هزینه فیلترینگ باید بررسی شود/ راهکار سیاسی نتیجه‌بخش نیست


هزینه فیلترینگ باید بررسی شود/ راهکار سیاسی نتیجه‌بخش نیست
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه هزینه فیلترینگ باید بررسی شود، گفت: فضای مجازی باید به‌دوراز سیاست زدگی مدیریت شود.

به گزارش مهر، محمدجواد آذری جهرمی عصر شنبه در حاشیه سفر یک‌روزه به استان البرز در جمع خبرنگاران با اشاره به این مطلب که جهت‌گیری‌ها در خصوص موضوع فیلتر فضای مجازی باید بررسی شود، اظهار کرد: هزینه فیلترینگ و پالایش برای کشور و همچنین هزینه‌ای که فیلتر تلگرام دارد باید در محور جداگانه بررسی شود.

وی بابیان اینکه پالایش و فیلترینگ کلی فضای مجازی بدون هزینه نیست، افزود: نباید فراموش کرد بخشی از این هزینه‌ها ضرورت فضای مجازی همه کشورها است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تأکید بر اینکه هزینه فیلتر شدن تلگرام به‌صورت دقیق ارزیابی نشده است، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران نیز مانند دیگر کشورها سرمایه‌گذاری لازم برای پالایش فضای مجازی را انجام داده است.

آذری جهرمی با اشاره به اینکه دولت با فیلتر شدن تلگرام مخالف بود، عنوان کرد: اینکه فیلتر شدن تلگرام چه آسیب‌هایی به بخش‌های مختلف کشور به‌ویژه حوزه کسب‌وکار آسیب وارد کرده ارزیابی دقیقی صورت نگرفته است.

وی بابیان این نکته که استفاده از تلگرام ممکن است عوارضی داشته باشد، ادامه داد: سیستم قضائی و دستگاه‌های امنیتی در مقطعی به نتیجه رسیدند که باید با پیام‌رسان تلگرام برخورد جدی صورت گیرد و علی‌رغم اینکه دولت با این شکل برخورد مخالف بود، ولی این اتفاق افتاد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بابیان اینکه امروز یک ابراز مسیریاب که پایگاهش در رژیم اشغالگر قدس است به قطب مسیریابی کشور تبدیل می‌شود، اضافه کرد: بدون اینکه برخورد سلبی با آن صورت بگیرد، شرکت‌های داخلی وارد رقابت با این مسیریاب می‌شوند و حاصل فعالیت آن‌ها این است که این مسیریاب کم‌کم دارد از عرصه مصرف مردم خارج می‌شود و گرایش مردم به استفاده از نمونه داخلی آن متمرکزشده است.

آذری جهرمی با اعلام این خبر که در خصوص تلگرام ما در مقطع خاص جهت‌گیری خود را داشته‌ایم، عنوان کرد: حرف‌هایمان را زدیم ولی اتفاق‌نظر درنهایت به فیلتر شدن تلگرام ختم شد.

وی با اشاره به این مطلب که اجماعی که در خصوص پیام‌رسان تلگرام صورت گرفت در آن مقطع آن‌طور که بایدوشاید نبود، بیان کرد: ما همگی باید به قانون احترام بگذاریم زیرا حدومرز همه ما قانون است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تأکید بر اینکه علی‌رغم پیش‌بینی‌های ما در خصوص نتیجه فیلترینگ تلگرام عده‌ای علاقه دارند نسبت به نتیجه‌ای که ما بیان کرده بودیم چشم‌هایشان را ببندند و بگویند درروش اشتباهاتی صورت گرفته و درست عمل نشده است و اصل موضوع مشکلی ندارد، ادامه داد: بر اساس تجربه نتیجه پالایش را دیده‌ایم ولی نباید در عرصه فضای مجازی دو قطب ایجاد کنیم و باید همه بپذیریم که فضای مجازی در کشور نیازمند رعایت الزامات حاکمیتی است و عوارض فضای مجازی را نادیده نگیریم ولی راه‌کارهای منطقی و به‌دوراز سیاست زدگی را برای مدیریت این فضا در نظر بگیریم.

آذری جهرمی در پایان بابیان این مطلب که مشکل ما در فضای مجازی این است که افرادی که پیشنهاد می‌آورند عمدتاً با عینک سیاسی به مقوله نگاه می‌کنند، افزود: این مسئله سیاسی نیست و راه‌حل سیاسی ندارد و اگر به همین روند ادامه دهیم نتیجه‌ای موردنظر حاصل نمی‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قمر در عقرب در فروردین 1403 چه روزهایی است