نوشیدن آب در بارداری، میزان مناسب


نوشیدن آب در بارداری، میزان مناسب

به طور کلی نوشیدن آب از تمام جهات برای بدن توصیه می شه، بخصوص نوشیدن آب ولرم و اون هم به صورت ناشتا به رفع یبوست و تیرگی پوست و… خیلی کمک می کنه.

در میون دغدغه های زیاد سلامتی زنان باردار و نکات مهمی که پیرامون تغذیه اونها مطرح و مورد توجه قرار می گیره، میزان مناسب نوشیدن آب برای خانم های باردار یکی از نکات پر بحث و حائز اهمیته که در مورد اون اختلاف نظر هم وجود داره.

فواید نوشیدن آب
به طور کلی نوشیدن آب از تمام جهات برای بدن توصیه می شه، بخصوص نوشیدن آب ولرم و اون هم به صورت ناشتا به رفع یبوست و تیرگی پوست و… خیلی کمک می کنه.
متخصصان بر این باورن که نوشیدن 6 الی 8 لیوان آب ولرم در روز خیلی از مشکلات گوارشی، پوستی و… رو برطرف می کنه؛ رفع خیلی از سردردها از جمله میگرن، دفع سموم از بدن، بهبود کارکرد کلیه و کبد و… همگی از جمله فواید نوشیدن آب در طول روزه!

مضرات نوشیدن آب
خون بدن مادر، کمی رقیق تره و حجم اون هم زیاد می شه، دلیل اون هم زیاد شدن میزان مایعات بدن نسبت به مواد جامده. به همین دلیل خانم هایی که توی دوران بارداری بیشتر از 5/2 لیتر آب می نوشن، در معرض ابتلا به عارضه خطرناک “هیپوناترمی” قرار می گیرن؛ توی این حالت که یه اختلال الکترولیتی توی نمک های خون هست، غلظت سدیم در پلاسمای خون بیش از حد طبیعی کاهش پیدا می کنه!
این مشکل باعث بروز سردرد، حالت تهوع و استفراغ می شه و در صورتی که کنترل نشه ممکنه مشکلات جدی تر و خطرناک تری رو به وجود بیاره. این عارضه در حالت های شدید می تونه منجر به ورم مغز و یا حتی کما بشه.
از این رو به خانم های باردار توصیه می شه که توی نوشیدن آب زیاده روی نکنن. در واقع در دوران بارداری مادران باید به پیام طبیعی بدن یعنی احساس تشنگی برای نوشیدن آب بسنده کنن و نیازی نیست که بیشتر از این مقدار آب بنوشد.

فواید نوشیدن آب برای خانم های باردار
به طور کلی نوشیدن حداقل دو لیتر آب در روز به زنان باردار توصیه می شه!
در زنان باردار میزان خون حدود یک لیتر زیاد می شه تا به این وسیله جنین از طریق جفت بتونه مواد غذایی و اکسیژن مورد نیاز خودش رو دریافت کنه.
با نوشیدن آب بیشتر بدن مایعات بیشتری ذخیره می کنه؛ همچنین با توجه به اینکه زنان باردار اغلب تعریق بیشتری دارن، با نوشیدن آب با کمبود آب روبه رو نمی شن.
متخصصان معتقدن نوشیدن بیشتر آب باعث می شه بدن مواد معدنی مهم و مورد نیاز رو به دست بیاره؛ همچنین نوشیدن آب معدنی سرشار از منیزیم به عملکرد و ساختار عضلات مادر کمک می کنه و از بروز واریس در مادر پیشگیری به عمل میاد!

یک پیشنهاد
نوشیدن آب خیلی از علائم دردسرساز در بارداری از جمله تهوع رو کاهش می ده، اما در صورتی که خانمی به طعم آب هم حساس باشه، می تونه کمی آب لیموی تازه در حد چند قطره به آب اضافه کنه تا علاوه بر مزایای نوشیدن آب، از فواید آب لیموی تازه در برطرف کردن تهوع هم برخوردار شه!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج