موزه‌های کرمان، یک تیر و دو نشان


موزه‌های کرمان، یک تیر و دو نشان

موزه‌های کرمان بخش جدانشدنی جاذبه‌های گردشگری و تاریخی این شهر هستند. مکان‌هایی که امروزه گردشگران را به موزه گردی دعوت می‌کنند، اغلب از بنا‌های مهم و تاریخی کرمان هستند. با رفتن به این مکان‌ها با یک تیر دو نشان می‌زنید؛ هم از تماشای آثار تاریخی کرمان لذت می‌برید و هم یک موزه گردی حسابی را تجربه می‌کنید.

موزه‌های کرمان بخش جدانشدنی جاذبه‌های گردشگری و تاریخی این شهر هستند. مکان‌هایی که امروزه گردشگران را به موزه گردی دعوت می‌کنند، اغلب از بنا‌های مهم و تاریخی کرمان هستند. با رفتن به این مکان‌ها با یک تیر دو نشان می‌زنید؛ هم از تماشای آثار تاریخی کرمان لذت می‌برید و هم یک موزه گردی حسابی را تجربه می‌کنید. در این مطلب تعدادی از مهم‌ترین موزه‌های کرمان را به شما معرفی می‌کنیم.
موزه‌های کرمان، یک تیر و دو نشانحمام گنجعلی خان، موزه مردم شناسی
حمام گنجعلی خان، یکی از پرطرفدارترین موزه‌های کرمان است. معماری داخلی بنا، نقاشی‌های روی سردر، با مقرنس بندی‌های باشکوه به تنهایی مجموعه‌ای دیدنی برای گردشگران ایجاد کرده است. این حمام تاریخی به جا مانده از دوران صفوی، امروزه به عنوان موزه مردم شناسی کرمان در معرض بازدید عموم قرار گرفته است. بخش‌های مختلف حمام با مجسمه‌های مومی و ظروف قدیمی حمام نظیر تاس، لُنگ، شانه‌های قدیمی و لوازم تن شویی تزئین شده است. موزه‌ی مردم شناسی مکان دنجی برای عکاسی از مجسمه‌های مردم اقشار مختلف جامعه در زمان صفویه است.

آدرس: کرمان- میدان گنجعلی خان- داخل بازار بزرگ گنجعلی خان
موزه‌های کرمان، یک تیر و دو نشانباغ موزه هرندی؛ موزه ی پرطرفدار
دورتا دور موزه‌ی هرندی را باغی از درختان تنومند قدیمی و سربه فلک کشیده محاصره کرده اند. تاریخچه‌ی این باغ و عمارت دو طبقه‌ی داخل آن، به سال ۱۲۹۰ هجری قمری، برمی گردد؛ جایی که زمانی سکونتگاه یکی از افراد برجسته‌ی نظامی کرمان بوده و اکنون به یکی از موزه‌های پرطرفدار شهر تبدیل شده است. موزه هرندی به چند بخش تقسیم می‌شود؛ موزه‌ی ساز‌های سنتی، موزه باستان شناسی و نگارخانه. موزه‌ی ساز‌های سنتی در طبقه‌ی اول ساختمان، شروع خیلی خوبی برای لذت بردن از موزه گردی در کرمان است. در این بخش ساز‌هایی مثل سنتور، قانون، قیچک و بسیاری ساز‌های سنتی دیگر را می‌بینید که همگی حاصل هنر دست اساتیدی همچون نریمان و یحیی هستند.
برای بازدید از موزه‌ی باستان شناسی به طبقه‌ی دوم بروید. در این بخش ارتباط خوبی با تمدن‌های کهن برقرار می‌کنید. آثار کشف شده از تمدن‌های شهداد، بخصوص اشیاء سفالی و مهره‌های سنگی، جالب‌ترین قسمت این موزه هستند.

آدرس: کرمان- خیابان بهشتی- ایستگاه طهماسب آباد- نرسیده به خیابان فردوسی
موزه‌های کرمان، یک تیر و دو نشانموزه زرتشتیان؛ تنهاترین موزه‌ی مردم شناسی زرتشتیان
تنهاترین موزه‌ی مردم شناسی زرتشتیان در ایران است. اگر تمایل دارید با زندگی و فرهنگ آن‌ها آشنا شوید، موزه‌ی زرتشیان اطلاعات خوبی را در غالب اشیاء، کتاب‌های دستنویس و اسناد قدیمی در اختیارتان می‌گذارد. لباس‌های زنانه مربوط به ۱۵۰ سال پیش به خوبی پوشش زنان زرتشتی را در عصر هخامنشیان نشان می‌دهد. اگر کمی بیشتر وقت بگذارید می‌توانید سوژه‌های بیشتری را برای عکاسی پیدا کنید.

آدرس: کرمان- میدان مارکار- کوچه فرش مشهد - پرورشگاه مارکار
موزه‌های کرمان، یک تیر و دو نشانموزه مطبوعات؛ تنها موزه‌ی مطبوعات ایران
برای علاقه‌مندان به کار‌های مطبوعاتی و روزنامه نگاری، بازدید از موزه‌ی مطبوعات را پیشنهاد می‌کنیم. البته محبوبیت این موزه همگانی است و بیشتر بدلیل قرار گرفتن مقبره‌ی دو تن از شخصیت‌های معروف به نام‌های سید علوی و ناظم السلام کرمانی مورد توجه عموم قرار گرفته است. این موزه با نمایش اولین روزنامه‌های چاپ شده، نسخه‌های قدیمی و لوازم چاپخانه‌های قدیمی، تاریخ مطبوعات را به خوبی بیان می‌کند. بنای این موزه یادگاری از دوران قاجاریه می‌باشد و با بیش از ۲۰۰ سال قدمت، تنها موزه‌ی مطبوعات ایران است. پس اگر مسافر کرمان هستید، بازدید از این موزه را در لیست موزه گردی‌های خود قرار دهید، چون نظیرش را در هیچ شهری پیدا نمی‌کنید.

آدرس: کرمان- خیابان شریعتی- نرسیده به سه راه چمران- آرامگاه سید علوی
موزه‌های کرمان، یک تیر و دو نشانموزه سکه؛ ضربخانه‌ی گنجعلی خان
ضربخانه‌ای که در ضلع شمالی میدان معروف گنجعلی خان قرار دارد، یکی از بنا‌های تاریخی به جا مانده از مجموعه‌ی باشکوه گنجعلی خان است. سکه‌های مسی قدیمی که در زمان مرمت بنا پیدا شده، کاربری این ضربخانه‌ی قدیمی را تایید می‌کند. هم اکنون سازمان میراث فرهنگی کرمان با تغییر کاربری ضربخانه‌ی گنجعلی خان به موزه‌ی سکه، میزبان گردشگران و علاقه‌مندان به این صنعت می‌باشد. در این موزه می‌توانید انواع سکه‌های ضرب شده از دوران هخامنشیان تا عصر معاصر را ببینید.
موزه‌های کرمان، یک تیر و دو نشانموزه شاه نعمت الله ولی
موزه شاه نعمت الله ولی این موزه در آرامگاه شاه نعمت الله، ولی واقع شده است. گشت و گذار در شهر زیبای ماهان، هم فال هست و هم تماشا. تنها در حدود ۲۵ کیلومتر فاصله از شهر کرمان می‌توانید از باغ معروف شاهزاده ماهان و آرامگاه شاه نعمت الله، ولی دیدن کنید. موزه‌ای که در آرامگاه شاه نعمت الله، ولی واقع شده یکی از جذابیت‌های سفر به ماهان است. این موزه که به سردر امیریه معروف می‌باشد در بخش زیرین ورودی آرامگاه واقع شده است. بنای این موزه ۱۳۰ سال قدمت دارد و حاوی اشیای با ارزشی نظیر کشکول‌های منقوش، تبرزین‌های تراشیده شده، قرآن‌هایی به خط کوفی، سپر‌هایی از پوست کرگردن و ... می‌باشد.

آدرس: کرمان- ماهان- آرامگاه شاه نعمت الله ولی
موزه‌های کرمان، یک تیر و دو نشان
موزه شهید باهنر

موزه شهید باهنر از جمله مکان‌هایی است که اغلب به آن کم لطفی می‌شود. منزل شهید محمد جواد باهنر یکی از خانه‌های قدیمی متعلق به دوران قاجاریه می‌باشد که امروزه جایگاهی در میان موزه‌های کرمان پیدا کرده است. این خانه به عنوان یکی از آثار ملی ایران، قدیمی‌ترین و در عین حال ناشناخته‌ترین موزه کرمان است. لوازم قدیمی منزل، عکس‌ها و دست نوشته‌های شهید باهنر، شما را با بخشی از زندگی آن بزرگوار آشنا می‌کند.

آدرس: کرمان- خیابان شهید باهنر- خیابان شهید ایرانمنش- جنب هیئت عزاداری تکیه محله شهر
موزه‌های کرمان، یک تیر و دو نشانموزه سنگ؛ قدیمی‌ترین پرچم‌های سنگی جهان
موزه سنگ دوست داشتنی‌ترین مکان برای زمین شناسان است. در این مجموعه، ۱۲۰ قطعه سنگ مربوط به دوران‌های مختلف تاریخی گرداوری شده است. سنگ‌های حجاری شده نظیر سنگ مقبره خواجه اتابک در دوران سلجوقی، سنگ هزار ساله‌ی رابر و قدیمی‌ترین پرچم‌های سنگی جهان، از مهمترین آثار سنگی این موزه می‌باشند.

آدرس: کرمان- نزدیکی جنگل دشت کاشت- آرامستان بزرگ کرمان، گنبد جلیلیه
موزه‌های کرمان، یک تیر و دو نشانموزه دفاع مقدس
هشت سال جنگ برای ما ایرانی‌ها خاطرات زیادی به همراه داشته و دلاور مردی‌های بسیاری در آن مدت به جای مانده است که بخشی از آن را می‌توانید در باغ موزه دفاع مقدس کرمان مرور نمایید. معماری جالب و منحصر به فرد که ترکیبی از هنر معاصر با معماری سنتی مناطق کویری و کرمان می‌باشد، از جمله مواردی می‌باشد که به این موزه رنگ و جلوه‌ای خاص بخشیده است. علاوه بر اسناد و مدارک و ادوات جنگی متعلق به لشکر ۴۱ ثارالله، در این باغ پیکر هشت هشید گمنام نیز به خاک سپرده شده است.

آدرس: کرمان، ابتدای بلوار شهید عباس پور، بعد از مجتمع مسکونی صدا و سیما
موزه‌های کرمان، یک تیر و دو نشانموزه ساعت کرمان؛ ساعت های چوبی و دست ساز
یکی از متفاوت‌ترین تجربیات موزه گردی در کرمان را می‌توانید در موزه ساعت بدست آورید. مجموعه‌ای بی نظیر از انواع ساعت‌های قدیمی و دست ساز و همچنین سکه و تمبر‌های قدیمی از جمله مواردی می‌باشند که در این موزه نگهداری و به نمایش گذاشته شده اند. لازم به ذکر است که ساعت‌های این موزه متعلق به دوره‌ی ناصرالدین شاه می‌باشند و اغلب آن‌ها چوبی و دست ساز هستند. پیشنهاد می‌کنیم در بین این مجموعه حتما از ساعت‌های هندی که عمری بالای ۱۵۰ سال دارند بازدید کنید.

آدرس: کرمان، خیابان شهدا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط