چالش جدید کی روش؛ یک فنجان قهوه با مردان سرزمین قهوه


چالش جدید کی روش؛ یک فنجان قهوه با مردان سرزمین قهوه

کارلوس کیروش پس از چند سال پُر فراز و نشیب و جنجالی روی نیمکت تیم ملی ایران، این روزها چالش جدیدی را در فوتبال کلمبیا تجربه می کند.

چالش جدید کی روش؛ یک فنجان قهوه با مردان سرزمین قهوه
شنبه, 25 خرداد 1398 ساعت 21:15
چالش جدید کی روش؛ یک فنجان قهوه با مردان سرزمین قهوه
کارلوس کیروش پس از چند سال پُر فراز و نشیب و جنجالی روی نیمکت تیم ملی ایران، این روزها چالش جدیدی را در فوتبال کلمبیا تجربه می کند.
به گزارش "توپ 90"، اولین مأموریت بزرگ کیروش در کوپا آمریکا 2019 است. آخرین قهرمانی کلمبیا مربوط به سال 2001 می شود که «لوس کافه تروس» توانست با 6 پیروزی و 6 کلین شیت، فاتح نخستین دوره کوپا آمریکا در قرن 21 شود. پس از این قهرمانی، تیم ملی کلمبیا وارد دوران افول شد ولی درخشش ستاره های بزرگی همچون رادامل فالکائو و خامس رودریگز در جام جهانی 2014، مجددا همه نگاه ها را معطوف به فوتبال ناب کلمبیایی کرد. اگر چه خوزه پکرمن نتوانست به همراه تیم ملی کلمبیا به عنوان قهرمانی در هیچ یک از تورنمنت ها دست پیدا کند اما به طور کلی، تأثیر شگرفی بر بازیابی شخصیت بر باد رفته این تیم گذاشت. اکنون میراث پکرمن در اختیار کیروش قرار گرفته ولی به نظر می رسد که فلسفه مربیگری آنها کاملا با یکدیگر متفاوت می باشد. کیروش ترجیح داده تا تیم ملی کلمبیا را با کمترین تغییرات ممکن نسبت به جام جهانی 2018، به میدان بفرستد. به جز جیسون موریو، خوان کینترو و کارلوس باکا، تقریبا همه چهره های سرشناس به اردوی کلمبیا دعوت شده اند.

چالش جدید کی روش؛ یک فنجان قهوه با مردان سرزمین قهوه

بدون شک، خامس رودریگز ویترین تیم ملی کلمبیا است. اگر او در نقش هافبک هجومی بازی کند، در اغلب مواقع با دوندگی های سریع، به درون محوطه جریمه نفوذ می نماید. خامس نقش تنظیم کننده بین خطوط دفاعی و هافبک را به خوبی انجام می دهد و در حرکات بدون توپ هم بسیار تأثیر گذار است. چپ پایی، قدرت بالای بازیسازی و پاس های سرعتی از جمله مهم ترین ویژگی های خامس بوده و می توان او را عمود خیمه کلمبیا دانست. رادامل فالکائو مهاجم هدف کلمبیا و مکمل خامس در فاز تهاجمی بوده که او نیز در حرکات بدون توپ، مهارت بالایی داشته و معمولا از خط حمله به سمت عقب رفته و به هافبک های تیمش نیز یاری می رساند. جاگیری های فالکائو در نقاط کور خط دفاعی حریف، از جمله ویژگی های برجسته این مهاجم کهنه کار بوده و اگر او از آمادگی کافی برخوردار باشد، بهترین خبر ممکن برای کیروش و تیمش خواهد بود. به نظر می رسد که نقطه قوت کلمبیا در فاز هجومی بوده و این تیم با بهره مندی از بازیکن هایی مانند خامس رودریگز، رادامل فالکائو، خوان کوادرادو، دووان زاپاتا و لوئیز موریل، در حمله بسیار غنی است. البته نباید نام دووان زاپاتا را فراموش کنیم، مهاجمی که 28 گل را در کلیه مسابقات فصل گذشته، برای آتالانتا به ثمر رساند و بهترین عملکرد را بین لژیونرهای کلمبیایی شاغل در فوتبال اروپا از لحاظ گلزنی داشت.

خامس رودریگز عملکرد چندان درخشانی را به همراه بایرن مونیخ در فصل گذشته بوندس لیگا نداشت و اکنون از انگیزه بالایی برخوردار است تا با درخشش دوباره در خاک برزیل، باشگاه اصلی خود یعنی رئال مادرید را مجاب به بازگشت خود نماید. البته رئال مادرید پس از خرید لوکا یوویچ و ادن هازارد، نیاز چندانی به خامس را احساس نمی کند.

چالش جدید کی روش؛ یک فنجان قهوه با مردان سرزمین قهوه

حتما به خاطر می آورید که یکی از زیباترین گل های تاریخ جام جهانی، توسط خامس در بازی خاطره انگیز مقابل اروگوئه در جام جهانی 2014 برزیل به ثمر رسید و به طور کلی، او از بازی در خاک برزیل، خاطرات خوشی دارد. درخشش ادوین کاردونا طی دو بازی دوستانه اخیر کلمبیا، مورد توجه کیروش قرار گرفته و اغلب کارشناس ها معتقدند که کاردونا در اوج پختگی، کلید حل اغلب مشکلات این تیم است.

سبک فوتبال کلمبیا، ارائه بازی هجومی به همراه مالکیت توپ بوده که دقیقا بر خلاف استراتژی کارلوس کیروش در تیم ملی ایران است. کیروش در اغلب بازی های مهم با تیم ملی ایران، از سبک فوتبال تدافعی و حربه واگذاری تعمدی مالکیت توپ به تیم حریف، استفاده می کرد اما این مربی پرتغالی، از لحاظ دانش فوتبالی بسیار غنی و انعطاف پذیر بوده و اکنون باید در تیم جدیدش، یک سبک بازی کاملا متفاوت را پیاده کند. کلمبیا معمولا سیستم 3-3-4 را به کار می گیرد و حداکثر استفاده در هنگام حمله را طی مرحله بازیسازی، از وینگرها می بَرَد. همچنین حداکثر استفاده از نواحی مرکزی زمین صورت می گیرد و فول بک ها نیز مدام درگیر اوور لپ هستند. سیستم 3-3-4 گاهی به 2-1-3-4 تبدیل می شود که بستگی به حضور خامس در وینگر راست یا هافبک وسط هجومی دارد. حضور خامس در نقش «یار شماره 10» باعث می شود تا کوادرادو و اوریبه فرصت های بیشتری را برای ارسال از کناره ها داشته باشند.

معمولا مالکیت توپ کلمبیایی ها در نواحی کناری زمین بسیار بیشتر از نواحی مرکزی است زیرا مثلث هایی با ترکیب وینگر راست، هافبک هجومی و فول بک ها ساخته شده و باعث برتری عددی به نفع شاگردهای کیروش در کناره های زمین می گردد. البته همین مسئله می تواند موجب کاهش فشردگی در نواحی مرکزی زمین شده و کلمبیا را در ضد حملات شکننده کند ولی کیروش باید از طریق ایجاد تراکم بیشتر بین بازیکن ها، این مشکل را بر طرف سازد. همان طور که می دانید، تخصص کیروش در طراحی بازی فشرده و بهبود مشکلات دفاعی است و شاید هم فدراسیون فوتبال کلمبیا به همین دلیل، کیروش را انتخاب کرده تا با استفاده از دانش وی، نقاط ضعف این تیم در امور تدافعی بر طرف شود. نفوذهای فراوان فول بک ها باعث می شود تا در هنگام تغییر از فاز حمله به دفاع و به ویژه در ضد حملات، سیستم کلمبیا به 3-4-1-2 تغییر یافته و برتری عددی در نواحی کناری از یک سوم دفاعی زمین کلمبیا، نصیب تیم حریف گردد. در واقع، شکاف بزرگی بین مدافعان میانی و کناری کلمبیا پدید می آید که بهترین فضا برای ضربه به یاران کیروش خواهد شد.

چالش جدید کی روش؛ یک فنجان قهوه با مردان سرزمین قهوه

یکی از ویژگی های بارز کلمبیا، پخش توپ و آغاز حمله از عمق خط هافبک صورت گرفته و داوینسون سانچز مدافع پا به توپ تاتنهام، نقش به سزایی در بازیسازی از عقب زمین دارد. او طی دو فصل اخیر، به تجربه و پختگی کافی رسیده و در کنار یری مینا، می توانند بسیاری از دغدغه های دفاعی کیروش را حل کنند. همچنین یری مینا در جام جهانی 2018 نشان داد که چه توانایی های عمده ای در استفاده از توپ های هوایی در ضربات شروع مجدد دارد. کلمبیا با وجود مینا و فالکائو، یک تیم بسیار خطرناک در ضربات شروع مجدد است و معمولا کیروش نیز توجه ویژه ای به گلزنی از این طریق دارد.

نسل طلایی فوتبال کلمبیا به اوج پختگی خود رسیده و چه بسا که در این تورنمنت، بهترین فرصت برای این نسل طلایی باشد تا همچون نسل طلایی فوتبال شیلی، تاریخ ساز گردد. ستاره هایی همچون داوید اوسپینا، کریستین زاپاتا، خوان کوادرادو و رادامل فالکائو احتمالا برای آخرین بار در کوپا آمریکا به میدان می روند و کیروش به خوبی آگاه است که اگر شیلی به دو قهرمانی پیاپی در این تورنمنت دست یافته، پس حتما فوتبال کلمبیا نیز از چنین توانایی برخوردار است. آخرین بار که کلمبیا در جریان یک تورنمنت مهم در خاک برزیل به میدان رفت، مربوط به جام جهانی 2014 می شود که همین نسل طلایی کلمبیایی توانست تا مرحله یک چهارم نهایی صعود کرده و تحسین بسیاری از کارشناس های فوتبال را بر انگیزاند. «لوس کافه تروس» در کوپا آمریکا 2011 و 2015 تا مرحله یک چهارم نهایی بالا رفت و در سال 2016 نیز به مقام سوم دست یافت. نخستین بازی کلمبیا در مرحله گروهی کوپا آمریکا 2019، یک بازی دشوار مقابل آرژانتین خواهد بود و سپس یاران کیروش باید مقابل قطر و پاراگویه صف آرایی کنند.

کیروش به همراه تیم ملی ایران، چند بار مقابل قطر قرار گرفته و فوتبال قطر را مثل کف دست می شناسد. به نظر نمی رسد که کلمبیا دغدغه ای برای صعود از مرحله گروهی داشته باشد. کلمبیا تنها تیم در منطقه آمریکای جنوبی است که از یک مربی اروپایی بهره می برد. کیروش پس از امارات، آفریقای جنوبی، پرتغال و ایران، برای پنجمین بار روی نیمکت یک تیم ملی می نشیند. کیروش طی یک مصاحبه اعلام کرد که به دنبال ساختن هویت و سبک بازی تیم کلمبیا است. به اعتقاد وی، استفاده از استعداد، کیفیت های فیزیکی و بلند پروازی بازیکن ها، نقش به سزایی در موفقیت کلمبیا ایفا خواهد کرد. کیروش می خواهد همان تیمی را بسازد که هر بازیکن، برای سایر بازیکن ها جان فشانی کند.

محمدرضا شعاعی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست خنده دار جنیفر لوپز در کنار فرزندانش