عقب‌نشینی نوسان‌گیران دلار؟


دلار مسیر افزایشی انتهای هفته گذشته را ادامه نداد. روز شنبه، شاخص ارزی 100 تومان از ارزش خود را از دست داد و با پایین رفتن از سطح 13 هزار و 500 تومانی روی عدد 13 هزار و 450 تومانی قرار گرفت.

به گزارش بنکر (Banker)، کاهش قیمت دلار در حالی ثبت شد که شماری از فعالان انتظار داشتند به واسطه جهش هفته گذشته و بالا رفتن تنش‌های منطقه‌ای، در اولین روز هفته نیز رشد این ارز ادامه پیدا کند. با این حال، برخلاف انتظار این گروه نوسان‌گیران از موقعیت خرید عقب‌نشینی کردند و در نتیجه دلار به سمت اعداد پایین‌تر حرکت کرد.
فعالان بازار ارز دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به تغییر مسیر دلار داشتند. عده‌ای نقش بازارساز و افزایش عرضه حواله درهم را عامل افت دلار می‌دانستند؛ حال آنکه عده دیگری خبر تشکیل بازار متشکل ارزی را متغیری می‌دانستند که زمینه‌ساز عقب‌نشینی نوسان‌گیران شد. به گزارش خبرآنلاین، طبق برنامه اعلام شده قرار است تا اوایل تیر، بازار متشکل ارزی با هدف ساماندهی این بازار و جلوگیری از تلاطم‌های ارزی راه‌اندازی شود. در این میان، برخی فعالان باور داشتند، نوسان‌گیران با توجه به حضور فعال بازارساز در معاملات تصمیم گرفتند به جای مقابله با او، همراهانه رفتار کنند. در واقع نوسان‌گیران هر رفتاری را که بازارساز انجام می‌داد، همان رفتار را تکرار می‌کردند. نوسان‌گیران از نگاه این گروه اگر سعی می‌کردند در برابر بازارساز ایستادگی کنند، ممکن بود بخشی از ریال خود را از دست بدهند و همزمان دچار ضرر شوند. ولی همراهی با بازارساز به آنها این اجازه را می‌داد که در قیمت‌های پایین‌تر، ریال لازم برای خرید را در اختیار داشته باشند. از یک زاویه دید دیگر می‌توان گفت، نوسان‌گیران به واسطه صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر آرامش بازار در روز شنبه، تصمیم گرفتند در بازار مداخله نکنند.در روزی که قیمت دلار از فاز افزایشی خارج شد، سکه تمام بهار آزادی نیز راه کاهشی را در پیش گرفت. البته افت سکه بسیار محدود و ۵ هزار تومان بود که منجر به رسیدن قیمت این فلز گرانبها به ۴ میلیون و ۶۷۵ هزار تومان شد. یکی از عواملی که موجب شد افت سکه محدود باشد، افزایش بهای اونس به محدوده هزار و ۳۴۰ دلار بود. اونس پنج‌شنبه بعدازظهر در محدوده هزار و ۳۳۰ دلار قرار داشت ولی روز جمعه در مقطعی از سطح هزار و ۳۵۰ دلار نیز عبور کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز و طلا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته