چهار گام سایپا برای اصلاح و تقویت ساختار مالی


چهار گام  سایپا برای اصلاح و تقویت ساختار مالی

این خودروساز به‎منظور کسب نقدینگی و افزایش تولید و همچنین چابک‌سازی گروه خود دست به اقدامات جدیدی زده است

به گزارش «اخبار خودرو»، تامین سرمایه، تامین نقدینگی، چابک‌سازی و کاهش هزینه‌های سربار این روزها به مباحث اصلی صنعت خودرو و تقریبا هر صنعتی تبدیل شده است. منابع بانکی به‎منظور تامین نقدینگی مورد نیاز تولید ناکافی است و برای به‎دست‎آوردن آن زمان بسیاری باید سپری شود. بازپرداخت به بانک‌ها نیز مشکل دیگری است که صاحبان صنایع به‎خصوص خودروسازان با آن مواجه هستند.

بحث سود مرکب و سود روی سود آمدن، موضوعی است که کار را برای خودروسازان و البته برای بانک‌ها سخت کرده است. در این شرایط کسب نقدینگی برای خودروسازان بسیار سخت است و باید به فکر راه‌های جایگزین و البته پربازده و سریع‌الوصول باشند.

گروه خودروسازی سایپا چند سالی است که با انتشار اوراق صکوک مرابحه به جذب نقدینگی از بازار سرمایه پرداخته است. ضمن این‎که در سال جاری این خودروساز به‎منظور کسب نقدینگی و افزایش تولید و همچنین چابک‌سازی گروه خود دست به اقدامات جدیدی زده است.

عرضه 4هزار میلیارد ریال اوراق بهادار

گروه خودروسازی سایپا که در سال جاری رتبه نخست تولید خودرو در کشور را به دست آورده است، به‎منظور افزایش هرچه بیشتر تولید اقدام به انتشار اوراق بهادار کرده است. آن طور که معاون مالی و اقتصادی گروه خودروسازی سایپا می‌گوید، این شرکت در سه ماه نخست سال جاری 4هزار میلیارد ریال اوراق بهادار منتشر کرده است.

مهدی محمدرضایی با بیان این‎که این اوراق به‌منظور تامین و پوشش کسری بخشی از نیازهای نقدینگی این گروه در حال انتشار است، می‌افزاید: «4هزار میلیارد ریال اوراق بهادار مذکور با طول عمر چهارساله و با رکن ضامن بانک ملی و تعهد پذیره‌نویسی و بازارگردانی شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان، عرضه می‌شود. این اوراق به عاملیت فروش کارگزاری بانک ملی ایران، نرخ سود سالانه 16 درصدی و همچنین با دفعات پرداخت سود هر سه‌ماه یک‌بار عرضه می‌شود.»

به نظر می‌رسد سایپا از این طریق ضمن کسب نقدینگی ارزان‌تر از آن‎چه از نظام بانکی تامین می‎کند، اقدام به جمع‌آوری بخشی از نقدینگی سرگردان در اقتصاد کرده است. همچنین با کسب این نقدینگی قطعا در ماه‌های آینده تولید این شرکت و عمل به تعهدات قبلی آن افزایش پیدا خواهد کرد. این در شرایطی است که خودروسازان با مشکل شدید نقدینگی مواجه هستند و فعلا خبری از مابقی کمک دولت و بانک مرکزی به آن‌ها نیست.

سایپا طی این سال‌ها با عرضه اوراق اجاره، سلف موازی استاندارد و مرابحه بالغ بر 28هزار میلیارد ریال کسب کرده است. این کار با هدف تامین منابع مالی برای کمک به رونق تولید و مقابله با محدودیت‌های این بخش، انجام شده است.

کسب نقدینگی و چابک‌سازی با واگذاری شرکت‌ها

شرکت سایپا قصد دارد به‎منظور کسب نقدینگی و همچنین در راستای سبک‌سازی و چابک‌سازی خود اقدام به واگذاری برخی از زیرمجموعه‌های خود کند. در این راستا این شرکت در اولین اقدام قصد دارد تا سهام شرکت صنایع لنت پارسیان پیشرو را به‎صورت یک‌جا واگذار کند.

گروه خودروسازی سایپا قصد دارد تا ۱۰۰درصد از سـهام شـرکت صنایع لنت پارسیان پیشرو (سهامی خاص) را به‌صورت یک‎جا و نقد به قیمت پایه ۲۶۸،۵۶۶،۲۳۲،۷۶۷ ریال (هر سهم۶۸۱،۲ ریال) ازطریق مزایـده عمومی واگذار کند.

کسب نقدینگی مناسب از این طریق و کم‎شدن هزینه‌های سربار به‎وسیله واگذاری شرکت‌های زیرمجموعه سبب می‌شود تا خودروسازان با فراغ بال بهتری به انجام کارهای توسعه‌ای و بحث تولید بپردازند. سبک ‌شدن خودروسازها و کنار گذاشتن شرکت‌های متعدد که اغلب زیان‌ده هستند، به‎طور قطع خودروسازان را از صورت‌های مالی زیان‌ده در پایان سال مالی می‎رهاند.

واگذاری بیش از یک‎هزار میلیارد تومان املاک سایپا

گروه خودروسازی سایپا همچنین قصد دارد به‎منظور کسب نقدینگی نزدیک به 1200میلیارد تومان از املاک خود را به فروش برساند. این شرکت تعدادی محدود از املاک متعلق به شرکت‌های زیرمجموعه خود را در تهران و سایر استان‎ها جمعا به مبلغ 11،994،400 میلیون ریال از طریق برگزاری تشریفات مزایده عمومی واگذار خواهد کرد.

به نظر می‌رسد با به نتیجه رسیدن این سه اقدام از سوی سایپا و همچنین بحث افزایش سرمایه در بورس که گروه خودروسازی سایپا به عنوان اقدام بعدی پیگیر آن است، این شرکت برای امسال نه‎تنها از بحث ماده 141 قانون تجارت خارج شود، بلکه در پایان سال مالی به سوددهی بسیار مناسبی نیز برسد.

ضمن این‎که با کسب نقدینگی مورد نیاز این شرکت، به احتمال فراوان در سال جاری این شرکت رتبه نخست تولید خودرو را به دست خواهد آورد و بخش بزرگی از تولید خودرو در کشور را سایپا انجام خواهد داد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی شب قدر ؛ نقاشی های کودکانه ساده مخصوص شب های قدر