آیا پهپاد امریکایی به نفتکش ها حمله کرده است؟


آیا پهپاد امریکایی به نفتکش ها حمله کرده است؟

نیاز امریکا به اجماع سازی پس از خروج از برجام و قرار گرفتن در انزوا علیه تهران، دست داشتن آن در حمله به نفتکشها در دریای عمان را با رویکرد ایران هراسی توجیه می کند.

آیا پهپاد امریکایی به نفتکش ها حمله کرده است؟

مقام های امریکایی بلافاصله پس از حمله به دو نفتکش در دریای عمان، انگشت اتهام را به سوی ایران دراز کردند و مدعی شدند که ایران در حمله به این دو نفتکش که حامل محموله های فرآورده های نفتی برای ژاپن بودند دست دارد.
پس از ادعای مایک پمپئو وزیر امور خارجه امریکا علیه ایران، ترامپ هم در مصاحبه تلفنی با فاکس نیوز مدعی شد ایران در این حمله دست داشته است. پاتریک شاناهان وزیر دفاع موقت امریکا نیز با تکرار این ادعا از تلاش برای اجماع جهانی علیه ایران خبر داد.
"شاناهان" گفت: ما یک مشکل بین‌المللی در خاورمیانه داریم و این مشکل تنها برای آمریکا نیست. من و جان بولتون، (مشاور امنیت ملی) و مایک پامپئو، (وزیر خارجه آمریکا) تلاش‌هایمان را بر روی ایجاد یک اجماع جهانی درباره این مسأله بین‌المللی متمرکز می‌کنیم.
البته مقام های امریکایی برای مستند کردن ادعای خود به یک ویدئو با تصاویر نامشخص ومبهم از نزدیکی یک قایق نامشخص به یک کشتی نامشخص منتشر کردند و مدعی شدند که این ویدئو نشان می دهد که یک قایق سپاه برای از بین بردن آثار جرم در حال جدا کردن مین عمل نکرده از یکی از این نفتکشهاست که دچار صدمه شده است.
در حالی مقام های امریکایی مدعی شدند که حمله با شلیک اژدر یا مین گذاری انجام شده است که بر اساس گزارش رویترز، «یوتادا کاتادا» رئیس شرکت کشتیرانی ژاپنی که نفتکش آن در دریای عمان دچار حادثه شد؛ اعلام کرد ۲ شیء پرنده این سانحه را رقم زده‌اند و نکته مهم اینکه بر اساس گزارش سی ان ان، یک مقام امریکایی گفت که یک هواپیمای بدون سرنشین امریکا در حین حمله در منطقه در حال پرواز بوده است و با توجه به اظهارات رئیس شرکت کشتیرانی ژاپن که از حمله هوایی به نفتکش ها خبر داده، چه بسا این پهپاد امریکایی در حمله به این دونفتکش نقش داشته است.
در هر حال اینکه مقام های امریکایی بدون اینکه کمیته مستقل بین المللی تشکیل شود تا در باره این حادثه تحقیق نماید به سرعت وشتاب ایران را متهم و از قبل هم برای مستندسازی ادعای خود نوار ویدئویی مشکوک ومبهمی را آماده کردند و همچنین حضور پهپاد آنها در نزدیکی محل حادثه، حکایت از این دارد که امریکا سناریوی از پیش تعیین شده ای داشته است تا در حین دیدار نخست وزیر ژاپن با مقام معظم رهبری، با اجرای آن وانمود کند تهران نه تنها مذاکره را رد می کند بلکه تهدیدی برای جامعه جهانی نیز است.
به نظر می رسد ترامپ پس از خروج از برجام و تحمیل تحریم های یکجانبه علیه تهران ، تصور می کرد قادر خواهد بود ایران را به تسلیم شدن وادار نماید اما نتیجه این اقدام به انزوای امریکا منجر شد و هر چند تهران بر اثر تحریم ها با دشواری هایی روبرو شد اما با گذشت زمان توانست اوضاع را مدیریت و از بحران خارج شود. براساس گزارش بانک جهانی، اقتصاد ایران در سال 2020 رشد مثبت اقتصادی را تجربه خواهد کرد و همه این نشانه ها از شکست سیاست ترامپ در خروج از برجام و وادار کردن تهران به تسلیم شدن در برابر شروط امریکا حکایت دارد.
از سویی امریکا برای هر گونه اقدام دیگر برای تحت فشار قراردادن تهران به ویژه اقدام نظامی، نه مشروعیت و نه اجماع جهانی دارد آن هم در حالیکه چیزی به پایان دوره اول ریاست جمهوری ترامپ نمانده و او برای پیروزی در دوره دوم انتخابات نیاز دارد که ایران را پای میز مذاکره یا بهتر بگوییم تسلیم بکشاند.
به نظر می رسد در چنین شرایطی سناریوی حمله به نفتکشها طراحی و از سوی امریکا و متحدانش در گروه "بی" به اجرا گذاشته شده است تا با رویکرد ایران هراسی، اجماع بین المللی علیه ایران شکل گیرد. موضوعی که پاتریک شاناهان به روشنی از آن سخن گفت.
-------------------------------------------------
رضا محمدمراد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا