توسعه 70 درصدی باغات پسته تحت پوشش بنیاد تعاون زندانیان در عرض 7 سال


توسعه 70 درصدی باغات پسته تحت پوشش بنیاد تعاون زندانیان در عرض 7 سال

معاون هماهنگی بنیاد تعاون زندانیان کشور گفت: سطح زیر کشت باغات پسته تحت پوشش این بنیاد در سال 91 حدود چهار هکتار بوده و اکنون به رشد 70 درصدی در این حوزه رسیده ایم.

به گزارش ایسنا، عباسعلی امینی در نخستین همایش ملی راهکارهای افزایش بهره وری و عملکرد در باغات پسته استان‌های پسته خیز تخت پوشش بنیاد تعاون زندانیان کشور که در ساوه برگزار شد، گفت: وسعت کل باغات پسته استان‌های پسته خیز تحت پوشش بنیاد تعاون زندانیان کشور در سال گذشته ۱۷۸۴ هکتار بوده است در حالیکه در سال ۱۳۹۴ مساحت این اراضی بالغ بر ۱۲۰۰ هکتار بوده است.

وی به افزایش کمیت و کیفیت باغات پسته در واحد سطح اشاره کرد و افزود: استفاده از فرصت‌ها و برنامه ریزی برای برطرف کردن تهدیدات از جمله رویکردهای بنیاد بوده است.

وی میزان کل پسته تر تولیدی در سال ۱۳۹۴ را ۱۱۶۳ تن عنوان کرد و افزود: در سال گذشته با توجه به وقوع سرمازدگی این میزان به ۸۱۶.۷ تن کاهش یافت.

امینی متوسط عملکرد در هر هکتار بارده در استان مرکزی در سال ۱۳۹۴ را ۱۰۵۳ کیلو و در سال گذشته ۴۴۷ کیلوگرم عنوان کرد و در ادامه گفت: متوسط تولید پسته خشک در کشور ۱۷۳ کیلو در هکتار بوده اما بنیاد تعاون ۲۰۳ کیلو در هر هکتار تولید کرده که بیانگر رشد ۱۵ درصدی میزان تولید در باغات تحت پوشش بنیاد نسبت به میانگین کشوری است.

وی تراکم تعداد درختان در هر هکتار مؤثر بارده، شوری بالای منابع آبی، پیوند ارقام درهمی متفاوت و غیر مهندسی، عدم مالکیت بنیاد بر اراضی دارای باغ به عنوان مانعی برای دریافت تسهیلات و کمبود تجهیزات و عدم استفاده صحیح از دانش روز باغبانی را به عنوان موانع ساختاری در حوزه افزایش تولید به میزان قابل قبول دانست.

امینی اظهار کرد: مهندسی باغات جدید، اصلاح باغات قدیمی، تأمین بودجه کافی، برگزاری دوره‌های آموزشی و هم اندیشی، استفاده از نظرات نخبگان و مشاورین برجسته کشوری، تجهیز باغات به ادوات و زیرساخت‌های مخصوص تولید محصول پسته و تلاش برای افزایش راندمان به عنوان راهکارهای مؤثر در افزایش میزان تولید است.

وی افزود: ایجاد فرصتی مناسب برای تعامل و تبادل نظر بین تولید کنندگان، کارشناسان، مروجان و پژوهشگران برای شناسایی دقیق موانع و مشکلات پیش روی بهره وری و عملکرد باغات پسته و یافتن راهکار مناسب برای توسعه باغات از مهمترین موضوعاتی است که این همایش دنبال می‌کند.

امینی خواستار توسعه علمی باغات پسته شد و گفت: این گردهمایی‌ها فرصتی برای ارائه آخرین تحقیقات و دستاوردهای علمی به پسته کاران استان‌های پسته خیز ایران است تا ضمن معرفی ارقام و شناسایی درست نحوه تولید پسته و روش‌های نوین آبیاری و یافته‌های جدید در حوزه تغذیه و استفاده از عناصر مواد غذایی مورد نیاز درختان پسته زمینه ساز افزایش عملکرد و بهبود کیفیت این محصول شود.

معاون هماهنگی بنیاد تعاون زندانیان کشور خاطرنشان کرد: میزان تولید پسته در ایران بطور میانگین سالانه حدود ۲۰۰ هزار تن است که این میزان در هر سال بسته به میزان عملکرد تغییر می‌کند.

به گزارش ایسنا، عباس اصغری مقدم مدیر مجتمع کشت و صنعت کوثر ساوه نیز در این همایش افزود: رسالت بنیاد تعاون زندانیان کشور حرفه آموزی و ایجاد اشتغال برای زندانیان جرایم غیر عمد است و این مجتمع با احداث ۲۴۰ هکتار باغ پسته که ۲۱۰ هکتار آن فندوقی و احمد آقایی بوده و ۲۰ هکتار رقم اکبری و ۱۰ هکتار کله قوچی است، در راستای اشتغال، تولید و خلق ثروت فعالیت می‌کند و کسب سه عنوان کارآفرین برتر و دو عنوان تولید کننده نمونه پسته در سطح کشور و استان از افتخارات این مجتمع است.

وی گفت: مجتمع کشت و صنعت کوثر یکی از واحدهای بنیاد تعاون و حرفه آموزی زندانیان کشور است که با هدف اصلاح، تربیت و ایجاد زمینه بازگشت شرافتمندانه زندانیان به جامعه تأسیس شده و در حدود ۴۰ کیلومتری جاده ساوه - همدان در دشت لوئین ساوه واقع شده است.

اصغری مقدم به ساماندهی و اصلاح باغات پسته طی چند سال اخیر نظیر هرس و پیوند زنی اشاره کرد و گفت: با تدوین تقویم زمانی تغذیه باغات پسته براساس فصول سال و نوع تغذیه، گام مؤثری در افزایش عملکرد تولید محصول پسته برداشته شده است، به گونه‌ای که خسارت ناشی از آفات پسته به حداقل رسیده است.

وی تجهیز باغات پسته به ماشین آلات و ادوات کشاورزی را از دیگر اقدامات انجام شده در راستای توسعه تجهیزات زیرساختی مجتمع برشمرد و افزود: احداث ترمینال فرآوری پسته و کارگاه سورتینگ، احداث مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای زیر نظر سازمان فنی و حرفه‌ای استان مرکزی، احداث مرکز اعزام بکار مددجویان با ظرفیت ایجاد اشتغال برای ۳۰۰ زندانی، احداث شبکه برق، ایجاد راه دسترسی، استخر دو منظوره آب، احداث کارخانه بلوک زنی و فعالیت در حوزه دامداری، شیلات، احداث نهالستان پسته، کشت زعفران، پرورش قارچ و زنبور عسل و … از جمله فعالیت‌های این مجتمع است.

اصغری مقدم افزود: توسعه کشت پسته در سطح شهرستان ساوه به دلیل برخورداری از اقلیم، خاک و آب و هوای متناسب برای کشت این محصول، دست اندرکاران این مجتمع را علاقمند به اجرای طرح پرورش نهال پسته کرده است تا بتوانند نیاز شهرستان و استان مرکزی را به نهال این محصول برآورده کند.

به گفته وی، مجتمع کشت و صنعت کوثر ساوه دارای ۴۲۰ هکتار اراضی کشاورزی است که ۲۴۰ هکتار آن به باغ پسته اختصاص دارد و بقیه آن به طور متناوب زیر کشت گندم، جو، کلزا، ذرت و صیفی‌جات قرار می‌گیرد و در بخش‌های زراعت، دامپروری، زنبورداری و پرورش ماهی نیز فعال است.

اصغری مقدم اظهار کرد: مجتمع کشت و صنعت ساوه که یکی از زیرمجموعه‌های بنیاد تعاون و حرفه آموزی زندانیان کشور است با ایجاد زمینه اشتغال جمعی از مددجویان تاکنون توانسته گام مؤثری در راستای تحقق اهداف این بنیاد در راستای اشتغال و حرفه آموزی مددجویان بردارد.

در این همایش مدیران استان‌های پسته خیز کشور تحت پوشش بنیاد تعاون زندانیان کشور شامل شرکت کشت و صنعت گوهرکوه و تمپ استان سیستان و بلوچستان و نیز شرکت کشت و صنعت حامیان فدک استان تهران و متخصصان تغذیه و آبیاری به بیان عملکرد و نقاط قوت و ظرفیت‌های مجتمع‌های تولیدی پسته پرداختند.

در این همایش دو روزه قرار است محققین و پژوهشگران آخرین یافته‌های تحقیقاتی را در قالب راهکارهای افزایش بهره وری و عملکرد در باغات پسته تبیین و تشریح کنند.

بازدید از مجتمع کشت و صنعت کوثر واقع در ۴۰ کیلومتری جاده ساوه – همدان، در دشت لوئین ساوه، از دیگر برنامه‌های شرکت کنندگان در این همایش ملی است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403