لزوم انتقال تجربه دانشگاههای موفق در زمینه کمکهای خیرین
وزیر علوم: باید هماهنگی کافی با دانشگاهها صورت بگیرد و تجربه دانشگاههای موفق در زمینه کمکهای خیرین به دیگر دانشگاهها انتقال داده شود تا بتوانیم اثرات و کمکهای فردی را به اثرات جمعی و مدیریتی تبدیل کنیم
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی وزارت علوم؛ منصور غلامی در دومین نشست شورای ستاد خیرین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که در ستاد این وزارتخانه برگزار شد، با تأکید بر اینکه تجربیات دانشگاههای موفق در زمینهٔ امور حمایتی باید به دیگر دانشگاهها آموزش داده شود، گفت: در زمینه ورود بخش خصوصی و افراد در مدیریت دانشگاهها به شکل سهامدار، باید این موضوع به قانون تبدیل شود؛ ما همواره تلاش کردهایم که از دانشگاههای بخش غیردولتی حمایت کنیم به شرطی که این دانشگاهها شاخصها را رعایت کنند و آن را ارتقاء دهند. از جمله دانشگاههای نمونه در این زمینه میتوان به دانشگاه خاتم اشاره کرد.
وی با بیان اینکه باید تجربیات موفق حامیان آموزش عالی، آموزش داده شود، افزود: میتوانیم درنشستهای رؤسای دانشگاهها، نمایندگانی از بنیادهای حامی آموزش عالی داشته باشیم و حتی میتوان نشست مستقلی در این زمینه برگزار کرد. در جریان چنین نشستهایی است که میتوان تجربیات گذشتهها را به جوانان انتقال داد.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری با مثبت ارزیابی کردن اقدامات بنیاد خیرین گفت: تلاش میکنیم در زمینهٔ موضوع مشارکت ۵۰ درصدی خیرین تا قبل از شهریور امسال جلسهای مشترک با سازمان برنامه و بودجه و شخص دکتر نوبخت داشته باشیم و در آن نحوه همکاریها با خیرین را بررسی کنیم.
غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری نیز در این نشست با اشاره به اینکه هویت دینی و ملی ما با امر خیر گرهخورده است، گفت: فرهنگ امر خیر، موضوعی است که دانشگاهها میتوانند در جامعه ترویج دهند. برای استمرار امر خیر باید از بخش دانشجویی کمک گرفت. هم اکنون ۴ هزار کانون دانشجویی فعال داریم و آمادگی داریم که در همه دانشگاهها کانون خیرین را فعال کنیم.
مجتبی صدیقی معاون وزیر و رئیس سازمان امور دانشجویان نیز با ابراز امیدواری در خصوص تنوع اقدامات بنیاد خیرین گفت: در زمینهٔ تشکیل کمیته جوانان خیر باید به این موضوع اشاره کرد که در این زمینه خیلی به دنبال کمیت کمکها نیستیم. همینکه جوانان پایکار بیایند، خودش قدم بزرگی در این زمینه است. ما دنبال شور و نشاط جوانان و آشنایی آنان با این حوزه هستیم.
وی افزود: معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تجربه بالایی در زمینهٔ کانونهای دانشجویی دارد و میتوان از این ظرفیت و تجربه در مسیر امور خیرین دانشگاهی بهرهمند شد.
حسین عسکریان دبیر ستاد خیرین وزارت علوم تحقیقات و فناوری نیز با اشاره به برنامهها و اقدامات ستاد خیرین وزارت علوم گفت: اقدامات صورت گرفته در زیرگروهها و حوزههای متفاوتی دستهبندی میشوند. بخشی از این اقدامات را تحت عنوان تقویت بنیادهای خیریه و نیکوکاری بهمنظور کمک به توسعه علم و فناوری نامگذاری کردهایم. ازجمله اقدامات صورت گرفته در این بخش میتوان به تهیه و تدوین کتاب خیرین در جهان و ایران، تهیه و تدوین چاپ اول کتاب بنیادهای خیرین و تهیه و تدوین چاپ دوم معرفی خیرین و فعالیتهای خیرین حامی علم و فناوری اشاره کرد.
به گفته وی، بخش دوم این فعالیتها تحت عنوان تنوعبخشی منابع مالی دانشگاهها و مراکز پژوهش و فناوری میباشد که اقدامات بنیاد در این بخش شامل موضوعاتی همچون گسترش فعالیت بنیادها، تنوعبخشی بیشتر به فعالیت بنیادها درزمینهٔ سوددهی، گسترش فعالیتها درزمینهٔ کارآفرینی و بررسی و ارزیابی اثربخشی مأموریتها بوده است.
عسکریان در ادامه سخنان خود با اشاره به بخشهای دیگر اقدامات بنیاد خیرین خاطرنشان کرد: توسعه زیرساختها و فناوری اطلاعات و ارتباطات با بهرهگیری از امکانات علمی از دیگر حوزهها میباشد که در این بخش اقداماتی همچون بهروزرسانی اطلاعات خیرین و ایجاد سایت این بنیاد به زبان انگلیسی انجامشده است.
وی افزود: بخش دیگری از این اقدامات شامل توسعه زیرساخت حقوقی تسهیلکننده مشارکت بخش عمومی و خصوصی در آموزش عالی است؛ در این بخش، تجارب جهانی در زمینههایی همچون معافیتهای مالیاتی، قوانین و مقررات مربوط به سرمایهگذاری در دانشگاهها و قوانین نحوه سرمایهگذاری در امور فناوری بررسیشده است.
به گفته دبیر ستاد خیرین وزارت علوم، ایجاد مدیریتهای منطقهای آموزش عالی باهدف بهرهگیری از ظرفیتهای بومی و محلی در کمک به راهبردهای آموزش عالی و توسعه مشارکت و همکاری علمی و بینالمللی از دیگر مواردی هستند که میتوان به آنها اشاره کرد.
علیرضا عبداللهی نژاد، مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم نیز در این نشست اظهار داشت: میتوان پیوندی میان بنیاد حامیان آموزش عالی با انجمنهایی از نوع انجمنهای دانش آموختگان دانشگاهها ایجاد کرد. برای پیشبرد اهداف این بخش به شبکهسازی گستردهای نیاز داریم.
وی تصریح کرد: بخشی از این شبکهسازی در مذاکرات و رایزنیها صورت میگیرد، اما بخش دیگری از آن در رسانهها و فضای مجازی ایجاد میشود و ما میتوانیم از توان آنها برای معرفی بنیاد حامی آموزش عالی و فرهنگسازی در این زمینه استفاده کنیم.
در ادامه نشست عباس مصلی نژاد، از اعضای ستاد خیرین وزارت علوم اظهار داشت: برخی خیرین در طرحهای ۵۰ درصدی سهم خود را به طور کامل میپردازند، اما هنگامی که میبینند طرح به دلیل پرداخت نشدن ۵۰ درصد دیگر نصفه مانده است از انجام امور خیریه دیگر ممکن است دلسرد شوند. تقاضایی که داریم این است که سهم ۵۰ درصدی دولت در این زمینه پرداخت شود تا چنین طرحهایی زودتر به نتیجه برسند. همچنین پیشنهادی که دارم این است که بهجای استفاده از عنوان مؤسسههای خیریه، از نام مؤسسههای حامی استفاده کنیم.
علی سعیدی، از دیگر اعضای ستاد نیز با اشاره به رویکرد اقتصاد مقاومتی کشور خاطرنشان کرد: امروزه اقتصاد کشور در شرایط خاصی قرار دارد. نگرانی ما از این است که در این شرایطی، بودجههای مربوط به امور دانشگاهی حذف یا کم شود. از وزیر علوم تقاضا دارم در این راستا جامعه را بیشازپیش درگیر بحث آموزش عالی کنیم. میتوانیم با سهامدار کردن مردم در دانشگاهها، در این مسیر قدم برداریم. این موضوع نیز میتواند با سهامدار کردن خیرین آغاز شود. بر این اساس امور خیریه بهجای کارهای گذرای دلبخواهی به کارهایی با درگیری مسئولانه از طرف خیرین تبدیل میشود.
ابراهیم جمیلی، عضو ستاد خیرین وزارت علوم نیز در این نشست با تأکید بر اینکه باید از تشکیل بنیادهای حامی به صورت غیرمتعارف جلوگیری کرد گفت: برای شناسایی میزان کارکرد بنیادها میتوان گزارشی تهیه کرد و در آن به بررسی این موضوع پرداخت که خیرین تا پیش از تشکیل این بنیادها چه میزان کمک داشتهاند و این میزان پس از تشکیل آنها به چه میزان رسیده است.
دومین جلسه شورای ستاد خیرین وزارت علوم، با حضور منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم؛ مجتبی صدیقی، معاون وزیر و رئیس سازمان امور دانشجویان، علیرضا عبداللهی نژاد، مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم، حسین عسکریان، مشاور وزیر و دبیرستاد خیرین و جمعی از اعضای ستاد خیرین از جمله عباس مصلی نژاد، علی سعیدی و ابراهیم جمیلی، در دفتر وزیر علوم برگزار شد.