شنبه بحرانی اصفهان‌/ کوتاهی هواشناسی در اطلاع رسانی به موقع آلودگی


شنبه بحرانی اصفهان‌/ کوتاهی هواشناسی در اطلاع رسانی به موقع آلودگی

به دلیل فعال شدن کانون‌های گرد و غبار در جنوب سمنان از شامگاه گذشته (جمعه) بخش‌های شرقی و شمالی استان اصفهان با پدیده گرد و غبار همراه هستند.

به گزارش ایسنا- مدیران بهداشتی استان معتقد است که هواشناسی باید پاسخگوی این عدم اطلاع رسانی باشد و حداقل از روز قبل در این زمینه هشدارهای لازم را به ارگان‌های مربوطه برای اتخاذ تصمیم درست و به موقع اطلاع رسانی کرده باشد.

در این شرایط، مردم مایعات بیشتری به ویژه آب بنوشند، زیرا نه تنها باعث شست و شوی دستگاه گوارش می‌شود، بلکه عطش و خشکی دهان ناشی از آلودگی هوا را از بین می‌برد. از طرفی با نوشیدن آب و فعالیت دستگاه گوارش، بخشی از آلودگی‌های وارد شده به بدن توسط ادرار دفع می‌شود.

همچنین در روزهای آلوده از میوه‌ها و سبزی‌های تازه بیشتر استفاده شود، زیرا آنتی اکسیدان های (ترکیبات ضد سرطان) موجود در میوه‌ها و سبزیجات نقش حیاتی در سلامت ریه‌ها دارند.

وضعیت آلودگی هوای اصفهان امروز- شنبه ۲۵ خردادماه- در شرایط بحرانی قراردارد، اما هواشناسی استان اصفهان متأسفانه در این زمینه اطلاع رسانی درستی نداشته و حتی دستگاه‌های متولی استان را متوجه این موضوع نکرده است.

به گزارش ایسنا، در حالی که امروز هوای اصفهان در وضعیت بحرانی قرار دارد و این موضوع از بامداد امروز در استان اصفهان رخ داده است، اما بسیاری از دستگاه‌های اصفهان در این زمینه غافلگیر شده‌اند.

در این شرایط مدیر بحران استان اصفهان از معدود مدیرانی است که خود در میدان حضور داشته و پاسخگو است، اما مسئولان اداره کل هواشناسی گوشی تلفن همراه خود را پاسخ نمی‌دهند، این در حالی است که هواشناسی استان باید به عنوان دستگاه متولی این موضوع را به سایر نهادها اعلام می‎‌کرد تا مرکز بهداشت استان اصفهان بتواند تصمیم درست بگیرد نه اینکه مرکز بهداشت استان خود صبح امروز از ماجرا اطلاع پیدا کند.

از سوی دیگر مدیران بهداشتی استان معتقدند که هواشناسی باید پاسخگوی این عدم اطلاع رسانی باشد و حداقل از دو روز قبل در این زمینه هشدارهای لازم را به ارگان‌های مربوطه برای اتخاذ تصمیم درست و به موقع اطلاع رسانی کرده باشد. این عدم اطلاع رسانی به موقع تبعاتی را برای عموم شهروندان به ویژه گروه‌های حساس، کودکان و سالمندان به همراه دارد و پیامد چنین بحران‌هایی متوجه مسئولانی است که اطلاع رسانی به موقعی نداشته‌اند.

بر اساس پرتال اطلاع رسانی اداره کل محیط زیست استان اصفهان، کیفیت هوای کلان شهر اصفهان از ۲۴ ساعت گذشته تا ساعت ۷ صبح امروز شنبه ۲۵ خرداد با میانگین ۱۷۵ در وضعیت ناسالم برای عموم ثبت شده است و بر اساس اپلیکیشن این اداره کل در زمان نگارش این متن وضعیت کیفیت هوای اصفهان عدد 337 AQI را نشان می‌دهد.

کیفیت هوای اردستان در وضعیت هشدار است

رئیس اداره هواشناسی اردستان هم گفت: شاخص کیفیت هوا صبح امروز اردستان در وضعیت هشدار قرار داشت و این وضعیت تا روز یکشنبه ادامه دارد.

جواد رمضانپور در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: کانون‌های گرد و غبار حاصل شده از جمعه شب در پی وزش باد شدید از استان سمنان و بادهای ۱۲۰ روزه سیستان و بلوچستان بود که باعث شد شدت باد تا ۷۰ کیلومتر برسد.

وی با بیان اینکه وزش بادهای ۱۲۰ روزه سیستان و بلوچستان برای این موقع سال عادی است و شاید تا مردادماه ادامه داشته باشد، افزود: بر این اساس از نیمه‌شب گذشته تاکنون بخش‌های مرکزی، شمال و شرق شامل شهرهای اردستان، بادرود، نطنز و نائین دچار کاهش کیفیت هوا شد.

رئیس اداره هواشناسی اردستان با بیان اینکه شاخص کیفیت هوا صبح امروز در شهرستان در وضعیت هشدار قرار داشته گفت: این وضعیت تا روز یکشنبه ادامه دارد.

رمضانپور با بیان اینکه امروز شاهد آسمانی غبارآلود و کاهش دید افقی تا یک کیلومتر به علت غلظت ریزگردها بر روی شهرستان هستیم، تصریح کرد: برای امروز و امشب وزش باد نسبتاً شدید و گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود و دمای هوا تغییر محسوسی نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه افراد مسن و گروه‌های حساس باید از فعالیت‌های خارج از منزل پرهیز کنند اضافه کرد: به تمامی افراد که دارای مشکلات تنفسی و ریوی هستند و خردسالان توصیه می‌شود از حضور در فضای آزاد اجتناب و حتی‌الامکان از ماسک استفاده کنند.

ورود توده گرد و غبار از عصر امروز به نطنز

کارشناس اداره هواشناسی نطنز هم گفت: از عصر امروز توده گرد و غبار وارد منطقه شده و شهرستان نطنز را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

حمیدرضا اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: از عصر امروز توده هوای گرد و غبار وارد شهرستان نطنز شده و کیفیت هوا را دست خوش تغییرات می‌کند.

وی افزود: این توده هوای غباری از بعد از ظهر امروز کیفیت هوای شهرستان نطنز را پایین آورده و تا اواخر وقت فردا در منطقه حکم‌فرما خواهد بود که همین موضوع سبب کاهش دید خواهد شد.

کارشناس اداره هواشناسی نطنز گفت: به علت ورود توده هوای گرد و غباری، شاهد افت یک تا ۲ درجه‌ای دما در شهرستان نطنز برای امروز و فردا خواهیم بود و سپس با خروج توده هوای گرد و غباری، رفته رفته دمای هوا افزایش می‌یابد.

اسلامی تصریح کرد: در صورت امکان خانواده‌ها از خروج بی‌دلیل افراد سالمند و کودکان برای امروز و فردا خودداری کنند و ترجیحاً این ۲ گروه آسیب‌پذیر در خانه بمانند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022