نیوزویک: ویدیوی انتشار یافته از سوی آمریکا، نقش ایران را در این حادثه ثابت نمی کند


نیوزویک: ویدیوی انتشار یافته از سوی آمریکا، نقش ایران را در این حادثه ثابت نمی کند

شفقنا- هفته نامه “نیوزویک” در گزارشی با اشاره حادثه اخیر برای نفتکش‌ها در دریای عمان تصریح کرد، کارشناسان اطلاعاتی مستقل معتقدند ویدیوی انتشار یافته از سوی آمریکا، نقش ایران را در این حادثه ثابت نمی کند. در گزارش امروز (یکشنبه) تارنمای این هفته نامه آمریکایی آمده است: کارشناسان و ناظران مستقل، ویدئو سیاه و سفیدی را که آمریکا درباره نقش […]

نیوزویک: ویدیوی انتشار یافته از سوی آمریکا، نقش ایران را در این حادثه ثابت نمی کند

شفقنا- هفته نامه “نیوزویک” در گزارشی با اشاره حادثه اخیر برای نفتکش‌ها در دریای عمان تصریح کرد، کارشناسان اطلاعاتی مستقل معتقدند ویدیوی انتشار یافته از سوی آمریکا، نقش ایران را در این حادثه ثابت نمی کند.

در گزارش امروز (یکشنبه) تارنمای این هفته نامه آمریکایی آمده است: کارشناسان و ناظران مستقل، ویدئو سیاه و سفیدی را که آمریکا درباره نقش ایران در مورد حادثه نفتکش‌ها در دریا عمان منتشر کرده زیر سووال برده و آن را مدرکی جهت دستمایه قرار دادن آغاز درگیری با ایران نمی‌دانند.

در این ویدئو ۱۰۰ ثانیه‌ایی که روز پنجشنبه گذشته از سوی فرماندهی مرکزی آمریکا انتشار یافت، به ظاهر یک قایق گشتی را درحال جدا کردن شئ از بدنه یک نفتکش نشان می‌دهد. این ویدئو بسیار تیره است و تشخیص دشوار است.

این ویدئو درست چند ساعت پس از ادعای “مایک پمپئو” وزیر امور خارجه آمریکا صورت گرفت که گفته بود برآورد دولت آمریکا این است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مسئول این حمله است.

این هفته نامه پرسابقه آمریکایی که در سال های ۱۹۳۰ میلادی تاسیس شد، در ادامه گزارش خود افزود: اما کارشناسان مستقل اطلاعاتی بر این باورند که این ویدئو انتشار یافته از سوی آمریکا چیز را درباره نقش ایران در این حمله ثابت نمی‌کند.

این کارشناسان می‌گویند، با توجه به افزایش تنش در منطقه خاورمیانه دیگر بازیگران منطقه‌ای نیز از انگیزه انجام چنین حملاتی برخوردار هستند.

“آنتونی کوردزمن” (Anthony Cordesman) تحلیلگر استراتژیست از مرکز “مطالعات بین الملل و راهبردی” در این مورد به نیوزویک گفت: یکی باید این را بپرسد که اگر این کار ایران نبوده پس کار چه کسی بوده است.

وی افزود: احتمالاً خواهید گفت که این حمله کار “داعش” بوده که خواسته تا بین دو دشمن – آمریکا و ایران – آتش جنگ را بیافروزد.

این تحلیلگر و استراتژیست ادامه داد: یا به عربستان سعودی و امارات بنگرید که آنها بدنبال بوجود آوردن حادثه‌ای در منطقه بوده تا بدان وسیله فشار را بر ایران افزایش دهند.

به نوشته نیوزویک، “ایهام کامل” (Ayham Kamel) سرپرست بخش تحلیل خاورمیانه از “گروه اروپا آسیا” (Eurasia Group) جمعه گذشته در کنفرانسی با اشاره به حمله حوثی ها به تأسیسات نفتی عربستان گفت: پاسخ سعودی‌ها این است که تلاش می‌کنند تا بر آمریکا برای آنکه دست به اقدامی زند، فشار آورند.

دیگر کارشناسان مسئولیت حملات روز پنجشنبه (۲۳ خرداد ماه) به دو نفتکش و همچنین حمله ماه گذشته به چهار نفتکش در آب‌های عمان را متوجه اسراییل، دیگر دشمن ایران، می‌دانند تا ایران را مسبب این حملات جلوه دهند.

نیوزویک نوشت: برخی ناظران نیز به این امر اشاره دارند که تندروهای حاضر در دولت ترامپ مسئول این حملات بوده تا بدین وسیله یک درگیری پیشگیرانه را علیه ایران به راه اندازند.

“ویلیام چرچ” (William Church) بازرس نظامی سابق شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز در این مورد به نیوزویک گفت: ویدئو ضبط شده آمریکا سند و دستاویزی خوبی برای یک درگیری نیست.

وی افزود: این به مانند دروغی است که درمورد جنگ ویتنام رخ داد، حمله ساختگی ویتنام شمالی به ناو آمریکایی در خلیج “تانکین” (Tonkin) در سال ۱۹۶۴ و یا دروغ آمریکا درباره تسلیحات کشتار جمعی پیش از حمله به عراق است.

این بازرس سابق نظامی شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: بنابر این وقتی چنین حملاتی روی می‌دهد باید از خود بپرسید چرا و علاوه بر آن انگیزه انتشار چنین مدرکی از سوی آمریکا چیست، با توجه به اینکه “جان بولتون” مشاور تندرو امنیت ملی ترامپ آشکارا خواهان تغییر رژیم در ایران شده است.

چرچ درمورد این ویدئو به نیوزویک گفت: پیش از نتیجه گیری در این مورد که ایران مسئول این حمله بوده، به شواهد بیشتری نیاز داریم و این ویدئو بی معنا است.

این بازرس سابق نظامی افزود: لازم است بدانیم که این حمله چگونه و چه زمانی رخ داد، توالی آن به چه صورتی بود، باید با افرادی که در این ویدئو دیده می‌شوند گفت وگو کرد و نظر آنها را درباره چگونگی رخ داد آن جویا شد؛ لازم است تا صحت این مورد بررسی قرار گیرد.

نیوزویک ادامه داد: چرچ که سال‌ها سابقه خدمت به عنوان افسر اطلاعاتی در شرق آفریقا و خاورمیانه در ارتش آمریکا را داشته به این موضوع اشاره کرد که در این ویدئو نشان داده نمی‌شود که مین از کدام یک از نفتکش‌ها جدا می شود.

این درحالیست که خدمه یکی از دو کشتی از وجود شئ پرنده پیش از وقوع انفجار خبر داده‌اند و چرچ نیز آن را به عنوان یک پهپاد مد نظر قرار داده است.

چرچ درمورد وجود مین و یا پهپاد در حمله به این دو نفتکش به نیوزویک گفت: پهپادها و “مین‌های صدفی” به وفور در منطقه خاورمیانه یافت می‌شوند و همه چنین سلاحی را دارند، بنابراین لازم است تا این ویدئو را به خوبی مورد بررسی قرار دهیم که چه چیزی را به ما نشان می‌دهد.

به گفته این کارشناس نظامی، مشخص نیست که چرا در حمله اخیر، ایران خواسته تا دو فروند کشتی متعلق به نروژ و ژاپن را هدف قرار دهد، دو کشوری که از بهترین مشتریان ایران هستند.

وی تاکید کرد، برای همین باید تحقیقاتی مستقل درباره مسئول این حمله انجام شود.

کوردزمن نیز به نیوزویک گفت: معتقدم که احتمالاً ایران در پس این حمله قرار دارد زیرا ایران تحت فشار فزاینده اقتصادی قرار دارد و با حمله به (نفتکش متعلق) به مشتریان قدیمی خود می‌خواهد آنها را به واکنش وا دارد تا علیه آمریکا دست به اقدام زنند.

دو فروند کشتی نفتکش در دریای عمان روز پنجشنبه ۲۳ خرداد ماه هدف حمله خرابکارانه قرار گرفتند.

این دومین حمله به نفتکش‌های در خلیج فارس در ماه‌های اخیر است. دو نفتکش عربستان و امارات روز ۲۲ اردیبهشت ماه در نزدیکی بندر «الفجیره» امارات عربی متحده هدف حمله خرابکارانه قرار گرفتند.

در حالی که این حادثه با محکومیت جهانی مواجه شد، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا، بدون ارائه هرگونه مدرکی جمهوری اسلامی ایران را به دست داشتن در آن متهم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز اتهام‌زنی آمریکا را در رابطه با حادثه نفت‌کش‌ها در دریای عمان نه تنها شوخی و خنده‌دار ندانست بلکه آن نگران‌کننده و هشدارآمیز ارزایابی کرد.

سید عباس موسوی در واکنش به اتهام‌زنی بی‌اساس وزیر امور خارجه آمریکا اظهار داشت: مسئولیت تأمین امنیت تنگه هرمز، بر عهده جمهوری اسلامی ایران است و نشان دادیم که در سریع‌ترین زمان ممکن به کمک ملوانان کشتی‌های دچار سانحه رفتیم و آنها را نجات دادیم.
وی افزود: ظاهراً برای آقای پمپئو و سایر دولتمردان آمریکایی متهم کردن ایران در حادثه مشکوک و تأسف‌بار برای نفتکش‌ها راحت‌ترین و ساده‌انگارانه‌ترین کار است. در حالی که نخست‌وزیر ژاپن برای کاهش تنش‌ها، با نفر اول جمهوری اسلامی ایران در حال دیدار است کدام دست‌های پنهان بدنبال اثرگذاری بر این تلاش‌ها در منطقه است و چه کسانی از آن سود می‌برند؟!

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید