جنجال در شورای امنیت


جنجال در شورای امنیت

کشورهای جهان، امروز شاهد تحولات مختلفی بوده‌اند، از مهمترین آن‌ها می‌توان به جنجال در شورای امنیت و ماندگار شدن موقت حافظان صلح کانادایی در مالی اشاره کرد.

خبرگزاری ایمنا بر اساس رسالت خبررسانی و آگاهی بخشی خود در نظر دارد اخبار و تحولات سیاسی جهان را روزانه در اختیار مخاطبین خود قرار دهد:

ترامپ همسرش را با ژاکلین کندی مقایسه کرد!

جنجال در شورای امنیت

دونالد ترامپ همسرش را با ژاکلین کندی، همسر جان اف کندی مقایسه کرد.

بر اساس گزارشی از پایگاه خبری هیل، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد: ما هم ژاکلین خودمان را داریم، نامش "ملانیا" است. ما او را "ملانیا تی‌" می‌نامیم. وی ادامه داد: بانوی اول آمریکا حامیان بسیاری دارد. به خصوص یکی از دلایل محبوبیت وی نحوه لباس پوشیدن‌اش است.

ترامپ افزود: زمانی که من می‌خواهم در میان مردم صحبت کنم، جمعیت بسیار عظیمی می‌آیند و بسیاری از آنها بنرهایی در دست دارند که روی آن نوشته شده است "ما بانوی اولمان را دوست داریم. " بر اساس نظرسنجی انجام شده، از نظر محبوبیت ژاکلین کندی سومین بانوی اول در تاریخ آمریکا است. ژاکلین همسر رئیس‌جمهور جان اف. کندی، سی و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا بود.

این در حالی است که بر اساس نظرسنجی اخیر میزان محبوبیت ملانیا ترامپ حدود ۴۰ درصد است.

جنجال در شورای امنیت

جنجال در شورای امنیت

نشست اخیر شورای امنیت درباره وضعیت منطقه دارفور در غرب سودان شاهد اختلاف نظر شدید نمایندگان کشورهای عضو درباره وضعیت خارطوم بود.

بر اساس گزارشی از سایت ارم نیوز، دیمیتری پولیانسکی، معاون سفیر دائم روسیه در سازمان ملل به شدت اظهارات نمایندگان دو کشور آمریکا و انگلیس را محکوم کرده و هر گونه صحبت در شورای امنیت درباره وضعیت فعلی خارطوم را به منزله تلاش برای دخالت در امور داخلی سودان دانست.

پولیانسکی مخالفت روسیه با مرتبط دانستن حوادث ۱۱ آوریل گذشته در خارطوم (برکناری عمر البشیر) را با عملیات هیئت نیروهای مشترک اتحادیه آفریقا و سازمان ملل در دارفور (یونامید) را اعلام و تاکید کرد: بازنگری در تحریم‌ها علیه دارفور باید مطابق با طرح‌های فعلی انجام گیرد.

جاناتان کوهن، معاون نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل در نشست شورای امنیت نیز گفت: به شدت نسبت به نبود ثبات سیاسی در خارطوم که تأثیر منفی بر وضعیت دارفور دارد، نگران است زیرا ثبات در دارفور با امنیت و آرامش در سایر مناطق این کشور و منطقه مرتبط است.

کوهن تاکید کرد: واشنگتن قتل، ضرب و شتم و تعرض جنسی به تظاهرکنندگان و سایر غیرنظامیان سودانی را به شدت محکوم کرده و خواستار توقف این حملات و ایجاد محیطی مناسب‌تر برای از سرگیری مذاکرات سیاسی با ائتلاف مخالفان است.

همچنین جاناتان آلن، معاون نماینده دائم انگلیس در سازمان ملل، شورای نظامی انتقالی سودان را به انجام اقداماتی وحشیانه و خشن که منجر به کشته شدن بیش از ۱۰۰ تن از معترضان سودانی و زخمی شدن صدها تن دیگر از آنها شد، متهم کرد.

در مقابل عمر محمد احمد، نماینده دائم سودان در این سازمان به شدت اظهارات برخی از نمایندگان کشورهای عضو را محکوم کرده و آنها را دخالت در امور داخلی سودان دانست. او گفت: امیدوارم به یاد بیاورید که سودان کشوری مستقل و برخوردار از حاکمیت ملی است. او همچنین بر پایبندی سودان به تمامی توافق‌نامه‌های امضا شده با سازمان ملل و نیروهای یونامید تاکید کرد.

نیروهای یونامید به عنوان بزرگترین هیئت حافظ صلح سازمان ملل با بیش از ۲۰ هزار نیروی امنیت و کارمند از ابتدای سال ۲۰۰۸ در دارفور مستقر هستند. شورای امنیت در تاریخ ۳۰ ژوئن ۲۰۱۷ طرح کاهش تدریجی این نیروها را در دستور کار خود قرار داد.

معاون دبیرکل سازمان ملل در عملیات‌های صلح نیز در این جلسه تاکید کرد: یونامید تصمیم گرفته روند واگذاری کنترل پایگاه‌های خود به مسئولان سودانی را به حالت تعلیق درآورد. تحولات سیاسی بزرگ در سطح ملی که موجب ایجاد تغییرات وسیعی در ساختار حاکم سودان شد، علت این تصمیم بود.

او افزود: اعضای شورای امنیت باید به تعداد چالش‌هایی که هیئت در دارفور با آنها مواجه بوده و بر عملیاتش تأثیر گذاشته، از جمله غارت پایگاه الجنینه در روزهای ۱۴ و ۱۵ مه توسط غیرنظامیان و نیروهای امنیتی سودان توجه داشته باشند. از دیگر چالش‌ها نیز بیانیه شورای نظامی انتقالی سودان در تاریخ ۱۳ مه و درخواست از یونامید برای تحویل تمامی پایگاه‌های نیروهای واکنش سریع است که این خواسته با اصول و مقررات سازمان ملل در تضاد است.

حافظان صلح کانادایی فعلا در مالی ماندگار هستند

جنجال در شورای امنیت

به گفته دولت کانادا، نیروهای کانادایی که در عملیات حفظ‌ صلح سازمان‌ ملل‌ متحد در مالی حضور دارند، تا آخر ماه اوت در این کشور می‌مانند تا از انتقال کامل ماموریت‌شان مطمئن شوند.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری فرانسه، به گفته وزارت امور خارجه کانادا، نیروهای این کشور که خدمات تخلیه هوایی آسیب دیدگان و نیز پشتیبانی حمل و نقل و امور لجستیک را در کشور مالی ارائه می‌دادند، تا زمانی که یک واحد هلیکوپتری رومانیایی در منطقه مستقر شود، در این کشور باقی خواهند ماند.

طی این ماه، نیروهای کانادایی تنها امور پزشکی تخلیه آسیب دیدگان را انجام خواهند داد. حافظان‌ صلح کانادایی که از ژوئیه ۲۰۱۸ تحت عنوان نیروهای "مینوسما" از طرف سازمان ملل به شهر گائو در شمال این کشور بحران زده اعزام شده‌اند، می‌بایست تا آخر ماه ژوئیه خاک این کشور را ترک می‌کردند.

در اواخر ماه ژانویه، کشور رومانی با اعزام حدود ۲۵۰ تن پرسنل و هشت هلیکوپتر، برای کمک به نیروهای کانادایی موافقت کرد. پس از اینکه شبه‌ نظامیان افراطی اسلام‌گرا شمال مالی را در سال ۲۰۱۲ تصرف کردند و نیروهای فرانسوی آنها را عقب راندند، گروه مینوسما در آوریل ۲۰۱۳ تشکیل شد.

این نیروی ۱۵ هزار نفری شامل سربازان و پلیس، با تلفات ۱۹۵ نفر، یکی از خطرناک‌ترین مأموریت‌های صلح سازمان‌ ملل‌ متحد قلمداد می‌شود.

انتشار سند سری ترامپ توسط مکزیک

جنجال در شورای امنیت

مقامات مکزیک سندی را که دونالد ترامپ هفته پیش در مقابل دوربین رسانه‌ها برای چند ثانیه کوتاه نمایش داد، منتشر کردند. ترامپ با نمایش دادن این سند، مدعی شد که امتیازات ویژه‌ای درخصوص قانون مهاجرت از کشورهای همسایه گرفته است.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری فرانسه، هفته پیش دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، با نمایش یک سند تک برگی مقابل دوربین رسانه‌ها، تلاش کرد انتقادهای مبنی بر ناتوانی در اعمال تعهدات جدید به مکزیک با وجود تهدید دولت‌اش به افزایش تعرفه واردات از مکزیک را از خود دور سازد.

عکاسان خبری با وجود تلاششان برای عکس گرفتن از متن سند، موفق به آشکار کردن تمام مضمون سند نشدند. این سند یک "مکمل" برای توافق‌نامه امضا شده هفته پیش بین ایالات متحده آمریکا و مکزیک است که تدابیر بیشتری علاوه بر موارد توافق‌شده را در بر می‌گیرد.

طبق این سند، دو طرف، مذاکرات دوجانبه‌شان را برای تعریف شرایط معین اجرای توافق برای تخصیص هزینه‌ها و تصمیم‌گیری در خصوص مسؤولیت پرونده‌های پناهندگی مهاجران، در سریع‌ترین زمان آغاز خواهند کرد. علاوه بر این، "کشورها بازگرداندن مهاجران را خواهند پذیرفت و وضعیت پناهندگی اتباعی را که از محدوده خاک کشور ثالث به قصد ورود به خاک همسایه عبور کرده‌اند، بررسی خواهند کرد."

این مورد یادآور درخواست ترامپ مبنی بر توافق در خصوص وجود یک "کشور ثالث امن" است که پناهجویانی که وارد خاک مکزیک می‌شوند، به این کشور ثالث –و نه ایالات متحده آمریکا- پناهنده شوند و در صورت ورود به خاک آمریکا، سریعاً به خاک مکزیک بازگردانده شوند.

همچنین، سند اضافه می‌کند که این توافق، "بخشی از راه کار منطقه‌ای" برای پیگیری پرونده مهاجران و پناهندگانی است که فاقد مدارک قانونی‌اند. بر اساس سند مذکور، کشور مکزیک متعهد شده است که قوانین و مقررات داخلی خود را با هدف شناسایی هر نوع تغییراتی که تنظیم سند دیگری از این نوع را بطلبد، بیازماید.

علاوه بر این، مکزیک موافقت کرده است که ۶۰۰۰ نیرو را برای استحکام بیشتر مرزهای جنوبی‌اش، همزمان با بررسی پرونده پناهجویان توسط ایالات متحده، اعزام کند. سند اضافه می‌کند که پس از ۴۵ روز اگر ایالات متحده "به صلاح‌دید خود و بعد از مذاکره با مکزیک" تشخیص دهد تدابیر مذکور کافی نبوده‌اند، مکزیک " اقداماتی ضروری جهت اجرای توافق‌نامه در ۴۵ روز و بر اساس قوانین خود، اتخاذ کند."

فرستاده سازمان ملل به لیبی: به حل و فصل بحران خوش بین هستم

جنجال در شورای امنیت

فرستاده سازمان ملل به لیبی اعلام کرد که برای اولین بار به حل و فصل بحران خوش‌بین است.

بر اساس گزارشی از روزنامه الشرق الاوسط، غسان سلامه، فرستاده سازمان ملل به لیبی در کنفرانس مطبوعاتی با خمیس الجهیناوی، وزیر خارجه تونس از اهمیت انتقاداتی که از وی و هیئت سازمان ملل در لیبی می‌شود، کاست و گفت: چنین انتقاداتی نشان دهنده بی‌طرف بودن هیئت سازمان ملل و اعتبار تلاش‌های مسالمت‌آمیز این سازمان است.

سلامه گفت که نتایج نشست‌هایی که اخیراً با وزرای خارجه کشورهای عضو دائم شورای امنیت و مهم‌ترین رهبران لیبی از جمله خلیفه حفتر، فرمانده ارتش ملی لیبی و فایز السراج، نخست‌وزیر دولت توافق ملی لیبی داشته باعث می‌شود که وی نسبت به قانع کردن طرف‌های لیبیایی به محال بودن حل نظامی بحران و لزوم حل وفصل سیاسی خوش‌بین باشد. سلامه اوضاع انسانی و امنیتی در لیبی را وخیم و خطرناک توصیف کرد و گفت: اوضاع تقریباً فاجعه‌آمیز است چراکه از زمان آغاز حرکت نیروهای حفتر به سمت طرابلس اوضاع پیچیده شده است.

وی درباره موضوع آتش‌بس در لیبی گفت: شورای امنیت تاکنون از اتخاذ موضع مشترکی ناکام مانده است. وی در مقابل اذعان کرد که برای اولین بار شاهد تحول مثبتی در مواضع وزرای خارجه کشورهای عضو دائم شورای امنیت و دولت توافق ملی لیبی بوده است. سلامه درباره میزان خسارت‌های درگیری‌های اخیر طرابلس گفت که تعداد کشته‌شدگان به ۷۰۰ تن رسیده است.

در همین راستا منابع نظامی لیبیایی اعلام کردند که نیروهای دولت توافق ملی لیبی حملات توپخانه‌ای خود را به پایگاه‌های نیروهای حفتر در جنوب طرابلس افزایش دادند.

ساخت شهرک "ترامپ" در جولان اشغالی

جنجال در شورای امنیت

رسانه‌های صهیونیستی از برگزاری نشست هفتگی کابینه اسرائیل در فردا (یک شنبه) و رأی گیری در خصوص نام‌گذاری شهرک صهیونیست نشینی به نام "ترامپ" در بلندی‌های اشغالی جولان خبر دادند.

شبکه روسیا الیوم به نقل از رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کرد که کابینه رژیم صهیونیستی فردا در نشست هفتگی خود ایجاد یک شهرک صهیونیست نشین به نام "ترامپ"، رئیس جمهوری آمریکا در بلندی‌های اشغالی جولان سوریه را بررسی می‌کند.

طبق این گزارش، این اقدام در راستای قدردانی از تصمیم دونالد ترامپ در به رسمیت شناختن "حاکمیت" اسرائیل بر بلندی‌های جولان انجام می‌شود. کابینه رژیم صهیونیستی در نشست فردای خود که در جولان اشغالی برگزار خواهد شد، به صورت رسمی تصمیم خود را برای نامگذاری "شهرک ترامپ" بر شهرک یهودی نشین فعلی "قلیع" اعلام خواهد کرد.

شهرک فعلی قلیع در سال ۱۹۸۳ به جای روستای سوری "قلع" بنا شد که رژیم صهیونیستی آن را سال ۱۹۶۷ تخریب و ساکنان عرب آن نیز به منطقه "واسط" در شمال بلندی‌های سوریه مهاجرت کردند.

ترامپ: پلوسی فاشیست است

جنجال در شورای امنیت

دونالد ترامپ رئیس مجلس نمایندگان آمریکا را به ایراد "سخنان فاشیستی" متهم کرد. نانسی پلوسی گفته بود دولت ترامپ درگیر "لاپوشانی مجرمانه" شده است.

بر اساس گزارشی از پایگاه خبری هیل، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا جمعه در مصاحبه با فاکس فرندز گفت: این سخنان فاشیستی است، این سخنان شرم‌آور است. من او را نانسی عصبی می‌نامم. او یک نابود شده عصبی است.

ترامپ همچنین با انتقاد از تحقیقات جاری کنگره درباره دولت و کسب و کارش گفت: هر روز، کسی نامه‌ای برای حضور در کنگره می‌گیرد. این ناکامی است. این غیر منصفانه است. رئیس‌جمهوری آمریکا مرتباً از نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا بر سر استیضاح احتمالی انتقاد می‌کند.

نانسی پلوسی هم ترامپ را هدف انتقادات قرار داده است. پلوسی پنج‌شنبه حین سخنانی در شورای روابط خارجی تاکید کرد: «هر آنچه او می‌گوید بازتابی از خودش است. وقتی او می‌گوید نانسی آشفته است، این یعنی خودش آشفته است. وقتی می‌گوید نانسی عصبی است، این یعنی خودش عصبی است. او همواره درباره خودش صحبت می‌کند و برای او تفاوتی ندارد که فاعل جمله کیست.»

پلوسی ماه گذشته گفت دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا معتقدند که رئیس‌جمهوری "درگیر لاپوشانی" شده است. او بار دیگر در یک کنفرانس خبری هم سخنانش را تکرار کرد و گفت: معتقدم که او درگیر یک لاپوشانی مجرمانه شده است. این را قبلاً هم گفته‌ام و تحقیقات ما این را نشان می‌دهد.

اعتراض آمریکا به سفر رییس مبارزه با تروریسم سازمان ملل به چین

جنجال در شورای امنیت

آمریکا و سایر کشورهای غربی به سفر قریب‌الوقوع رئیس مقابله با تروریسم سازمان ملل به منطقه سین‌کیانگ در چین اعتراض کرده است.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رویترز، به گفته برخی از کارشناسان سازمان ملل، حدود یک میلیون اقلیت مسلمان اویغور و سایر مسلمانان در مراکز "بازپروری" در سین‌کیانگ نگهداری می‌شوند. ولادیمیر ورونکوف، دیپلمات کارکشته روسی که ریاست دفتر مقابله با تروریسم سازمان ملل را برعهده دارد، به دعوت چین در این کشور به سر می‌برد و قرار است به اورومچی، مرکز سین‌کیانگ برود.

دیپلمات‌ها گفته‌اند، سایر کشورهای غربی چون انگلیس در کنار آمریکا به سفر رئیس مقابله با تروریسم سازمان ملل به این منطقه اعتراض کرده‌اند. جان سولیوان، معاون وزیر خارجه آمریکا روز جمعه با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل گفتگو کرد تا نگرانی عمیق درباره سفر ورونکوف را اعلام کند چون به گفته مقام‌های غربی، پکن، اویغورها و سایر مسلمانان را به بهانه مقابله با تروریسم سرکوب می‌کند، در حالی که اصلاً اینچنین نیست.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: معاون وزیر خارجه چنین سفری از سوی رئیس دفتر مقابله با تروریسم سازمان ملل به سین‌کیانگ را با توجه به کمپین غیرمنتظره سرکوب علیه اویغورها، به شدت نامناسب می‌داند. این مقام ارشد مقابله با تروریسم سازمان ملل اعتبار و وجهه این نهاد بین‌المللی را به خطر می‌اندازد.

دولت چین بابت ایجاد اردوگاه‌های کار اجباری و بازپروری از جانب جامعه بین‌الملل به شدت محکوم شده است. سفر رئیس دفتر مقابله با تروریسم سازمان ملل به سین‌کیانگ از جانب میچل پاچله، رئیس حقوق بشر سازمان ملل صورت می‌گیرد که دائماً چین را به دادن مجوز دسترسی برای تحقیق درباره گزارش‌های ناپدید شدن‌ها و بازداشت‌های خودسرانه ترغیب می‌کند.

در همین حال، لوئی شاربونو، مدیر دیده‌بان حقوق بشر سازمان ملل گفت، گوترش به جای اعزام ورونکوف به سین‌کیانگ باید خواستار تعطیلی سریع اردوگاه‌های بازپروری و دسترسی بی چون و چرای باچله و سایر کارشناسان حقوق بشر بشود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آخرین فرصت استفاده از یارانه جدید و مرحله دوم فجرانه کالابرگ در فروردین 1403