آمار واقعی سرویس‌های بهداشتی تهران/ فاصله زیاد با استانداردهای جهانی


آمار واقعی سرویس‌های بهداشتی تهران/ فاصله زیاد با استانداردهای جهانی

عضو شورای شهر تهران گفت:با توجه به بررسی‌های کمیته سلامت شورای شهر تهران آمار واقعی تعداد سرویس‌های بهداشتی 6هزار و 700چشمه است نه 9هزار و 500چشمه.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ ناهید خداکرمی در پاسخ به پرسشی مبنی بر آخرین وضعیت سرویس بهداشتی‌های موجود در سطح شهر به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: در شهرى نظیر تهران بعنوان پایتخت ایران که روزانه جنب و جوش و رفت و آمد زیادى در معابر آن مشاهده مى شود، وجود سرویس هاى بهداشتى کافى یک ضرورت حیاتى است. مطابق با استاندارد جهانی مى باید به ازای هر هزار نفر جمعیت یک سرویس بهداشتی عمومى در دسترس باشد که این تعداد برای پایتخت حدود 13تا 14هزار چشمه می‌شود.

او ادامه داد: کمیته سلامت به دلیل اهمیت موضوع سرشمارى از سرویس هاى بهداشتى و بررسى وضعیت آنها را در سراسر تهران در دستور کار خود قرار داده است. طبق آخرین آماری که سازمان زیباسازی شهر تهران و همچنین شهردارى هاى مناطق ارائه دادند، 9هزار و 700چشمه درسطح شهر تهران وجود دارد که این آمار مجموع همه چشمه‌های موجود در مساجد، پارک‌ها و مترو است. البته با بررسی‌های میدانى کمیته سلامت و مقایسه آمار و ارقام ارایه شده از منابع مختلف تناقض هایى ملاحظه مى شود و آمار کاغذی با آنچه در شهر دیده مى شود، یکسان نیست.

وى افزود: با وجود اختصاص بودجه کافى تعداد سرویس‌های بهداشتی تهران در خوشبینانه ترین حالت حدود 6هزار و 500چشمه است.

خداکرمی در رابطه با وضعیت بهداشتى و استانداردهاى لازم گفت: وضعیت سرویس‌های بهداشتی پارک‌ها از سرویس‌های بهداشتی سطح محلات بهتر است شاید به این دلیل که نگهدارى سرویس ها در بعهده پیمانکار است، سرویس‌های بهداشتی‌شان نیز بیشتر رسیدگی می‌شود و اغلب تمییز و سالم هستند.

رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران اضافه کرد: مطابق با استاندارد جهانی نسبت مناسب برای تعداد چشمه‌های مرد به زن 3 به 5 است، اما در تهران 48درصد سرویس‌های بهداشتی مختص زنان و 52درصد مردانه است. همچنین مطابق با استاندارد جهانی باید به ازای هر 10هزار نفر یک سرویس بهداشتی برای معلولان وجود داشته باشد که این آمار در تهران بسیار فاصله دارد و رعایت نشده است.

خداکرمی ادامه داد: در تهران مناطق 4، 5 و 15 از نظر تعداد سرویس های موجود، بالاترین تعداد را به خود اختصاص داده اند در حالیکه در مناطق7، 9 ،11 و 17 کمترین تعداد سرویس های بهداشتی وجود دارد و شهروندان و مسافرین مناطق 6، 20، 21 و 22 نسبت به سایر مناطق تهران دسترسی آسانتری به سرویس‌های بهداشتی عمومی دارند .

این عضو شورای شهر تهران درباره دلایل کمبود سرویس بهداشتی در سطح شهر گفت: سازمان زیباسازی مى تواند در معابر شهر چشمه نصب کند که اغلب معابر تهران ظرفیت و پهنای لازم را ندارد. برای نصب سرویس بهداشتی نیاز به هماهنگی با سایر سازمان‌ها و مناطق شهرداری و درگیر کردن کردن بخش خصوصی است که متاسفانه ناهماهنگى هایى وجود دارد.

خداکرمی همچنین گفت که؛ سازمان زیباسازی امسال برای نوسازی و ایجاد سرویس بهداشتی 10میلیارد تومان بودجه دارد و میانگین هزینه ساخت هر سرویس بهداشتی حدود 20میلیون تومان است.

او تاکید کرد: امیدواریم با همت و مشارکت بخش خصوصى و خیرین در سال ٩٨ یک حرکت هماهنگ براى رفع میاز به سرویس هاى بهداشتى عمومى در سطح شهر تهران ایجاد شود وضمن بازسازى چشمه هاى موجود سرویس هاى جدید با الگو هاى استاندارد و در شأن پایتخت و شهروندان تهرانى ایجاد شود.

خدا کرمی در پایان گفت: از شهرداران نواحى مناطق ٢٢ گانه شهر تهران انتظار مى رود تا یکى از اولویت هاى کارى خود را استاندارد سازى تعداد و کیفیت توالت هاى عمومى قرار دهند تا هیچ در راه مانده، عابر یا مسافرى براى دسترسى به سرویس بهداشتى در رنج نیفتد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل عجیب  الناز شاکردوست در یک مراسم رسمی! + عکس