دریای خزر خشک نمی شود


طی یکسال گذشته رایزنی های زیادی برای اجرای طرح‌های انتقال آب از سایر حوضه‌ها به استان سمنان صورت گرفته است. نهایتا…

دریای خزر خشک نمی شود

پیدا و پنهان انتقال آب دریای خزر به سمنان:

دریای خزر خشک نمی شود
سیناپرس: طی یکسال گذشته رایزنی های زیادی برای اجرای طرح‌های انتقال آب از سایر حوضه‌ها به استان سمنان صورت گرفته است. نهایتا با رای نمایندگان مجلس در سال، ردیف بودجه ای برای اجرای طرح انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی ایران در سال 98 گرفته شد.

احمد ربیعی، مدیر عامل بنیاد آب خزر با تاکید بر توجیه علمی و صرفه اقتصادی انتقال آب دریای خزر به سمنان گفت: طرح انتقال آب دریای خزر به استان سمنان طی سال های ۸۸ تا ۹۰ مورد مطالعه قرار گرفت و عملیات اجرایی آن در سال های ۹۱ و ۹۲ آغاز شد اما ادامه این طرح بنابر بر دلایل سیاسی و کم اطلاعی برخی از مدیران متوقف شد.

وی وحدت رویه چهار نماینده استان سمنان به منظور عملیاتی شدن این طرح را ضروری دانست و گفت: دانشگاهیان نیز در اقناع افکار عمومی نسبت به این موضوع تاثیرگذار هستند.

پروفسور پرویز کردوانی، پدر علم کویرشناسی نیز با تاکید بر رویکرد مثبت انتقال آب از دریای خزر به سمنان به منظور رفع چالش کم آبی این استان گفت: با توجه به سطح آب دریای خزر، برداشت آب و انتقال آن به سمنان باعث خشکی این خزر نمی شود.

این چهره ماندگار با تاکید بر اینکه نباید با نا آگاهی و غیر کارشناسانه در ارتباط با اجرای این طرح صحبت کرد، اظهارداشت: مسایل زیست محیطی اجرای این طرح نیز به صورت کارشناسی رصد خواهد شد. از نمک آب انتقالی می توان برای تولید کالاهایی مانند آجر استفاده کرد.

وی افزود: بی توجهی در نحوه مصرف آب، توسعه شهر نشینی و توسعه غیرکارشناسی شده بخش کشاورزی در چالش کم آبی امروز کشور تاثیر گذار بوده اند.

به گفته وی، مدیریت در مصرف مهمتر از اجرای طرح هایی مانند انتقال آب برای عبور از خشکسالی است.

لینک کوتاه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ویدیو / دلخوری رابعه اسکویی از مازیار لرستانی پس از شایعه ازدواج‌شان