رایزنی‌های نهایی درباره دهه کرامت در جوار مرقد رضوی/مشارکت 34 دستگاه در برگزاری جشن‌های دهه


رایزنی‌های نهایی درباره دهه کرامت در جوار مرقد رضوی/مشارکت 34 دستگاه در برگزاری جشن‌های دهه

در دیدار اعضای شورای هماهنگی جشن‌های دهه کرامت با آیت‌الله علم الهدی و تولیت آستان قدس رضوی، ضمن رایزنی برای برگزاری هر چه بهتر برنامه‌های این دهه، بر همکاری و هم‌افزایی هر چه بیشتر برای دهه‌ای باشکوه و مطالبق با استانداردهای شرعی تاکید شد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، شورای هماهنگی جشن های دهه کرامت روزهای ۲۰ و ۲۱ خرداد در مشهد مقدس نشست هایی را با حضور شخصیت های این استان و نیز آستان قدس رضوی برگزار کرد.

بنابر این گزارش، آیت الله علم الهدی در دیدار اعضای شورای هماهنگی جشن های دهه کرامت گفت: در عرصه حیات شخصی و اجتماعی باید یک جریان فکری و فرهنگی باشد، تا تمام مبانی فکری و اصول فرهنگی در زندگی اجتماعی خودمان را با جریان ولایت اهل بیت(ع) در سایه امام هشتم(ع) تنظیم کنیم و آثار و برکاتش را در زندگی فردی و اجتماعی احساس کنیم.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اظهار کرد: از سال اولی که این شورا تشکیل شد، بر این اصل تاکید داشتم که نمی شود دهه کرامت به نام امام رضا(ع) تشکیل شود، ولی محوریت امام رضا(ع) حفظ نشود، هم بنیاد امام رضا(ع) هم شورای بزرگداشت و هم حوزه معاونت وزارت ارشاد با محوریت آستان قدس باشد.

رایزنی‌های نهایی درباره دهه کرامت در جوار مرقد رضوی/مشارکت 34 دستگاه در برگزاری جشن‌های دههوی افزود: آستان قدس تشکیلات وابسته به امام رضا(ع) است، در گذشته همکاری خوبی صورت نمی‌گرفت، اما اکنون تعامل مطلوبی بین بنیاد امام رضا(ع) و آستان قدس وجود دارد و باید در حال حاضر که شرایط اقتصادی کشور مناسب نیست و امکانات دولت محدود است با استفاده از امکانات و ظرفیت های آستان قدس برنامه ها را پیش برد.

امام جمعه مشهد تاکید کرد: با توجه به اینکه امام رضا(ع) عالم آل محمد(ص) هستند شعار دهه کرامت هم بهتر است با توجه به این موضوع انتخاب شود که خوشبختانه در آستان قدس حوزه معاونت علمی تشکیل شده که حوزه ای پرمحتوا است و می توان در این خصوص از امکانات علمی آن استفاده کرد.

رایزنی‌های نهایی درباره دهه کرامت در جوار مرقد رضوی/مشارکت 34 دستگاه در برگزاری جشن‌های دهه

همکاری آستان قدس رضوی با وزارت ارشاد در باشکوه تر برگزار شدن جشن های دهه کرامت

بنابر این گزارش، حجتالاسلام «احمد مروی» نیز در نشست مشترک با اعضای این شورا که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، گفت: با توجه به انتساب دهه کرامت به میلاد با سعادت حضرت رضا(ع)، تصدی برنامه‌های این دهه باید با آستان قدس رضوی باشد، اما به‌دلیل واگذاری این مسئولیت به وزارت فرهنگ و ارشاد، قانون را محترم می‌شماریم.

تولیت آستان قدس رضوی نامگذاری روزهای بین میلاد باسعادت حضرت فاطمه معصومه(س) و روز ولادت حضرت رضا(ع) به‌عنوان دهه کرامت را ابتکاری تحسین برانگیز برشمرد و افزود: این دهه به‌مناسبت میلادحضرت علی بن موسی الرضا(ع) نامگذاری شده است، بنابراین، آستان قدس رضوی باید در اجرای برنامه‌ها حضوری فعالی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: آستان قدس رضوی در حد توان برای پیشبرد برنامه‌های دهه کرامت با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر دستگاه‌های اجرایی همکاری می کند.

رایزنی‌های نهایی درباره دهه کرامت در جوار مرقد رضوی/مشارکت 34 دستگاه در برگزاری جشن‌های دهه

مروی با تأکید بر ضرورت انتقال شادی و نشاط مشروع به جامعه در اعیاد و مناسبت‌های دینی تأکید و بیان کرد: در جشن‌های دهه کرامت باید این تلقی که جشن و شادی حتما باید با انجام فعل حرام همراه باشد، اصلاح و الگویی از نشاط و شادی مشروع به‌جامعه منتقل شود. ائمه اطهار(ع) در احادیث مختلف به مردم توصیه فرموده‌اند که در شادی ما شادی کنید و در عزای ما عزاداری کنید، بنابراین همه ما باید در جهت تحقق این فرمایش ائمه(ع) اهتمام بورزیم.

وی ابراز کرد: با کمی ابتکار عمل و ذوق می‌توان شرایط را به‌گونه‌ای فراهم کرد که در عین ایجاد شادی و نشاط، هیچ شبهه فعل حرامی در فعالیت‌ها وجود نداشته باشد.

مروی بر لزوم معرفت‌افزایی در مناسبت‌های دینی نیز تأکید و اضافه کرد: در کنار برگزاری جشن‌ها و ارائه الگوی شادی مشروع به‌جامعه باید در جهت تقویت بنیه دینی مردم و ترویج معارف اهل بیت(ع) به جامعه تلاش کنیم.

تولیت آستان قدس رضوی ضمن قدردانی از صوت دلنشین قاریان، مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) که در ماه مبارک رمضان موجبات رضایت زائران و مجاوران را رقم زدند، گفت: مسؤولان فرهنگی و تبلیغی آستان قدس رضوی در دهه کرامت همچون مناسبت‌های گذشته در جهت تعمیق مبانی دینی و آشنایی روح و جان مردم با آموزه‌های اسلامی گام برداشته و در این مسیر تلاش کند.

تشکیل شش کارگروه محتوایی جشن های دهه کرامت

بنابراین گزارش، حجت الاسلام دکتر «حبیب رضا ارزانی» هم در دیدار اعضای شورای دهه کرامت با آیت الله علم الهدی بیان کرد: شورای دهه کرامت بیش از ۱۰ سال است فعالیت می کند و در طی این مدت به دفعات مکرر به محضر امام جمعه مشهد رسیدند.

رایزنی‌های نهایی درباره دهه کرامت در جوار مرقد رضوی/مشارکت 34 دستگاه در برگزاری جشن‌های دهه تصریح کرد: شش کار گروه در حوزه های محتوایی،جشن های مردمی، دانشگاهیان، فضای مجازی و عرصه های دیگر فعالیت می کنند، همچنین هیئت اندیشه ورز هم جهت انسجام بیشتر در حوزه علمیه قم تشکیل شده است.

وی اظهار کرد: سال گذشته شعار خدمت کریمانه را در دهه کرامت داشتیم و امسال هم ذیل شعار خدمت کریمانه، مهربانی به رسم اهل بیت(ع) را اضافه کردیم و انشاءالله تا پنج سال آینده طبق این عنوان ادامه خواهیم داد ضمن اینکه تلاش این ‌شورا بر این است که هماهنگی و انسجام را در حوزه دهه کرامت ایجاد کند.

توجه به مناطق محروم و سیل زده

در این دیدار محمود رضا برازش، گفت: با پیگیری های انجام شده تمام استان های کشور برنامه های خوبی را برای دهه کرامت دارند اما امسال رویکرد ما توجه بیشتر به استان‌های محروم و مناطق سیل زده است به طوری که در ایلام، گلستان و دیگر مناطق سیل زده برنامه های ویژه ای داریم.

مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع) گفت: همکاری خوبی سازمان های مختلف با برنامه ها دارند و صداوسیما هم آمادگی کامل پوشش برنامه های دهه کرامت را دارد و امیدواریم بتوانیم از این فرصت در جهت خدمت گذاری استفاده کنیم.

اجرای برنامه های متنوع با رویکرد مردمی توسط ۳۴ دستگاه

«جعفر مروارید» هم در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت دهه کرامت کشور و استان با آیت الله علم الهدی و تولیت آستان قدس رضوی، گفت: ستاد بزرگداشت دهه کرامت استان به ریاست استاندار با ۳۴ دستگاه اجرایی در فضای استان خراسان رضوی در دهه کرامت برنامه های متنوعی را با رویکرد مردمی برگزار می کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی اظهار کرد: در کنار شورای راهبردی، شورای هماهنگی و برنامه ریزی هم به ریاست استاندار تشکیل شده و کمیته های تبلیغات، بانوان، نظارت، خدمات شهری، فرهنگی و هنری، امور شهرستانها و کمیته رسانه قبل از شروع فعالیت های دهه کرامت برنامه هایی را با رویکرد معرفتی اجرا می کنند

رایزنی‌های نهایی درباره دهه کرامت در جوار مرقد رضوی/مشارکت 34 دستگاه در برگزاری جشن‌های دهه.

وی افزود: در کنار شورای دهه کرامت استان، شورای دهه کرامت کشوری هم فضای با شکوه دهه کرامت را در کشور انجام می دهند، در شهرستان های استان کمیته های ویژه ای تشکیل شده و همگام با کشور برنامه ها را پیش می برند و شعار امسال هم مهربانی به رسم اهل بیت(ع) است که برگرفته از زیارت جامعه کبیره می باشد.

مروارید ادامه داد: مردمی بودن فعالیت های دهه کرامت جزء نقاط قوت این دهه است البته ضعف هایی هم وجود داشته در سال‌های قبل که سعی شده برطرف گردد همچنین امسال با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب برنامه هایی با توجه به جوانان و رونق و همبستگی ملی در فضایی برگزار شود که معارف رضوی چراغ راهی برای حضور جوانان بر اساس مرجعیت علمی اهل بیت(ع) باشد.

معرفی ارزش ها و سیره ائمه (ع) با زبان نرم و کریمانه

«علی‌رضا رزم‌حسینی» هم در نشست شورای هماهنگی جشن های دهه کرامت با تاکید بر اینکه وجود مضجع شریف امام رضا(ع) در مشهد و حضرت معصومه(س) در قم وظیفه ما را دوچندان می کند که به عنوان زائر یا مجاور، سیره این دو بزرگوار را در رفتار و عملکرد خود نهادینه کنیم، گفت: بنابر تاکید مراجع عظام تقلید، تعظیم مناسبت های مذهبی اقدامی ارزشمند به شمار می رود اما شایسته است که از این فرصت ها باید برای پیاده سازی اخلاق، رفتار و سیره رضوی و دیگر ائمه اطهار(ع) در زندگی فردی و اجتماعی استفاده کرد.

استاندار خراسان رضوی با تاکید بر اینکه آثار برنامه های دهه کرامت در حوزه ترویج معارف اهل بیت(ع) به نسل جوان ملموس باشد، ابراز کرد: امروز نیاز داریم که مناسبت های مذهبی را بزرگ بشماریم و در عین حال برای معرفی ارزش ها و سیره ائمه معصومین(ع) با زبان نرم و کریمانه تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه با استفاده از ظرفیت فضای مجازی می توان به جوانانی که امروز عاشق و تشنه معارف اهل بیت(ع) خوراک فرهنگی ارائه کرد، افزود: مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی خراسان رضوی به دنبال نهادینه کردن توصیه های دینی در متن زندگی مردم است.

اهتمام به نشاط عمومی در دهه کرامت

«محمدرضا حیدری» در نشست با اعضای ستاد بزرگداشت دهه کرامت بیان کرد: با توجه به شرایط فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و فضای عمومی حاکم بر جامعه و تهدیدات موجود در عرصه‌های بین‌المللی و سازماندهی عناصر برانداز خارج و داخل کشور برای ایجاد یاس و ناامیدی در میان مردم، باید سعی کنیم با امیدآفرینی به تقابل با آنها برویم که دهه کرامت فرصت مناسبی برای این کار است.

رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه ایجاد نشاط عمومی در جامعه، نخستین بند و هدف قید شده در اهداف ستاد بزرگداشت دهه کرامت است که باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: دهه کرامت فرصت مناسبی برای ایجاد امید، شادابی و نشاط در جامعه با بهره‌گیری از آموزه‌های فرهنگ رضوی است تا به این وسیله بتوانیم مردم را به فضاهای عمومی بیاوریم.

رایزنی‌های نهایی درباره دهه کرامت در جوار مرقد رضوی/مشارکت 34 دستگاه در برگزاری جشن‌های دهه

حیدری خاطرنشان کرد: خوشبختانه مدیریت شهری مشهد در گرامیداشت دهه ولایت تجربه خوبی با اجرای برنامه‌های متنوعی در بوستان‌های سطح شهر، فضاهای عمومی و فرهنگسراها دارد که با استقبال گسترده شهروندان و تاثیرگذاری مثبت در روحیه آنها همراه بود و امسال هم در دهه کرامت باید بعد مردمی برنامه‌ها توجه جدی شود تا فضای امید و نشاط اجتماعی را چندبرابر کنیم.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا