وصیّتنامه حجاریان؛ شعار «رأی من کو» شاخص اصلاحات بماند/ حمله یک زن محجّبه به گشت ارشاد


وصیّتنامه حجاریان؛ شعار «رأی من کو» شاخص اصلاحات بماند/ حمله یک زن محجّبه به گشت ارشاد

حزب اتحاد ملت در واکنش به مخالفت محسن هاشمی با طرح سیاسی «حیات شبانه»، صحبت‌های تندی را علیه وی مطرح کرد.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

وصیّتنامه حجاریان؛ شعار «رأی من کو» شاخص اصلاحات بماند

وصیّتنامه حجاریان؛ شعار «رأی من کو» شاخص اصلاحات بماند/ حمله یک زن محجّبه به گشت ارشاد

«سعید حجاریان»، عضو هسته سخت اصلاحات و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ به تازگی طی یادداشتی تلاش کرده است به طراحی چند ضلع مختلف در اردوگاه اصلاحات بپردازد.

او در این یادداشت از این می‌گوید که اضلاع اردوگاه اصلاحات شامل چپ‌های خط امامی، اصلاح‌طلبان و جنبش سبزی‌ها هستند!

به گزارش اعتمادآنلاین، حجاریان اما در کلیدی‌ترین بخش نوشته خود با این‌همانی بین اصلاح‌طلبی و تغییرخواهی تأکید می‌کند: تغییرخواهان در فاز نخست، از «برابری» سخن گفتند، سپس بر «دموکراسی» تاکید کردند. ولی در مرحله آخر، ضمن حفظ همگی مولفه‌ها، «حق رای» را برجسته کردند و شعار «رای من کو» سر دادند.

او ادامه می‌دهد: شهروند است که تصمیم می‌گیرد، چه کسی تصمیم بگیرد. حقیقت آن است، در سیاست نمی‌توان بر سر حق انتخاب کردن و حق انتخاب شدن معامله کرد و از این منظر، نقطه عزیمت جنبش سبز به‌درستی انتخاب شد؛ امری که در دو فاز ابتدایی پروژه تغییرخواهی برجسته نشده بود.

حجاریان در بخش انتهایی یادداشت خود تصریح می‌کند: در پایان باید گفت، می‌توان الگوی مزبور را به‌مثابه مبنای تغییرخواهی انتخاب و اجزای اصلی‌ترین شعار، یعنی «رأی من کو» را به‌عنوان گفتار شاخص تغییرخواهی، بازترجمه کرد .[۱]

*هویداست که حجاریان قصد دارد با تنفس مصنوعی، خط معارضه با نظام و بی‌صلاحیت بودن ساختار نظام در صیانت از رأی مردم را ادامه دهد.

ادامه دادنی در عین آنکه این تئوریسین جریان خاص همچنان اصرار دارد که اصلاح‌طلبان در هر انتخاباتی و اساساً هر منصه‌ای صرفاً بر گزینه مورد نظر خود با نمایه «حق انتخاب»! تأکید کنند و دست آخر نیز اگر گزینه اکثریتی را نپذیرفتند؛ پارادیم «رأی من کو» را کلید بزنند.

آگاهان سیاسی از این می‌گویند که اعضای هسته سخت اصلاحات قصد دارند تا تغییر و براندازی نظام را به هر قیمت ممکن به چشم خود ببینند و از همین روست که نه تنها به جوانان روی خوشی نشان نمی‌دهند بلکه مصرّ هستند که راه حل‌های آنها در راهبری پروژه‌های براندازانه، یک روز پاسخ خواهد داد!

طراحی پروژه «فتنه اقتصادی» از کارویژه‌های همین چهره‌هاست که در آن صراحتاً بر عام‌البلوی بودن جامعه و وقّاتی برای رویارویی کسانی از مردم با نیروهای امنیتی نیز اشاره شده است .[۲]

***

حمله یک زن محجبه به گشت ارشاد

وصیّتنامه حجاریان؛ شعار «رأی من کو» شاخص اصلاحات بماند/ حمله یک زن محجّبه به گشت ارشاد

«طیبه سیاوشی»، نماینده عضو فراکسیون امید و از بانیان وضع موجود، در یک مصاحبه گفته است:

«سالهاست در مورد گشت ارشاد و تقویت آن برای کنترل حجاب بانوان تاکید می شود، ما از آنها که بر تقویت گشت ارشاد اصرار دارند می خواهیم تحقیقی را انجام دهند که آیا بودن گشت ارشاد موفق بوده است و توانسته است تاثیر گذار باشد یا فقط باعث بلند شدن جیغ و داد مردم و حمله آنها به کسانی شده که مظهر قانون هستند و گاهاً کلیپ این زد و خوردها در سطح جامعه و سطوح بین المللی پخش شده است.»

به گزارش اسکان، او می‌افزاید: در واقع گشت های ارشاد و تشویق مردم به ارائه گزارش (بدحجابی) باعث می‌شود که مقابله با قانون را به نحوی بِه مردم یاد بدهیم در حالی که بهتر است راه حل دیگری پیدا کنیم، راه حلی که ممکن است زمان بر باشد اما می تواند آرامش و امنیت اجتماعی را در کشور تأمین کند. [۳]

*خانم سیاوشی به عنوان یک نماینده و یک فعال سیاسی، گویا این اصل بدیهی را نمی‌دانند که هر حکومتی برای رعایت شدن مبانی خود مکلف به اجرای برخی طرح‌ها و برنامه‌هاست و این مسئله مقدم بر نتیجه است.

به سخن دیگر اینکه مثلاً اگر دولتی داریم که ضعیف و ناکارآمد است؛ این مسئله دلیل نمی‌شود که اصل دولت‌داری زیر سؤال برود و فی‌المثل یک نفر ادعا کند نتیجه دولت‌داری که جز گرانی نبوده است!

در بحث نتایج گشت ارشاد نیز اگرچه آمار موجود از بهبود اوضاع و عدم ورود خاطیان بدحجابی به تکرار بدحجابی حکایت دارد اما فی‌الجمله باید گفت اگر هم سوء ظن و یا جیغ و دادی نسبت به این طرح عقلانی وجود دارد؛ به دلیل همین قبیل مخالفت‌های سیاسی و عدم طرفداری از عقلانیت است. مخالفت‌ها و عدم طرفداری‌هایی که ذهن برخی افراد مشوّش می‌کند و در کنار عدم التفات به قوانین مشابه در سایر کشورها؛ موجب ایجاد برخی نارضایتی‌ها می‌شود.

«رهبری راه حل جایگزینی غیر از برجام نداشتند و نباید از وزرا توقع عملکرد درخشان داشته باشیم»! از جمله دیگر نظریات سیاسی خانم سیاوشی است.

گفتنیست، اصلاح‌طلبان ستادی اخیراً به کرّات اعلام می‌کنند که نسبتی به فراکسیون امید ندارند و در انتخابات آینده هم به اعضای این لیست رأی نخواهند داد...

***

متحدین علیه محسن هاشمی!

وصیّتنامه حجاریان؛ شعار «رأی من کو» شاخص اصلاحات بماند/ حمله یک زن محجّبه به گشت ارشاد

حزب اصلاح‌طلب اتحاد ملت، به تازگی طی مطلبی در کانال تلگرامی خود با اشاره به مخالفت محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران با طرح «حیات شبانه» که توسط برخی اعضای شورای شهر پیگیری می‌شود، نوشت:

«محسن هاشمی توجه ندارد که طرح زیست‌شبانه در تهران، طرحی‌است برای مجاز بودن کار برخی صنف‌ها پس‌از نیمه‌شب و تا صبح در برخی منطقه‌های شهر که گویا پلیس با آن مخالف است و در عین حال بسیاری از افراد هستند که در ساعت اعلام شده از سوی رئیس شورای شهر نمی خوابند.»

گویا محسن هاشمی درباره این طرح گفته است: مخالف حضور فرزندانم در زیست شبانه هستم. خودم نیز شب‌ها ساعت ۱۰ می‌خوابم و ۵ صبح بیدار می‌شوم بنابراین تمایلی به این طرح ندارم.

او همچنین می‌افزاید: در صورتی که در یک خانواده نیز پدر به تنهایی در زیست شبانه باشد، قطعاً نگرانی‌هایی برای زنان ایجاد می‌کند. [۴]

*ما قضاوت درباره موضع درست هاشمی و حمله اصلاح‌طلبان به او را بر عهده مخاطبان محترم می‌گذاریم.

درباره طرح حیات شبانه ذکر این نکته گفتنیست که این پروژه چند سال قبل نیز توسط برخی سلبریتی‌ها پیگیری شد اما به سرانجام نرسید.

این طرح که پیوست امنیتی آن هرگز ارائه نشده (و به نظر نمی‌رسد که قابل ارائه باشد) با مخالفت پلیس تهران نیز روبروست.

ماجرای جالب‌تر در طرح حیات شبانه تهران! محذوف شدن کلمه «مدنی» از تیتر این طرح در محاورات سیاسی و رسانه‌ای است.

گویا طرح مذکور اسم دقیق‌تری با عنوان «طرح توسعه حیات مدنی و شبانه» دارد که فعلاً و بنابر مصالحی از سوی اصلاح‌طلبان مورد اشاره قرار نمی‌گیرد.

و بدیهیست که وقتی جریان خاص درباره مقوله مدنیت صحبت می‌کند؛ بلافاصله بایستی منتظر «ناامنی» بود...

***

1_ https://etemadonline.com/content/312913

2_ mshrgh.ir/927222

3_ http://www.eskannews.com/news/20490

4_ https://fararu.com/fa/news/402614

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس