ماهیت و هدف جنگ روانی آمریکا علیه ایران


ماهیت و هدف جنگ روانی آمریکا علیه ایران

فضای رسانه‌ای امروز جهان که از صدای طبل جنگ ایران و آمریکا پر شده است، مثالی بارز از جنگ روانی است. هدفی که اکنون آمریکا به جد در حال دنبال کردن است، استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای به منظور بهبود جایگاه خود و تخریب جایگاه ایران در اذهان عمومی است.

به گزارش فانوس، جنگ روانی به استفاده از پروپاگاندا و معمولاً به طور همزمان اقدامات حمایتی نظامی، اقتصادی یا سیاسی علیه دشمن است. چنین پروپاگاندایی به طور کلی به منظور تضعیف روحیه دشمن، از بین بردن اراده دشمن برای مبارزه یا مقاومت، و گاهی اوقات برای قرار دادن دشمن در موقعیت مطلوب در اذهان عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پروپاگاندا همچنین برای تقویت عزم متحدان یا مبارزان هم‌سو استفاده می‌شود. تغییر شخصیت و دستکاری اعتقادات اسرای جنگی به وسیله شستشوی مغزی و تکنیک‌های مرتبط نیز می‌تواند نوعی جنگ روانی تعریف شود.

ماهیت و هدف جنگ روانی آمریکا علیه ایران

با پیشرفت‌های علمی مدرن در حوزه ارتباطات، همراه با تحولات مهم در زمینه تحلیل افکار عمومی و پیش‌بینی رفتار جمعی، جنگ‌های روانی به روش‌های سیستماتیک و گسترده‌ای در استراتژی، تاکتیک‌ها و در کل عناصر پرکاربردتری از جنگ‌افزارها تبدیل شده‌اند.

اکثر ارتش‌های مدرن در دنیا دارای واحدهای تخصصی و مجزایی هستند که برای جنگ روانی آموزش دیده و مجهز شده‌اند. برخی حاکمان جدا از عملیات نظامی متعارف، جنگ‌های روانی را بخشی جدایی ناپذیر از هنر جنگ دانسته‌اند. در این چارچوب نظری، «قلب و ذهن» افراد (جمعیت خودی و غیرخودی واقع در منطقه عملیات و حتی جمعیت گسترده‌تر)، مرکز اصلی تمرکز در برنامه‌ریزی و اجرای عملیاتی و تاکتیکی جنگ محسوب می‌شود.

ماهیت و هدف جنگ روانی آمریکا علیه ایران

جنگ‌های روانی حرفه‌ای، معمولاً با مأموریت‌های اطلاعاتی تجزیه و تحلیل پروپاگاندا و اطلاعات مخاطبان همراه است. تجزیه و تحلیل پروپاگاندا شامل بررسی ماهیت و اثربخشی یک پروپاگاندا نسبت به پروپاگانداهای دیگر و همچنین بررسی جریانات کلی ارتباطات جمعی می‌شود. اطلاعات مخاطب نیز جزئیات دقیقی درباره گروه‌های هدف، فراهم می‌کند.

معمولاً رسانه‌های ارتباطی مورد استفاده در جنگ‌های روانی، همانند رسانه‌هایی هستند که در زندگی عادی نیز مورد استفاده واقع می‌شوند: رادیو، تلویزیون، روزنامه‌، تصاویر متحرک، فیلم، کتاب و مجلات. در حال حاضر، گسترش فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، زمینه بسیار باظرفیت و چالش‌برانگیزی را در همین راستا پدید آورده است. جنگ روانی لزوماً نباید در مرحله اجرا، پیچیده یا سخت و واضح باشد و می‌تواند از طریق انتشار پیام‌های ساده و ظریف صورت پذیرد.

ماهیت و هدف جنگ روانی آمریکا علیه ایران

فضای رسانه‌ای امروز جهان که از صدای طبل جنگ ایران و آمریکا پر شده است، مثالی بارز از جنگ روانی است. هدفی که اکنون آمریکا به جد در حال دنبال کردن است، استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای به منظور بهبود جایگاه خود و تخریب جایگاه ایران در اذهان عمومی است. ترامپ در مصاحبه خود می‌گوید از جنگ استقبال نمی‌کند، زیرا جنگ اقتصادها را ویران می‌کند و به کشتار انسان‌ها منجر می‌شود؛ در حالی که همین فرد با علم بر ساز و کار تأثیرگذاری تحریم‌ها دستور سخت‌ترین تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را صادر می‌کند که در نهایت تنها «مردم» ایران را تحت فشار قرار دهد.

ماهیت و هدف جنگ روانی آمریکا علیه ایران

شواهد حاکی از آن هستند که آمریکا به هیچ وجه به دنبال جنگ و تقابل نظامی با ایران نیست؛ اما همواره آن را قریب‌الوقوع می‌داند و دائماً مشغول تهدید و ارعاب است. آمریکا در اصل در پی ایجاد شرایطی است که چهره ایران در افکار عمومی تخریب شده و تبدیل به دشمنی منفور شود تا همگان از جنایات و قانون‌شکنی‌های غیرانسانی آمریکا علیه ایران را فراموش کنند.

نویسنده: فرید ناهید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن