3 برنامه مهم سازمان بورس در سال 98


سازمان بورس برنامه‌های اصلاح دستورالعمل پذیرش شرکتها، دستورالعمل کد‌های رفتاری و بازنگری در دستورالعمل‌های انضباطی را دنبال می‌کند.

به گزارش بنکر (Banker)، حسن امیری در نشستی خبری که در سازمان بورس برگزار شد در جمع خبرنگاران افزود: مراحل نهایی اصلاح دستورالعمل پذیرش شرکت‌ها را طی می‌کنیم و همچنین دستورالعمل انضباطی در سازمان بورس در حال رسیدگی است.

وی ادامه داد: بررسی دستورالعمل کد‌های رفتاری یا هنجار‌هایی را که باید توسط مدیران ناشران مورد توجه قرار بگیرد در روز‌های آتی منتشر می‌کنیم.

امیری افزود: یکی از مشکلاتی که در خصوص ناشران وجود دارد نبودن دانش مالی بین مدیران این بخش است که باید مورد توجه قرار بگیرد و اعضای هیئت مدیره و کسانی که اطلاعات را تهیه می‌کنند باید مسئولیت‌های خود را به طور کامل بدانند.

* امسال سال افزایش کیفیت اطلاعات است

معاون نظارت بر بورس‌های سازمان بورس گفت: کشور ما در بین کشور‌های منطقه جزو کشور‌هایی است که اطلاعات شرکت‌ها به صورت شفاف و ۱۲بار در سال ارائه می‌شود و همچنین شرکت‌ها به صورت سه ماهه و شش ماهه اطلاعات خود را منتشر می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر شرکت‌ها طی دوره ذکر شده اطلاعات خود را ارائه ندهند برای آن‌ها پرونده تخلفاتی تشکیل می‌شود و به خاطر همین سخت گیری‌هایی که در ارائه اطلاعات انجام شده تأخیر در عدم ارائه اطلاعات از ۵۰روز به ۴روز کاهش پیدا کرده و رشد خوبی در زمینه شفافیت اطلاعات در کشور داشتیم.

امیری گفت: برخی از شرکت‌ها اطلاعاتی را که ارائه می‌دهند به موقع است، اما کیفیت لازم را ندارد به همین دلیل امسال سال افزایش کیفیت اطلاعات است برای اینکه ما بتوانیم اعتماد مردم را بیشتر کنیم.

وی در خصوص برخی از شرکت‌های زیان ده که سهامشان در بازار خرید و فروش می‌شود افزود: ما وظیفه داریم که در راستای شفافیت اطلاعات اقدامات لازم را انجام دهیم و شرکت‌ها باید در این راستا اطلاعات خود را به بازار عرضه کنند، اما اینکه مردم سهام این شرکت‌های زیان ده را بخرند یا خیر به عهده خود آنان است، زیرا خرید و فروش سهام صرفاً بنا به سودآوری شرکت‌ها نیست بلکه به ارزش ذاتی شرکت‌ها نیز توجه می‌شود.

* هوشمندی لازم در بازار نسبت به اخبار سیاسی

معاون نظارت بر بورس‌های سازمان بورس گفت: هوشمندی لازم در بازار سهام نسبت به اخبار سیاسی وجود دارد و ما در طی چند ماه گذشته همواره شاخص مثبتی را در بازار داشتیم، چون دولتمردان ما در سال جاری به دنبال رونق تولید هستند و اگر این امر تحقق پیدا کند شاخص در بازار مثبت باقی خواهد ماند.

* قوانین جدید بازار پایه فرابورس شرعی است

امیری در خصوص قوانین جدید بازار پایه‌ای فرابورس گفت: طی نشستی که در هفته گذشته با کمیته فقهی بورس داشتیم، تمامی قوانین جدید بازار پایه‌ای فرابورس مورد بررسی قرار گرفت و هیچگونه غرری بودن در دستورالعمل جدید وجود ندارد.

وی ادامه داد: کمیته فقهی مقوله شرعی بودن این دستورالعمل را بررسی کرده و آن را تأیید کرده است.

امیری با بیان اینکه دستورالعمل جدید بازار پایه فرابورس در بهمن ماه سال ۹۷تصویب و ابلاغ شد گفت: این دستورالعمل جدید بر روی سایت قرار گرفت تا اگر فعالان بازار در خصوص آن نظراتی دارند ارائه کنند، اما بعد از چند ماه و در زمان اجرا شدن این دستورالعمل، فعالان بازار نظرات خود را ارائه کردند و به همین دلیل ما به فعالان بازار فرصت دادیم تا نظرات خود را ارائه دهند و این دستورالعمل در حال چکش کاری است.

برگزاری سومین لیگ ستارگان بورس بین المللی

سومین لیگ ستارگان بورس با حضور سه تیم خارجی و ۳۶تیم داخلی از ۱۵تیر تا ۳۰مرداد به صورت بین المللی برگزار می‌شود

حسن امیری معاون نظارت بر بورس‌های سازمان بورس در نشست خبری در جمع خبرنگاران افزود: تیم‌های مختلف از دانشگاه‌های داخلی و خارجی برای حضور در این لیگ ثبت نام کردند و تا به حال سه تیم خارجی از کشور‌های عراق، سوریه و عمان و ۳۶تیم داخلی از دانشگاه‌های داخل کشور برای حضور در این دوره از لیگ ستارگان بورس ثبت نام کردند و با دو تیم خارجی نیز در حال مذاکره هستیم.

امیری گفت: استقبال از این دوره از لیگ ستارگان بورس بسیار خوب بوده و ما تا شنبه هفته آینده به دانشگاه‌ها فرجه دادیم تا اگر تیمی علاقمند به شرکت در این مسابقات بود ثبت نام کند.

رئیس شورای سیاستگذاری سومین دوره لیگ ستارگان بورس گفت: هدف از برگزاری این مسابقات تمرکز بر روی مباحث دانشجویی، گسترش عمق بازار سرمایه در سطوح مختلف و همچنین آشنایی مدیران آینده کشور با بازار سرمایه است، زیرا افرادی که در حال حاضر دانشجو هستند مدیران اینده کشور هستند و با توجه به ظرفیت‌های این بازار می‌توانند به توسعه این بازار در آینده کمک کنند.

وی با اشاره به اینکه دانشجویان در رشته‌های مختلف می‌توانند در این مسابقات شرکت کنند گفت: دانشجویان رشته‌های حسابداری، اقتصاد و مدیریت باید با بازار سرمایه و اصول معامله گری آشنا باشند، اما در این مسابقات هر تیم دانشجویی با هر تحصیلاتی می‌تواند شرکت کند و ما با برگزاری این مسابقات به دنبال ارتباط بیشتر بین دانشگاه و بازار سرمایه هستیم.

معاون نظارت بر بورس‌های سازمان بورس گفت: هر تیم شرکت کننده باید یک سرپرست داشته باشد که این سرپرست عضو هیئت دانشگاه مربوطه باید باشد و قابل ذکر است که این مسابقات در دانشگاه الزهرا برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: تیم‌ها در هفته اول مسابقات باید حضور داشته باشند و در هفته‌های بعد فقط یک روز در هفته برای معاملات باید حضور داشته باشند.

امیری گفت:در ۵شهریور ماه تیم برتر معرفی می‌شود و به هر تیم در طول مسابقات ۲۰میلیون تومان اعتبار داده می‌شود و در صورتی که تیم سودی کسب کند متعلق به خود اعضا است و در صورتی که زیان کند تا۱۵درصد زیان معاملات به عهده سازمان بورس است و در صورتی که زیان وارده بیشتر از ۱۵درصد باشد تیم به صورت خود به خود از دور مسابقات حذف می‌شود.

امیری با اشاره به اینکه رقابت‌ها به صورت دانشجویی برگزار می‌شود و هزینه‌ها به صورت کنترل شده است گفت:: چند شرکت کارگزاری و تامین سرمایه اعلام آمادگی کردند که از این دوره از مسابقات حمایت کنند و در صورت برنده شدن هر تیم به تیم اول جایزه ۲۸میلیون تومانی اعتبار خرید سهام از طرف سازمان بورس، به تیم دوم جایزه ۲۰میلیون تومانی اعتبار خرید سهام از طرف سازمان بورس، و به تیم سوم جایزه۱۶میلیون تومانی اعتبار خرید سهام از طرف سازمان بورس اعطا می‌شود.

معاون سازمان بورس گفت: رویداد لیگ ستارگان بورس به صورت بین المللی برگزار می‌شود به همین دلیل زیرساخت‌ها هم با زبان فارسی و هم با زبان انگلیسی پشتیبانی می‌شود.

وی ادامه داد: برای آشنایی بیشتر دانشجویان خارجی و دانشجویان غیر مرتبط با بازار سرمایه یک دوره آموزشی از نهم تیرماه برگزار می‌شود که این دوره اختیاری است.

امیری درباره اهدافی که در لیگ ستارگان بورس دنبال می‌شود گفت: در بین دانشجویان انگیزه برای ورود بازار سرمایه ایجاد می‌کنیم، چون آن‌ها آینده سازند و آشنایی آن‌ها با بازار سرمایه باعث می‌شود در آینده کسب و کار‌های موفقی داشته باشند.

وی ادامه داد: توسعه فرهنگ بازار سرمایه در بین مردم نیز از دیگر اولویت‌های ماست.

امیری افزود: هم افزایی بین دانشگاه و صنعت نیز از دیگر اهدافی است که ما در لیگ ستارگان بورس دنبال می‌کنیم.

به گزارش صدا و سیما، معاون سازمان بورس گفت: بازار سرمایه و قوانین و مقررات ما نباید با بازار‌های بورس جهانی متفاوت باشد، اما در صورتی که تفاوتی هم وجود داشته باشد ما با برگزاری دوره‌های آموزشی دانشجویان بین المللی را با ساز و کار بازار سرمایه مان آشنا می‌کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بورس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینفوگرافیک/ نکات کلیدی زندگی موفق در جزء هفدهم قرآن