فیلتر‌های سیگار، قاتل خاموش زمین


طبق آمارهای محیط زیستی، یک ته سیگار، به تنهایی می تواند 500 لیتر آب آشامیدنی را آلوده و غیر قابل آشامیدن کند. آیا میدانید فیلتر سیگار، با تمام کوچکی خود، چه آسیب بزرگی به طبیعت میزند؟ سمی کردن خاک، منظر ناخوشایند و بیمار ساختن حیوانات و پرندگان فقط بخشی از آسیب ها است. در ادامه مطلب درباره این موضوع بیشتر بخوانید.

طبق آمارهای محیط زیستی، یک ته سیگار، به تنهایی می تواند 500 لیتر آب آشامیدنی را آلوده و غیر قابل آشامیدن کند. آیا میدانید فیلتر سیگار، با تمام کوچکی خود، چه آسیب بزرگی به طبیعت میزند؟ سمی کردن خاک، منظر ناخوشایند و بیمار ساختن حیوانات و پرندگان فقط بخشی از آسیب‌ها است. در ادامه مطلب درباره این موضوع بیشتر بخوانید.

آیا ته سیگارها پسماندی خطرناک هستند؟

در سال 1394، بازگیر، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران، در خصوص فیلترهای سیگار رها شده در طبیعت اظهار کرد: ته سیگارها جزء پسماندهای‌ خطرناک و سمی هستند که می‌توانند روی آب، خاک و تنوع زیستی ما تاثیرات منفی بسیار زیادی بگذارند. وی تاکید کرد: فرد مصرف کننده سیگار باید بداند که در قبال باقی مانده سیگار خود مسئول است و باید آن را مدیریت کرده و در طبیعت رها نکند.

فیلتر‌های سیگار، قاتل خاموش زمین

آیا فیلتر‌های سیگار سمی هستند؟

درویش، مدیر دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست، در خصوص ترکیبات سمی فیلتر‌های سیگار گفت: ترکیبات سمی زیادی در فیلتر‌های سیگار وجود دارد که مهمترین‌ آن آرسینگ است و این فیلتر‌ها برای محیط زیست زمین بسیار خطرناک هستند. چرا که فیلتر سیگار مرکز تجمع مواد سمی داخل سیگار است. وی در خصوص مدیریت ته سیگارها‌ گفت: باید رفتاری را با ته سیگار‌ها داشته باشیم که با زباله‌های بیمارستانی‌ و باطری‌های قلمی فرسوده داریم.

از بین رفتن ته سیگارها در طبیعت چقدر زمان می‌برد؟

مدیر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست با بیان اینکه حدود 12 هزار نوع الیاف متراکم در ته سیگار وجود دارد افزود: ماندگاری برخی از این الیاف‌ها در طبیعت حدود 500 تا 700 سال طول می‌کشد.

فیلتر‌های سیگار، قاتل خاموش زمین

راه حل مقابله با مشکل ته سیگارها چیست؟

درویش گفت: در کشورهای دیگر رها کردن فیلترهای سیگار در طبیعت جرم محسوب می‌شود. از این کشورها می‌توان آمریکا با تعیین جرم 2000 دلار، کانادا با جریمه 200 دلار و استرالیا تا 500 دلار برای پرتاب و رها کردن ته سیگار در طبیعت را نام برد. یکی دیگر از راه‌های مقابله با این مشکل، تولید ته سیگارهای قابل تجزیه است که البته هنوز موفقیتی در آن کسب نشده. پرداخت پول در ازای تحویل فیلتر‌ها، تحت فشار قرار دادن کارخانه‌های تولید سیگار و غیره نیز از دیگر راهکارهاست. اما به نظر می‌رسد بهترین روش برای مقابله با چنین مشکلی، افزایش آگاهی عمومی به خصوص برای افراد سیگاری است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان



1398/03/25 | کد مطلب: 3113
فیلتر‌های سیگار، قاتل خاموش زمین
فیلتر‌های سیگار، قاتل خاموش زمین حامد احمدی
فیلتر‌های سیگار، قاتل خاموش زمین

کارشناس ادبیات، کارشناس ارشد گردشگری، علاقمند به سفر و طبیعت


گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینفوگرافیک/ نکات کلیدی زندگی موفق در جزء هفدهم قرآن