طرز تهیه پیچاق قیمه اردبیل ؛ خورش قیمه ترکی و مجلسی


طرز تهیه پیچاق قیمه اردبیل ؛ خورش قیمه ترکی و مجلسی پیچاق قیمه یکی از غذا های معروف و رسمی اردبیل (خورش قیمه ترکی) است.این غذا به خاطر داشتن خلال بادام بافت و ظاهر زیبایی دارد و برای مهمانی های مجلسی جذاب است. به خصوص اگر تخم مرغ های روی آن را با قالب مخصوص […] نوشته طرز تهیه پیچاق قیمه اردبیل ؛ خورش قیمه ترکی و مجلسی اولین بار در مجله اینترنتی...

طرز تهیه پیچاق قیمه اردبیل ؛ خورش قیمه ترکی و مجلسی

پیچاق قیمه یکی از غذا های معروف و رسمی اردبیل (خورش قیمه ترکی) است.این غذا به خاطر داشتن خلال بادام بافت و ظاهر زیبایی دارد و برای مهمانی های مجلسی جذاب است. به خصوص اگر تخم مرغ های روی آن را با قالب مخصوص فرم دار آماده کنید و روی خورش بریزید.

طرز تهیه پیچاق قیمه اردبیل ؛ خورش قیمه ترکی و مجلسی

مواد لازم پیچاق قیمه برای ۶ نفر :

۵۰۰ گرم گوشت قیمه‌ای
۱۵۰ گرم خلال بادام
۲ عدد پیاز بزرگ
نمک، فلفل، دارچین و زردچوبه به مقدار لازم
۲ /۱ ق‌چ سرپر زعفران ساییده شده
۲ ق ‌س آبغوره
۱ ق ‌س رب گوجه ‌فرنگی
۲ عدد تخم‌مرغ
روغن به مقدار لازم

طرز تهیه پیچاق قیمه اردبیل ؛ خورش قیمه ترکی و مجلسی

طرز تهیه خورش :

ابتدا گوشت را به صورت قیمه‌ای خرد کنید، بشوییدودر سبدی بگذارید تا آب اضافی آن خارج شود.یکی از پیازها را پوست کنده و به صورت خلالی خرد کنید. در یک قابلمه، مقداری روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید.

پیاز خرد شده را اضافه کنید و آن‌قدر حرارت دهید تا طلایی شود. دارچین و زردچوبه را به آن بیفزایید و کمی تفت دهید.

گوشت‌ها را هم به مواد داخل قابلمه اضافه کنید تا با پیاز کمی تفت داده شود. زعفران را در مقداری آب جوش حل کنید و همراه یک لیوان آب جوش در قابلمه بریزید. شعله اجاق‌گاز را کم کرده و تا زمان پخت کامل تکه‌های گوشت، صبر کنید.

حالا پیاز دوم را هم خلالی خرد کنید. در یک تابه مقداری روغن بریزید و پیازها را در آن تفت دهید. خلال‌های بادام را هم همراه با رب گوجه‌فرنگی در آن تفت دهید.

بعد از اینکه گوشت کاملا پخت، مخلوط خلال بادام، پیاز داغ و رب را به گوشت اضافه کرده و با نمک و آبغوره مزه‌دار کنیدو بگذارید خورش روی حرارت ملایم جا بیفتد.

از این مرحله به بعد ۲ روش وجود دارد:

روش اول این است که تخم‌مرغ‌ها را دانه‌دانه روی خورش بشکنید و کمی هم بزنید، در قابلمه را بگذارید و صبر کنید تا تخم‌مرغ‌ها داخل خورش بپزند، سپس خورش را در ظرف مورد نظر بریزید و سروکنید.

در روش دوم می‌توانید تخم‌مرغ‌ها را در تابه دیگری به صورت نیمرو درست کنید و پس از کشیدن خورش در ظرف مورد نظر، تخم‌مرغ‌ها را به صورت درسته روی آن قرار دهید. این روش ظاهر رسمی‌تری دارد.

نکته : یک نوع متداول طعم‌دار کردن این خورش استفاده از لیموعمانی است؛ به این ترتیب که پس از پخت گوشت و اضافه کردن مخلوط خلال بادام، پیاز داغ و رب، تعدادی لیموعمانی را بشویید و پس از اینکه با چنگال داخل هر کدام را سوراخ کردید، آنها را داخل خورشت بریزید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آخرین فرصت استفاده از یارانه جدید و مرحله دوم فجرانه کالابرگ در فروردین 1403