کمتر از 240 نفر وام مسکن یکم گرفتند!


کمتر از 240 نفر وام مسکن یکم گرفتند!

کمتر از 240 نفر وام مسکن یکم گرفتند!
خبرگزاری آریا - درپی کاهش تقاضای وام مسکن به دلیل افزایش قیمت خانه و طبق اعلام بانک مسکن، طی دو ماه نخست امسال فقط 239متقاضی تسهیلات در قالب صندوق پس‌انداز مسکن یکم گرفته‌اند.
به گزارش خبرگزاری آریا، با توجه به افزایش قیمت مسکن و کاهش قدرت خرید طی مدت اخیر درخواست تسهیلات اوراق مسکن از بورس و همچنین دریافت وام مسکن یکم نیز کاهش یافته است، چراکه این مبالغ پاسخگوی بخش مناسبی از قیمت خرید خانه نیست لذا قرار شده مبلغ وام مسکن افزایش یابد و این امر منتظر نظر شورای پول و اعتبار است.
در حال حاضر مبلغ وام مسکن برای زوجین نفری 80میلیون تومان و برای افراد مجرد 60میلیون تومان است و افرادی که واجد دریافت این وام هستند باید حتماً خانه اولی باشند و تا به حال سند هیچ واحد ملکی به نام خود و همسرشان نخورده باشد و حداقل سن برای دریافت این وام 18سال است.
همچنین زوجین در پایتخت باید برای مدت 10ماه نصف مبلغ وام یعنی 40میلیون را سپرده و سپس وام از صندوق پس‌انداز یکم دریافت کنند. اگر هر دو فرد بخواهند وام دریافت کنند باید نفری 40میلیون مجموعاً80میلیون را 10ماهه سپرده‌گذاری و در موعد مقرر 160میلیون تومان وام دریافت کنند.
این افراد می‌توانند به درخواست خود نفری 20میلیون تومان نیز وام جعاله بگیرند که سود آن بسته به بافت فرسوده متغیر است و مجموع دریافت زوجین به 200میلیون تومان می‌رسد.
شرایط دریافت وام صندوق پس‌انداز یکم شامل این است که ارزش ملک خریداری شده بایستی 20درصد (حداقل) از مبلغ خود وام بیش‌تر باشد. همچنین میزان و سقف وام در شهرهای کوچک 40، شهرهای بزرگ60و در پایتخت 80میلیون تومان است.
حداقل سن افراد نیز برای دریافت وام مسکن اولی‌ها 18سال با درآمدی مستقل است.
نحوه بازپرداخت وام صندوق پس انداز یکم در قالب قسط‌های 12ساله است که می‌توان به صورت پلکانی پرداخت کرد. بدین ترتیب که بعد از گذشت سال اول مبلغ اقساط به صورت تدریجی افزایش پیدا می‌کند.
همچنین وام مسکن یکم با نرخ سود هشت درصدی محاسبه می‌شود و فرد با دریافت 80میلیون تومان وام برای خرید خانه باید ماهانه 930هزار تومان قسط پرداخت کند.
در این زمینه محمد حسن علمداری - مدیر اداره امور اعتباری بانک مسکن - آخرین آمار تسهیلات پرداختی در این بخش را عنوان و اعلام کرده که طی دو ماه نخست امسال 239فقره تسهیلات مشارکت مدنی در قالب صندوق پس‌انداز مسکن یکم به ارزش 23میلیارد و 68میلیون و 100هزار تومان اعطا شده است.
طبق گفته وی، در دو ماه نخست امسال 1446فقره تسهیلات مشارکت مدنی به حوزه مسکن به ارزش 177میلیارد و 664میلیون و 100هزار تومان پرداخت شده است.
علمداری تسهیلات مشارکت مدنی اعطایی به بخش مسکن را متناسب با نوع تسهیلات گیرنده به پنج بخش تقسیم کرده و گفته که در این مدت تسهیلات اعطایی به مجتمع‌های مسکونی به ارزش 72میلیارد و352میلیون و 900هزار تومان بوده که بیشترین سهم در میان پنج گروه تفکیکی را داشته است.
بر اساس اعلام وی، طی دو ماه ابتدایی امسال، به تعاونی‌های مسکن معادل 23میلیارد و 187میلیون و 900هزار تومان، تسهیلات انفرادی (با سپرده و بدون سپرده) به ارزش 57میلیارد و 134میلیون و 300هزار تومان، تسهیلات متمم طرح مسکن معادل 19میلیارد و 841میلیون تومان و به اقشار خاص معادل پنج میلیارد و 148میلیون تسهیلات مشارکت مدنی پرداخت شده است.
به گزارش ایسنا، همچنین طبق اعلام بانک مسکن، در این مدت 429فقره تسهیلات مشارکت مدنی انفرادی بدون نیاز به سپرده‌گذاری و 297فقره تسهیلات مشارکت مدنی انفرادی در حوزه روستایی پرداخت شده است.
-->

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی