت به جمعیت آن بالا است. همچنین سلامت اجتماعی این شهرستان به گونه‌ای است که همواره این شهرستان جز امن‌ترین شهرهای کشور و استان به حساب می‌آید.

ریاحی گفت: شاهان صفوی برای رفع امور بسیاری از اقوام گرجی کمک می‌گرفتند. آن چیزی که مسلم است این است که فریدونشهر جز و شهرهای خوب و قابل توجه استان اصفهان به حساب می‌آید. برخی از فرماندهان گرجی در خلیج فارس رشادت‌های زیادی از خود نشان دادند و شاهان صفوی از آنان برای برقراری امنیت در برخی نقاط ایران استفاده می‌کردند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر