همایش بین‌المللی و جشن جهانی شدن قنات بلده فردوس برگزار شد


همایش بین‌المللی و جشن جهانی شدن قنات بلده فردوس برگزار شد

همایش بین‌المللی قنات جهانی بلده و جشن ثبت جهانی شدن این قنات با همکاری دانشگاه بیرجند در فردوس برگزار شد.

به گزارش ایسنا، دکتر حمیدرضا نجفی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بیرجند در همایش بین‌المللی قنات جهانی بلده و جشن ثبت جهانی شدن این قنات که با حضور بیش از ۶۵۰ مهمان داخلی و خارجی از ۱۰ کشور دنیا و همچنین مسئولان کشوری و استانی در مجتمع شهید آوینی فردوس برگزار شد، گفت: تاریخچه قنات بلده فردوس در نقشه‌های جوی کشی این قنات به بزرگانی چون شیخ بهائی می‌رسد.

وی با اشاره به استفاده کاربردی از مقالات علمی ارائه شده در این همایش، ادامه داد: با راه‌اندازی دبیرخانه دائمی این سمپوزیوم درخراسان جنوبی و دانشگاه بیرجند از مقالات علمی می‌توان استفاده کاربردی کرد.

دکتر اسلام پناه، رئیس همایش بین‌المللی قنات بلده اظهار کرد: در این همایش ۸۵ مقاله به دبیرخانه ارسال شده است که پس از داوری ۵۳ مقاله پذیرفته شد که ۴۱ مقاله به صورت پوستر و ۱۲ مقاله به صورت سخنرانی ارائه می‌شود.

وی افزود: ۲۰ مقاله از مقالات این همایش از کشورهای خارجی است و مقالات پذیرفته شده در این همایش در پایگاه استنادی جهان اسلام (ISC) نیز پذیرش شده است.

اسلام پناه با بیان اینکه دو مقاله به صورت ویدئو کنفرانس از کشورهای آمریکا و مجارستان ارائه شده است، افزود: محورهای همایش دانشگاهی بین‌المللی قنات جهانی بلده شامل موضوعات مکانیزه شدن گردشگری، فرهنگ استفاده از آب و آینده قنات با توجه به تغییر اقلیم گرم و خشک خراسان جنوبی است.

سخنرانان و ارائه‌دهندگان مقاله در این همایش بین‌المللی به احیای آبخیزداری و احیای قنات بلده که ثبت جهانی شده است، پرداختند.

بر اساس اعلام روابط عمومی وزارت علوم، قنات بلده فردوس با قدمت تاریخی مربوط به دوره ساسانی و از قنات‌های ایرانی ثبت شده به عنوان میراث جهانی یونسکو است که دارای ۱۵ رشته قنات و طول مسیر ۳۵ کیلومتری است که آب مورد نیاز ۲ هزار و ۳۸۲ هکتار از زمین‌های شهرستان فردوس را تأمین می کند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نسرین جواد زاده زیباترین بازیگر ایرانی / در جذابیت تک است + عکس شوهرش