رونق چهارراه طلایی کشور مستلزم رفع چالش کم‌آبی


رونق چهارراه طلایی کشور مستلزم رفع چالش کم‌آبی

رئیس مجمع نمایندگان استان سمنان سمنان از استان سمنان به عنوان چهار راه راهبردی و طلایی کشور نام برد و گفت: بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های چهارراه طلایی کشور منوط به رفع چالش کم‌آبی است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، احمد همتی در همایش علمی تخصصی ضرورت طرح انتقال آب از دریای خزر به سمنان که هم اکنون در دانشگاه سمنان در حال برگزاری است با اشاره به موقعیت ممتاز جغرافیایی این استان، اظهار کرد: استان سمنان بر مبنای طرح آمایش سرزمین چهار راه راهبردی و طلایی کشور محسوب می‌شود.

وی با اذعان به اینکه این استان از ظرفیت‌های متنوع و متعددی برخوردار است، افزود: استفاده از ظرفیت‌های متنوع و بالقوه این سرزمین استراتژیک مستلزم رفع مشکل کم‌آبی در این استان است.

نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس با بیان اینکه سمنان شرایط قابل توجه و ویژه‌ای برای توسعه پایدار اقتصادی دارد اضافه کرد: استان سمنان یک استان صنعتی با ذخایر بسیار بالای معدنی و ظرفیت‌های بالای انسانی، کشاورزی و گردشگری است.

وی کمبود منابع آبی در این استان را جدی دانست و افزود: استان سمنان برای توسعه اقتصادی به ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب از منابع جدید نیاز دارد و اجرایی شدن طرح انتقال آب خزر این مشکل را رفع می‌کند.

این عضو فراکسیون امید با بیان اینکه استان سمنان از استان‌های برتر کشور در بهره‌وری آب است ادامه داد: استان سمنان علاوه بر این هم در طرح اصلاح الگوی کشت و هم هوشمندسازی چاه‌ها و استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری از استان‌های ممتاز کشور است.

همتی با اشاره به اینکه متوسط بارندگی در سمنان نصف متوسط کشوری است، افزود: استان سمنان از نظر کمبود منابع آبی وضعیت شکننده‌تری دارد.

وی کم‌آبی را یک مشکل ملی و کشوری دانست و گفت: باید برای رفع معضل کم آبی به دنبال یک راه حل اساسی باشیم و مجلس در این دوره بارها به این مهم پرداخته است.

نماینده سمنان با بیان اینکه تأمین آب و مدیریت آن به عهده حاکمیت است، خاطرنشان کرد: مبنای اجرای طرح‌های مرتبط با آب باید قانون باشد.

وی به در قانون توزیع عادلانه آب در کشورمان اشاره کرد و گفت: استفاده از آب‌های سرزمینی یک قانون است. ضمن آنکه ما نباید خود را از منابع موجود در کشور محروم کنیم.

نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه با اشاره به سابقه طرح انتقال آب خزر به سمنان و کویر مرکزی خاطرنشان کرد: سابقه مطرح شدن این طرح به زمان قبل از انقلاب برمی‌گردد و بعدها در دولت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هم مطرح شد.

وی با بیان اینکه اجرایی شدن یک طرح نباید سیاسی شود ادامه داد: تصویب و اجرای این طرح ملی به هیچ عنوان سیاسی نبوده و نیست.

این نماینده مردم با اشاره به طرح برخی مسائل غیرکارشناسی درباره این طرح گفت: همه ما طرفدار مسائل زیست‌محیطی هستیم. اجرای این طرح برخلاف آنچه برخی مطرح می‌کنند مشکل زیست محیطی ندارد.

وی با بیان اینکه برخی مدعی هستند که این طرح به خشکی دریای خزر می‌انجامد گفت: این بحث نیز غیرکارشناسانه است چرا که میزان برداشت آب از دریای خزر در این طرح به هیچ عنوان قابل مقایسه با میزان ورودی آن نیست.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته