قیمت صرافی‌های بانکی به بازار نزدیک شد


 قیمت صرافی‌های بانکی به بازار نزدیک شد

به گفته برخی از بازیگران باتجربه بازار، نوسان‌گیران در روز اول هفته به دلیل اینکه احساس کردند بانک مرکزی با قدرت اقدام به عرضه ارز خواهد کرد، عقب نشستند و روز دوم کم کم وارد بازار شدند.

به گزارش بنکر (Banker)، برخی فعالان نشانه ورود آهسته نوسان‌گیران به بازار را افزایش خریدها در ساعات پایانی روز شنبه دانستند. به گفته آنها، پس از خروج بازارساز و پایان ساعت کار رسمی بازار، معامله‌گران موقعیت خرید به خود گرفتند و قیمت را به بالای مرز ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومانی بردند. رشد انتهای وقت شنبه در ابتدای روز یکشنبه نیز ادامه یافت. به گفته برخی فعالان، سمت انتظارات تا حدی در بازار تغییر کرده است و همین موضوع زمینه‌ساز افزایش خریدها در بازار نسبت به هفته گذشته شده است. با این حال، در روز اول هفته عرضه ارز مانع از اثرگذاری انتظارات افزایشی شد، ولی در روز دوم هفته، سمت تقاضا توانست تعیین‌کننده‌تر عمل کند. در این میان، در دومین روز هفته، صرافی‌های بانکی نیز قیمت دلار خود را بالا آوردند و همین موضوع نیز تا حدی اطمینان برخی معامله‌گران مردد را برای خرید بیشتر کرد. دیروز صرافی‌های بانکی در همان ابتدای روز قیمت دلار را با ۱۵۰ تومان افزایش نسبت به قیمت بسته شده روز شنبه ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان تعیین کردند و در ادامه روز حتی قیمت فروش را تا ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان نیز بالا بردند. نکته جالب این بود که در شروع روز یکی از صرافی‌های بانکی قیمت دلار را اشتباها بالای ۱۵ هزار تومان درج و به سرعت اصلاح کرد.
در مجموع دیروز صرافی‌های بانکی طی یک روز قیمت دلار را ۵۵۰ تومان بالا کشیدند. از نظر برخی کارشناسان، هدف بازارساز از این اقدام آن بود که امکان آربیتراژ و ورود تقاضای کاذب به صرافی‌ها را محدود کند. با این حال، این اقدام یکباره تا حدی انتظارات را تحت تاثیر قرار داد. دیگر عامل اثرگذار بر انتظارات معامله‌گران، افزایش نرخ حواله درهم و شکست مرز ۳ هزار و ۷۰۰ تومانی بود. به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، دیروز عصر حواله درهم روی عدد ۳ هزار و ۷۴۰ تومان به کار خود پایان داد. برخی دیگر از فعالان عنوان کردند در برخی نظرسنجی‌های مجازی نسبت به موقعیت خرید یا فروش در معاملات میزان معامله‌گران خریدار در ۲ روز اخیر به نسبت محسوسی بالا رفته بود. همچنین برخی از معامله‌گران جوسازی نوسان‌گیران پیرامون اخبار سیاسی مانند شروع جلسات FATF‌ و اقدامات سازمان انرژی اتمی برای اجرای کاهش تعهدات هسته‌ای از جمله عواملی دانستند که خریدها را افزایش دادند. تحلیلگران فنی نیز دیروز به افراد حاضر در کانال‌های خود توصیه به خرید می‌کردند. با این حال، نکته جالب آن بود که با وجود تمام این تحلیل‌های افزایشی، قیمت دلار دیروز افزایش چندانی را تجربه نکرد. امری که نشان می‌دهد بازارساز همچنان از قدرت بالایی در سمت عرضه برخوردار است و در صورتی که کمی تقاضا عقب‌نشینی کند، بازارساز می‌تواند با ادامه همین سطح از عرضه، قیمت را به سطوح پایین‌تر ببرد. در این میان، برخی از فعالان، رشد قیمت را به افزایش خریدهای نوسان‌گیران نسبت می‌دادند.
از نظر برخی فعالان، هدف برخی از نوسان‌گیران از بالا کشیدن قیمت‌ها، ضررهای سنگینی است که از افت غیرمنتظره دلار به زیر مرز 13 هزار تومانی نصیبشان شد. در روزی که دلار حدود 8/ 1 درصد افزایش قیمت را تجربه کرد، سکه تمام بهار آزادی نیز ۹۵ هزار تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند و روی عدد ۴ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان قرار گرفت که نشان دهنده بازدهی حدودا ۲ درصدی بود. به گفته یکی از بازیگران باتجربه، دلیل رشد بیشتر سکه نگاه مثبتی است که معامله‌گران داخلی به روند بهای اونس جهانی طی هفته جاری دارند. سرعت رشد اونس در ۲ هفته اخیر زیاد شده است و بسیاری از معامله‌گران در انتظار شکست سطح هزار و ۳۵۰ دلاری هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل