چگونه به یک خیاط ماهر تبدیل شویم؟


چگونه به یک خیاط ماهر تبدیل شویم؟

حتما این اتفاق برایتان افتاده است که به مغازه لباس فروشی بروید، لباسی را ببینید اما بخشی از ظاهر آن نوشته چگونه به یک خیاط ماهر تبدیل شویم؟ اولین بار در روچی. پدیدار شد.

چگونه به یک خیاط ماهر تبدیل شویم؟چگونه به یک خیاط ماهر تبدیل شویم؟چگونه به یک خیاط ماهر تبدیل شویم؟چگونه به یک خیاط ماهر تبدیل شویم؟
امتیاز خود را ثبت کنید

حتما این اتفاق برایتان افتاده است که به مغازه لباس فروشی بروید، لباسی را ببینید اما بخشی از ظاهر آن را نپسندید و دلتان بخواهد آن لباس تغییراتی داشته باشد. کوتاه و بلند بودن لباس، قد آستین، تنگی و گشادی دور کمر و موارد متعددی از این دست مسائلی هستند که ارتباط مستقیمی با سلیقه شما دارند. در واقع نمی شود همیشه لباسی را بیابیم که تمام و کمال شبیه به آن چیزی باشد شما در ذهن خود دارید؛ به همین دلیل است که اعتقاد داریم اگر افراد بتوانند خود لباس هایی که می خواهند را بدوزند و مطابق سلایق خود عمل کنند، همیشه زیبایی منحصر به فردی خواهند داشت و لباس هایی که صرفا برای آنها بوده و متناسب با خودشان طراحی شده است را در اختیار خواهند گرفت.

یادگیری خیاطی از چندین جهت می تواند برای شما مفید باشند؛ هم شما می توانید دقیقا مطابق سلیقه خود لباس بدوزید و هم با کمترین هزینه می توانید یک لباس زیبا داشته باشید. همچنین علاوه بر صرفه اقتصادی، از نظر بهداشتی شرایط مناسبی برای شما ایجاد می شود زیرا شما تنها کسی هستید که آن را پرو می کنید و پیش از شما هیچ کس آن را نمی پوشد.

اگر شما هم به این هنر بی نظیر علاقه مند هستید، پیشنهاد می دهیم وقتتان را تلف نکنید و در اولین فرصت در مورد این هنر تحقیقات لازم را به عمل آورید و مراحل آموزش خیاطی را بیاموزید. اگر شما در این مرحله قرار دارید و می خواهید هر چه زودتر خود را در شمایل یک خیاط موفق معرفی کنید، پیشنهاد می دهیم در این گزارش ما را همراهی کنید تا مهمترین نکات در خصوص خیاطی را به شما آموزش دهیم.

چگونه به یک خیاط ماهر تبدیل شویم؟

با مهمترین روش های خیاطی آشنا شوید

حتما می دانید که خیاطی دارای روش های فراوانی است که برخی از آنها مناسب تازه کاران بوده و برخی دیگر برای خیاطان قدیمی تر است. البته باید بگوییم هر کدام دارای نقاط قوت و ضعف بسیاری بوده و هیچ کدام کامل نیستند.

به طور نمونه روش گولاوین قدیمی ترین روش خیاطی دارای پیچیدگی های بسیاری بوده و مشکلات متعددی دارد به همین دلیل است که این روزها کمتر کسی به سراغ روش گولاوین در خیاطی می رود و این روش به مرور زمان در حال فراموشی است.

اما سه روش بسیار مهم وجود دارد که برای خیاطان مبتدی و تازه کار مورد استفاده قرار می گیرد و هنرجویان به دلیل سادگی این روش ها، کار کردن با آنها را ترجیح می دهند. این روش ها عبارتند از:

روش مولر

متد مولر دارای کمترین پیچیدگی بوده و برای افراد مبتدی بسیار عالی به نظر می رسد. از سوی دیگر این روش دارای دقت بسیاری است که سبب می شود افراد با استفاده از این روش بتوانند به راحتی خیاطی کنند. همچنین متد مولر به دلیل داشتن دقت فراوان سبب شده است لباس، کمتر نیاز به پرو داشته باشد و روند خیاطی سریع تر پیش برود.

روش ساده

متد ساده نیز یکی دیگر از روش هایی است که برای تازه کارها مناسب به نظر می رسد و خیاطان مبتدی می توانند به راحتی با کمک آن به دوخت و دوز آنچه می خواهند، بپردازند. اما روش ساده در خیاطی دارای یک مشکل جدی است و آن این است که این متد خیاطی کمتر از متد ساده به ریزه کاری ها توجه دارد و بسیاری از آنها را از فرآیند خیاطی حذف می کند.

روش سایزبندی

متد سایز بندی به این روش انجام می شود که خیاطان بر اساس الگوهایی که از قبل طراحی، اندازه گیری و آماده شده اند، کار می کنند. به طور نمونه شما بر اساس الگوهایی که از پیش آماده شده است لباس ها را در سایز های گوناگون همچون ۳۰، ۴۰، ۴۲ و… دوخته و تدارک می بینید.

البته متد سایز بندی دارای مسائلی است که سبب شده خیاط محدودیت های متعددی در برابر خود ببیند با این وجود باید بگوییم این روش به دلیل راحتی در کار و سادگی ذاتی که دارد، یک متد بسیار بسیار خوب برای لباس های تجاری با سایز بندی های سری محسوب می شود.

روش متریک

یکی از دقیق ترین روش های خیاطی متد متریک است که دارای محاسبات پیچیده و دستور العمل های متعددی است به همین دلیل به نسبت سایر متدهای خیاطی دشوار به نظر می رسد و مبتدیان کمتر به سراغ آن می روند. متخصصان هنر خیاطی روش متریک را دقیق ترین متد خیاطی می دانند.

چگونه به یک خیاط ماهر تبدیل شویم؟

بدون الگو به سراغ خیاطی نروید

اگر مبتدی هستید بهتر است هرگز به سراغ خیاطی بدون الگو نروید زیرا تنها با کمک الگو است که می توانید آن را بر روی پارچه قرار دهید و بدون ایجاد مشکل و با استفاده از کمی دقت، پارچه را ببرید و لباس مورد نظرتان را بدوزید.

البته هنگام طراحی و برش الگو ممکن است یک هنرجو یا یک خیاط تازه کار به مشکلات متعددی برخورد کند و اشتباهات بسیاری داشته باشد اما با وجود این می تواند برای آن که هنگام قرار دادن الگو بر روی پارچه با مشکل رو به رو نشود و یا هنگام برش اشتباهی انجام انجام ندهد، بارها آن را تمرین کرده و با سوزن های مخصوص و گیره های مناسب، الگو را به پارچه وصل کند تا برش دقیق انجام شود. همچنین بسیاری از خیاطان پیش از برش پارچه الگوها را به هم وصل کرده و آنها را همچون یک لباس در می آورند و ابتدا آن را بر تن خود امتحان کرده و سپس با توجه به آنها پارچه را می برند و می دوزند.

برای مهارت در خیاطی چقدر زمان لازم داریم؟

همه چیز بستگی به خودتان دارد. شما می توانید تمام عمر خود را صرف یادگیری کنید و مدام طول زمان یادگیری خود را بیافزایید. همچنین می توانید در زمانی کوتاه و با بهره گیری از یک آموزشگاه با اعتبار و استاد با سابقه کاری مناسب و مدرکی معتبر در زمانی کوتاه تر موفقیت خود را ببینید و به سمت تبدیل شدن به یک خیاط حرفه ای قدم بردارید.

در واقع باید بگوییم زمان آموزش خیاطی به چندین عامل مهم بستگی دارد که عبارتند از:

آموزشگاه استاد نوع متد نوع آموزش استعداد هنرجو خواست و تلاش هنرجو و…

شما می توانید برای آن که در مدت زمان کمتری آموزش خیاطی خود را به اتمام برسانید به کلاس های فشرده و خصوصی بروید اما اگر چنین قصدی ندارید باید بدانید برای تبدیل شدن به یک خیاط کاملا حرفه ای حداقل سه سال زمان نیاز دارید تا به مرور یاد بگیرید، تجربه کسب کنید و بدوزید. در واقع باید بدانید تک تک اشتباهات شما در سه سال ابتدایی خیاطی، خود یک کلاس آموزشی است و شما باید مدام اشتباه کنید تا به یک خیاط حرفه ای تبدیل شوید.

یکی از نکاتی که باید توجه داشته باشیم آن است که سعی نکنید مدام برای خودتان لباس بدوزید زیرا این کار باعث می شود شما روند خیاطی سایز های گوناگون و اندام های متفاوت را یاد نگیرید و تنها برای یک سایز و آن هم سایز خودتان تجربه کسب کنید. در واقع اگر شما بتوانید برای افراد گوناگون لباس بدوزید و با توجه به اندام آنها الگو را طراحی کنید، پارچه را برش بزنید و روند دوخت لباس را طی کنید آن وقت است که می توانید تجربیات خود را افزایش داده و به یک خیاط با تجربه تبدیل شوید.

همچنین این را بتدانید تلاش شما سبب می شود روند رو به رشد شما سریع تر پی گرفته شود، پس بهتر است از سی دی های آموزش خیاطی، مقالات گوناگون، سایت های خیاطی و… استفاده کرده و سعی کنید هر روز به دانشتان اضافه کنید و برای پیشرفت کاریتان وقت بگذارید و تلاش کنید. البته این را هم بدانید که موارد گفته شده تنها در نقش مکمل عمل می کنند و به هیچ عنوان نمی توانند به جای آموزش حضوری تاثیر گذار باشند زیرا جزئیات تنها در آموزش های حضوری به افراد منتقل می شود.

چگونه به یک خیاط ماهر تبدیل شویم؟

استفاده از پارچه کشی را به آینده موکول کنید

یکی از نکاتی که باید در ابتدای کار خود به آن توجه کنید آن است که به هیچ عنوان به سراغ پارچه های کشی نروید زیرا دوخت آنها کمی با سایر پارچه ها تفاوت داشته و سختی های خودش را دارد. از همین رو بهتر است در ابتدای کار از پارچه های ساده استفاده کنید تا کمی تجربه به دست آورید و به اصطلاح دستتان راه بیوفتد آن وقت به سراغ سایر پارچه ها بروید.

همچنین به شما پیشنهاد می دهیم ساده ترین الگوها را انتخاب کرده و از آنها شروع کنید. دامن های ساده و بلند و بلوزهای بی آستین، می توانند پیشنهادات خوبی برای یک کارآموز باشند.

در ابتدا چه وسایلی برای خیاطی نیاز داریم؟

تمام خیاطان باید وسایل مورد نیاز را برای خود تهیه کنند اما شاید لازم نباشد در ابتدای کارتان تمامی لوازم خیاطی را تهیه کنید زیرا با لوازم اولیه هم می توان شروع کرد و پس از آن به مرور یک به یک آنچه نیاز دارید را تهیه کنید. اما یه خیاط مبتدی در ابتدای راه به چه لوازمی نیاز دارد؟ پاسخ به این سوال را در ادامه به شما می گوییم:

کاغذ الگو قیچی کاغذ قیچی پارچه سوزن سوزن ته گرد نخ نخ کوک رولت کاربن خیاطی گچ صابون خط کش بلند خط ‌کش منحنی لوازم‌التحریر مداد رنگی بالشتک بیضی لایی چسب پارچه و…

نکات مهم هنگام خرید چرخ خیاطی

باید بدانید خرید چرخ خیاطی نیاز به دقت بسیار دارد زیرا چرخ خیاطی دارای انواع گوناگون است که نمونه های آن عبارتند از:

چرخ‌های خانگی

برای مصارف خانگی بوده و دوخت و دوز های کم حجم را پوشش می دهد. چرخ هایی که جنس داخلی آنها از فلز است، عمر بیشتری به نسبت سایر چرخ های خیاطی دارند.

چرخ خیاطی صنعتی

دارای امکانات بسیاری بوده و قیمت بالایی دارند. این نوع چرخ ها در صنایع مورد استفاده قرار می گیرند. اگر می خواهید مزون بزنید باید از چرخ خیاطی صنعتی استفاده کنید.

چرخ خیاطی مسافرتی

بسیار کوچک هستند و عموما تنها یک ردیف دوخت را انجام می دهند.

چرخ خیاطی میان دوز

دوخت میان پارچه و پاک دوزی نیز بر عهده این چرخ ها است.

چرخ خیاطی سردوز

این چرخ ها برای پاک دوزی و مقابله با ریش شدن لبه های پارچه مورد استفاده قرار می گیرند.

و…

چگونه به یک خیاط ماهر تبدیل شویم؟

آیا می خواهید مزون بزنید؟

زدن مزون و خیاطی برای آن شرایط خاصی دارد. شما ابتدا باید یک خیاط حرفه ای باشید تا بتوانید لباس را بر تن مانکن کرده و زیبایی های آن را به نمایش بگذارید. در واقع اگر شما نتوانید لباسی در خور بدوزید، بهترین مانکن ها را هم داشته باشید لباستان به چشم نمی آید و زیبایی ندارد. پس ابتدا توانایی خیاطی خود را بالا ببرید.

همان طور که گفته شد برای مزون ها باید از چرخ های صنعتی استفاده کنید زیرا این نوع چرخ ها دارای دوام بسیار بالایی هستند و طول عمر خوبی به نسبت سایر چرخ ها دارند. همچنین امکانات چرخ خیاطی صنعتی به قدری است که می تواند تمامی نیازهای شما را برآورده کرده و کمک کند تا بهترین لباس ها را طراحی کرده و بدوزید.

آیا لازم است حتما به یک خیاط حرفه ای تبدیل شویم؟

حتما لازم نیست که به یک خیاط حرفه ای تبدیل شوید زیرا ممکن است تنها بخواهید برای خود و خانواده خود خیاطی کنید. پس نیازی نیست دوره های طولانی آموزش خیاطی را بگذرانید و هزینه های بسیاری را متحمل شوید.

در واقع شما می توانید از روی الگوهای خیاطی آماده که در اینترنت و مجلات وجود دارد، لباس خود را بدوزید پس چرا باید یک خیاط تماما ماهر باشید. در این شرایط بهتر است شما تنها یک دوره سایز بندی را بگذرانید زیرا در این دوره روش های دوخت با الگوهای آماده نیز به شما آموزش داده می شود و شما می توانید با استفاده از الگوهای آماده و ژورنال های خیاطی نیازتان را تامین کنید. در این روش شما تنها الگو را بر روی پارچه قرار می دهید و پارچه را می برید و در نهایت با دوخت آن لباسی زیبا در اختیار می گیرید.

همچنین شما با گذراندن دوره های سایز بندی می توانید سایز الگوها را تغییر داده و متناسب اندام خود آنها را بدوزید و مورد استفاده قرار دهید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خیاطی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال عطسه امروز چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 / فیلم