امیر حسین خدایی پژوهشگر حقوق عمومی در یادداشتی در سایت فردا نوشت: مدتی پیش طرحی در مجلس شورای اسلامی، تحت عنوان «طرح صلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی» به‌تصویب رسید که تنها یک محور از محور‌های چندگانه آن، به استانی شدن انتخابات می‌پرداخت.

متأسفانه در فضای عمومی و رسانه‌ای کشور صرفاً همین محور از طرح فوق مورد توجه قرار گرفت در حالی‌که طرح مزبور ماحصل چند سال تلاش کمیسیون امورداخلی کشور و شورا‌ها در رفع ایرادات و خلاء‌های حقوقی قانون انتخابات و تحقق سیاست‌های کلی انتخابات در موضوعاتی از قبیل تعیین حدود و شفافیت هزینه‌های انتخاباتی، اصلاح نظام جرایم و تخلفات انتخاباتی و موارد مهم دیگری بود.

حال که شورای نگهبان در مقام تطبیق مصوبه مجلس با شرع و قانون اساسی برخی ایرادات و ابهاماتی نسبت به استانی شدن انتخابات وارد نموده است، باید دید آیا مجلس صرفاً به دنبال استانی شدن انتخابات بوده است و یا اینکه تلاش‌های چند ساله کمیسیون امور داخلی مجلس در حل بخش اعظمی از ایرادات قانون انتخابات مجلس را به ثمر خواهد نشاند.

مواردی که تاکنون در قوانین ما اثری از آن وجود نداشته است ولکن با تلاش‌های اعضای کمیسیون مزبور می‌خواهد جامه قانون به خود بگیرد.

شاید بد نباشد به این موضوع اشاره شود که چندی پیش دکتر کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در توئیتی با اشاره به محاکمه بوریس جانسون در انگلستان به دلیل دادن وعده‌های خارج از صلاحیت، اینگونه بیان داشتند که در قوانین انتخاباتی ایران چنین موضوعی به درستی در نظر گرفته نشده است و راه فریب مردم را بازگذاشته است. در حالی‌که چنین موضوعی در همین طرح مزبور توسط کمیسیون امور داخلی مجلس مورد توجه قرار گرفته است.