افسردگی خطری جدی در میان سالمندان


افسردگی خطری جدی در میان سالمندان

مدیرگروه سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی با اشاره به حرکت جامعه به سمت افزایش سن سالمندی توضیح داد: بسیاری از سالمندان جامعه در سنین پیری به دلیل بازنشستگی و بیکاری، از دست دادن همسر و ابتلاء به بیماری‌های مزمن دوره پیری، افسرده شده و امید به ادامه زندگی را از دست می‌دهند.

زهرا یوسف‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه مهم‌ترین خطر در ابتلاء به افسردگی اقدام به خودشکی است، اظهار کرد: متأسفانه بیشترین خودشکی‌ها در سنین سالمندی به وقوع می‌پیوندد.

وی با اشاره به اینکه سابقه افسردگی در افراد باید بررسی شود، اضافه کرد: متأسفانه در جامعه ما درمان بیماری‌های روان یک تابو و ننگ است و به همین دلیل بسیاری از افراد از مراجعه به روانپزشک خجالت می کشند.

مدیرگروه سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی، خاطرنشان کرد: در صورت ابتلاء به سرماخوردگی فرد با مراجعه متعدد به پزشک خود را درمان کرده اما وقتی روان وی آزرده شود، با بی توجهی یا خود درمانی زمینه عوامل و خطرات جدی بعدی را فراهم می‌سازد.

یوسف‌نژاد با اشاره به اینکه درمان روان بسیار مهم است، تصریح کرد: ابتلاء به افسردگی مانند سایر بیماری‌ها علت دارد و ممکن است در صورت کم کار شدن یکی از هورمون‌های مغز مانند هورمون سروتونین فرد احساس اضطراب و بی قراری داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه در بسیاری از موارد با رژیم دارویی و جلسات روان درمانی فرد به صورت کامل بهبود یافته و به شرایط عادی بر می‌گردد، خواستار تابوشکنی و مبارزه با هموفوبیا در زمینه مراجعه به روانپزشک و درمان بیماری‌های روان شد.

مدیرگروه سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی، ادامه داد: در سنین بالا افراد به دلیل کم تحرکی، ورزش نکردن، بیکاری، از دست دادن همسر احساس نا امیدی می‌کنند که موضوع درمان مهم و از آن مهم‌تر پیگیری روند درمان تا بهبود کامل است.

یوسف‌نژاد تاکید کرد: در پروسه درمان روان، رژیم دارویی در کنار درمان‌های روان شناختی پاسخ مثبت می‌دهد و این دو عامل مکمل یکدیگر در بهبود فرد مبتلا به افسردگی هستند.

وی اظهار کرد: افسردگی در جامعه بیماری شایعی است که در صورت مشاهده علائمی مانند خشمگین شدن، غر زدن، کنترل از دست دادن و غیره باید احتمال داد فرد به این اختلال مبتلا شده است.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هشدار طغیان رودخانه‌ها در 3 استان