پیامی که ژاپن از ویتنام به چین داد


پیامی که ژاپن از ویتنام به چین داد

ایرنا نوشت: تلویزیون دولتی ژاپن اعلام کرد در میان حضور فزاینده چین در منطقه، بزرگترین ناوشکن نیروی دریایی نیروهای دفاع از خود ژاپن، در جنوب ویتنام پهلو گرفته است.

"ان. اچ. کی" روز شنبه گزارش کرد ناوشکن «ایزومو» پس از رزمایش مشترک با ناو «یو اِس اِس رونالد ریگان» در دریای چین جنوبی روز جمعه وارد خلیج "کام-ران" شده است این خلیج از نظر استراتژیک حایز اهمیت است.

بر اساس این گزارش، مقامات محلی و افسران نیروی دریایی ویتنام از افسران این ناوشکن ژاپنی استقبال کردند.
دریادار "هیروشی اِگاوا" فرمانده ناو (اِسکورت فلوتیلا ۱) متعلق به نیروی دریایی نیروهای دفاع از خود ژاپن گفت «پهلوگیری این ناو، جهت تضمین صلح و ثبات در این منطقه است، ویتنام برای ژاپن، یک شریک بسیار مهم است به ویژه برای حفظ و تقویت نظم دریانوردی.

در راستای دستورالعمل های برنامه های دفاعی ژاپن که سال گذشته تدوین شد، در ناو (ایزومو) تغییراتی داده خواهد شد تا به عنوان یک ناو هواپیمابر عمل کند.
برای دومین بار است که این ناوشکن ۲۵۰ متری در این خلیج پهلو گرفته است.

دریای جنوبی چین دریایی حاشیه‌ای است که بخشی از اقیانوس آرام به شمار می‌آید و ناحیه‌ای در حدود ۳ و نیم میلیون کیلومتر مربع از سنگاپور تا تنگه تایوان را دربر می‌گیرد این دریا پس از پنج اقیانوس جهان بزرگترین ناحیه دریایی جهان است.

جزیره‌هایی واقع بر دریای جنوبی چین و همچنین خود دریا، مورد جدال کشورهای مختلف هستند به همین علت حتی نام‌های متفاوتی برای اشاره به این دریا به کار می‌رود که البته «دریای جنوبی چین» نام پذیرفته شده بین‌المللی، حداقل در انگلیسی و زبان‌های اروپایی است.

جمهوری خلق چین تقریباً بر کل دریا و کشورهای ویتنام، فیلیپین، مالزی، برونئی و تایوان هریک بر بخش‌هایی از آن ادعای مالکیت دارند، همچنین این کشورها بر سر جزایر غنی از نفت و گاز اسپراتلی و پارسل اختلاف دارند.

ایالات متحده این دریا را از آب راه های بین‌المللی می‌داند و بر حق قانونی کشتی‌ها و زیر دریایی هایش در رفت و آمد در این دریا تاکید می‌ورزد و مخالف ساخت تاسیسات دریایی توسط چین در این آب راهه است.

310311

کد خبر 1270314

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی