مورد عجیب «کرمان موتور»


مورد عجیب «کرمان موتور»

افزایش قیمت محصولات کرمان موتور در شرایطی روز‌های گذشته حسابی خبرساز شده که قیمت‌ها در بازار نزولی شده است.

مورد عجیب «کرمان موتور»
سهیلا روزبان| گرانی محصولات کرمان موتور تمامی ندارد. بعد از ۳ S، نوبت به جک J. ۴ و ۵ S. اتوماتیک رسیده است که تغییر قیمت‌های قابل توجه داشته باشند و در عرض کمتر از یک ماه گرانی بیش از ۴۰‌میلیون تومانی را تجربه کنند. به گزارش ایسنا، جک J. ۴، در فروردین ماه سال‌جاری کمتر از ۱۱۰‌میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود. در اردیبهشت‌ماه نیز قیمت این محصول به ۱۱۵‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان رسید.
این محصول تا آخرین روز اردیبهشت نیز با قیمت ۱۱۵‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان عرضه می‌شد، اما از ابتدای خردادماه متحمل افزایش قیمت بیش از ۲۴‌میلیون تومانی شده و به ۱۴۰‌میلیون تومان رسید. علاوه بر این ۵ S. اتوماتیک نیز مشمول این افزایش قیمت‌های ناگهانی در سه ماهه ابتدایی ۹۸ شده است. این محصول در فروردین ماه سال‌جاری ۲۴۵‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان قیمت داشت و در اردیبهشت به ۲۶۰‌میلیون تومان رسید، اما از ابتدای خردادماه قیمت این محصول ۳۰۱‌میلیون تومان شد. این اعداد و ارقام نشان می‌دهد که ۵ S. اتوماتیک ظرف مدت سه ماه ۵۵‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان و در عرض یک ماه ۴۱‌میلیون تومان افزایش قیمت داشته است.
البته فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو معتقد است که افزایش قیمت خودرو ناشی از افت ارزش ریال بوده و قیمت جک s٥ پارسال همین موقع حدود ٣٠‌هزار دلار بوده و حالا هم حدودا به همین قیمت عرضه می‌شود. البته رئیس اتحادیه فروشندگان اتومبیل گرانی‌های اخیر را بی‌دلیل دانسته و خواستار ورود سازمان حمایت به این مسأله و برخورد با شرکت کرمان موتور است.

مشتریان مشکلی با قیمت‌های فعلی ندارند
معاون بازاریابی این شرکت خودروسازی، اما می‌گوید که کرمان موتور به جز جک s٣ هیچ محصولی در سال٩٨ عرضه نکرده و درحال عمل به تعهدات قبلی خود است. نجفی ادامه می‌دهد: «تمامی افزایش قیمت‌ها مربوط به خودرو‌های پیش‌فروش‌شده در سال ٩٧ است که قیمت آن‌ها غیرقطعی و قرار بود قیمت تحویلی آن‌ها براساس قیمت تمام‌شده روز محاسبه شود.» او که از تایید یا رد قیمت‌های اعلامی در خبرگزاری ایسنا طفره می‌رفت، گفت: «مهم این است که مشتریان از قیمت‌های فعلی راضی هستند و مشکلی با این نرخ‌ها ندارند.»

چرا کرمان موتور برنامه‌ای برای فروش ندارد؟
مسئولان شرکت کرمان موتور، اما نداشتن برنامه‌ای برای فروش را بهانه‌ای برای طفره‌رفتن از توضیح در رابطه با قیمت محصولات این کارخانه کرده‌اند. هرچند به گفته معاون بازاریابی کرمان موتور، این شرکت با تمام ظرفیت خود مشغول به فعالیت بوده و مشکلی در تامین قطعه تا نقدینگی ندارد، اما این شرکت از ابتدای امسال به جز فروش تعداد محدود ٣S هیچ محصولی را عرضه نکرده است. این مقام مسئول در کرمان موتور دراین‌باره این‌گونه توضیح می‌دهد: «اولویت این شرکت عمل به تعهدات قبلی خود است.»

وقتی قیمت‌ها در بازار ارزان‌تر است
اما افزایش قیمت محصولات کرمان موتور در شرایطی روز‌های گذشته حسابی خبرساز شده که قیمت‌ها در بازار نزولی شده است. سعید موتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو با اشاره به رکود حاکم بر بازار به «شهروند» می‌گوید: «قیمت محصولات کرمان موتور در بازار ارزان‌تر از کارخانه است و بازهم مشتری برای آن وجود ندارد. به‌عنوان مثال قیمت جک s٥ که از طرف کرمان موتور ٣٠١‌میلیون قیمت خورده، در بازار آزاد به قیمت ٢٩٣‌میلیون و ٧٠٠‌هزار تومان به فروش می‌رود. قیمت جک s٣ اتومات هم کمتر از ٢١٠‌میلیون تومان و j٤ هم ١٤٠‌میلیون تومان در بازار آزاد قیمت خورده است. حتی گفته می‌شود خودرو سانتافه هم حدود ۵۰ تا ۶۰‌میلیون زیر قیمت شرکت درحال حاضر در بازار موجود است.»

اما کاهش قدرت خرید مردم دیگر دلیلی است که به گفته فربد زاوه موجب شده قیمت خودرو در کارخانه گران‌تر از بازار باشد. او با بیان این‌که بازار کشش افزایش قیمت را ندارد، ادامه داد: «درحال حاضر در محصولات خانواده چری هم قیمت بازار پایین‌تر از کارخانه است که البته این مسأله به معنی گران‌فروشی کارخانه و تولید‌کننده نیست. درواقع قیمت خودرو در بازار به اعداد عجیب و غریبی رسید و تناسب بین قدرت خرید و قیمت خودرو از بین رفت.

قیمت منطقی محصولات کرمان موتور چقدر است؟
این وضع درحالی است که سازمان‌های نظارتی به‌ویژه سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان طبق قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، وظیفه نظارت بر عملکرد خودروسازان و دفاع از حقوق مردم را برعهده دارد. در این مورد مشخص نیست که آیا این سازمان نظارتی در جریان عملکرد کرمان‌موتور دارد یا نه؟ سعید موتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو گفت: «سازمان حمایت باید به مسأله گرانی ٥٠‌میلیون تومانی یک خودرو در مدت کمتر از ٣ ماه ورود پیدا کند. در این مدت آیا تغییری در سایر مولفه‌های اقتصادی رخ داده یا قیمت ارز افزایش پیدا کرده که یک خودروساز قیمت محصولات خود را بالابرده است.» به گفته او قیمت محصولات کرمان موتور باید براساس قیمت جهانی و لحاظ کردن ١٠‌درصد سود برای واردات‌کننده و هزینه‌های واردات تعیین شود.

افزایش قیمت به دلیل سقوط ارزش ریال
فربد زاوه می‌گوید خانواده جک جزو خودرو‌های محبوب دنیا نیست که بتوان برای آن یک قیمت جهانی متصور بود. او ادامه می‌دهد: «اگر قرار باشد قیمت جک s٥ را براساس ارز نیمایی حساب کنیم، قیمت هر دستگاه از این خودروی چینی حدود ٣١‌هزار دلار می‌شود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییر چندانی نداشته است.» او می‌گوید: «قیمت دلار بهار پارسال حدود ٥‌هزار تومان و قیمت جک s٥ هم حدود ١٥٠‌میلیون تومان یا همان ٣٠‌هزار دلار بود. این اعداد به خوبی نشان می‌دهد که کرمان موتور در یک‌سال گذشته تغییر نامتعارف در قیمت محصولات خود نداشته و تمامی رشد قیمت‌ها ناشی از افت ارزش ریال بوده است. به‌عنوان مثال با همین پولی که امسال تنها می‌توانید یک خودرو چینی بخرید، دو‌سال قبل معادل قیمت یک لکسوس بود.»

٢٥٧‌میلیون دلار ٤٢٠٠ تومانی برای کرمان موتور
گزارش‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که کرمان موتور در یک‌سال اخیر بیشتر از ٢٥٧‌میلیون دلار ارز ٤٢٠٠ تومانی گرفته است. با این حال معاون بازاریابی، در شرکت کرمان موتور افزایش نرخ ارز و بروز مشکلاتی در روند واردات قطعه را دلیل اصلی افزایش قیمت تمام‌شده تولیدات این گروه خودروسازی اعلام کرده است!

نکته قابل‌تامل این است که این شرکت در فروردین سال‌جاری حتی یک دستگاه خودرو نیز تولید یا مونتاژ نکرده است. البته مسئولان این شرکت می‌گویند که عمده ارز‌های دولتی دریافت‌شده در پنج ماه ابتدایی سال١٣٩٧ صرف تسویه حساب قطعات خریداری‌شده در ٦ ماهه دوم سال ١٣٩٦ شده و تمامی خودرو‌های تولیدی در این مدت به مشتریان با قیمت‌های همان زمان تحویل داده شده است.

گفتنی است که این شرکت از ابتدای اردیبهشت ماه سال‌جاری قیمت جک ۳ S. خود را سه بار تغییر داده است، به گونه‌ای که اکنون این محصول نزدیک به ۵۰‌میلیون تومان گران‌تر از روز‌های ابتدایی اردیبهشت‌ماه به فروش می‌رسد، به گونه‌ای که قیمت این محصول در فروردین ماه ۱۶۱‌میلیون تومان بود، سپس در هفته نخست اردیبهشت‌ماه به ۱۸۰‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان رسید.
این شرکت در هشتم اردیبهشت‌ماه نیز مجددا تصمیم به افزایش قیمت بیش از ۱۵‌میلیون تومانی این محصول گرفته و قیمت آن را به ۱۹۶‌میلیون تومان رساند. درنهایت هم در اواخر اردیبهشت‌ماه قیمت این محصول به ۲۱۰‌میلیون تومان رسید. به این ترتیب در کمتر از یک ماه قیمت کارخانه‌ای جک ۳ S. حدود ۵۰‌میلیون تومان افزایش یافت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403