سیل هم جلوی رکوردزنی‌اش را ‌نگرفت


سیل هم جلوی رکوردزنی‌اش را ‌نگرفت

64 سال سن دارد و هر ساله با فرارسیدن اردیبهشت ماه به نوغانداری، شغل آبا و اجدادی خود می‌پردازد.

نوغانداری را از پدر و مادر خود فرا گرفته و هر سال تولید پیله ابریشم داشته است اما امسال، سالی متفاوت برای وی در تولید پیله ابریشم بوده، بطوری‌که توانست در منطقه مرزی راز و جرگلان و حتی در کشور رکورد تولید پیله ابریشم را بزند.

عاشر بیکه محمدی اهل روستای مرزی کرکولی که رکورد تولید پیله ابریشم در این شهرستان را امسال زده است، در گفت و گو با ایسنا، گفت: ۶۴ سال سن دارد و نوغانداری را با کمک همسر، دو عروس و دختر خود انجام می‌دهد.

وی افزود: هر ساله تولید پیله ابریشم داشته ام و میزان تولید در هر جعبه حدود ۵۰ کیلوگرم بوده اما امسال میزان تولید در هر جعبه به ۵۷.۵ کیلوگرم رسیده است.

محمدی، یکی از علل افزایش میزان تولید را شرایط خیلی خوب آب و هوایی بیان کرد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر محلی که در آن امر نوغانداری انجام می‌شد بر روی یک تپه قرار داشت و آب و هوای خوب این منطقه نیز در این امر تأثیرگذار بوده است.

محمدی به حادثه تلخ جاری شدن سیلاب در روستای خود اشاره و اظهار کرد: برگ‌های درخت توت یکی از موارد بسیار مهم برای امر نوغانداری است، به همین دلیل برای انجام این کار در سالیان گذشته اقدام به غرس تعداد زیادی درخت توت کردیم اما با جاری شدن سیلاب، جریان آب تعدادی از این درخت‌ها را با خود برد.

وی تصریح کرد: جاری شدن سیلاب همزمان با روزهای پایانی نوغانداری بود، به همین علت مجبور شدیم تا برگ‌های توت مورد نیاز را از درخت‌های فامیل فراهم کنیم.

این تولیدکننده نمونه پیله ابریشم با اشاره به اینکه برای وی امکان خرید بیشتر از دو جعبه پیله ابریشم وجود ندارد، توضیح داد: برای پرورش هر جعبه به یک اتاق نیاز است، این درحالی است که باید در اتاق جعبه‌هایی طبقه دار جانمایی شود تا بتوان کرم‌ها را پرورش داد.

وی افزود: در فصل نوغانداری مجبور هستیم تا اتاق‌های منزلمان را برای پرورش کرم ابریشم خالی کنیم که این امر سبب بروز مشکلات فراوانی طی ۲۰ روز زمان نوغانداری می‌شود.

محمدی خاطرنشان کرد: به همین دلیل برای توسعه کار نوغانداری توسط این خانواده نیاز به گسترش فضای فیزیکی مناسب و بهداشتی است.

وی در ادامه گفت: درآمد نوغانداری امسال بسیار خوب بوده، بطوری‌که هر کیلوگرم پیله ابریشم کیلویی ۸۵ هزار تومان خریداری می‌شود، در گذشته پیله‌های ابریشم را تبدیل به نخ ابریشم کرده و برای بافت فرش ابریشم استفاده می‌کردم و یا اینکه برای همین امر آن را به سایر افراد در بخش جرگلان می‌فروختم اما حال که سنم بالا رفته تمام پیله‌های ابریشم را می‌فروشم.

محمدی بیان کرد: تهیه روسری و پارچه‌های ابریشم از دیگر مواردی بود که در گذشته با پیله ابریشم انجام می‌شد.

گفتنی است عاشر بیکه محمدی در سال جاری موفق به تولید ۱۱۵ کیلوگرم پیله ابریشم از دو جعبه تخم نوغان در شهرستان مرزی راز و جرگلان شد.

افزایش ۳۰ درصدی برداشت پیله کرم ابریشم در راز و جرگلان

الله وردی خادمی مدیر جهاد کشاورزی رازوجرگلان از افزایش ۳۰ درصدی برداشت پیله کرم ابریشم در این شهرستان خبر داد.

وی افزود: امسال یک هزار و ۶۳۵ جعبه تخم نوغان بین نوغانداران شهرستان توزیع شد که از یک هزار و ۱۵۷ جعبه برداشت پیله داشته‌ایم.

خادمی ادامه داد: امسال قیمت هر کیلوگرم پیله بین ۷۰ تا ۹۰ هزار تومان به فروش رسیده است.

خادمی همچنین درباره نمونه انتخاب شدن طرح توتستان روستای کلاته ابریشم به عنوان نمونه ملی نیز گفت: طرح توتستان روستای کلاته ابریشم که به صورت یک جا کشتی در ۱۳ هکتار به صورت متراکم در سال ۹۴ انجام شده است امسال برداشت و ۲۰ جعبه در مجتمع موجود در این روستای و روستای بهار پرورش داده و ۸۰۰ کیلوگرم پیله برداشت شد که از سوی دفتر ریاست جمهوری به عنوان نمونه کشوری انتخاب شد.

وی اظهار کرد: شهرستان رازوجرگلان دارای ۶۰ هزار نفر جمعیت و ۹۵۰ نوغاندار است که این شهرستان هر ساله رکورد تولید پیله را در استان دارند و جزوه پنج شهرستان برتر کشوری در تولید پیله کرم ابریشم است.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله اسرائیل به سوریه و عراق همزمان با صدای انفجار در ایران