برخی کشور‌های حاشیه خلیج فارس به تنش‌ها دامن می‌زنند


روحانی: برخی کشور‌های حاشیه خلیج فارس در امور کشور‌های منطقه مداخله و توافق‌های بین المللی را نقض می‌کنند که موجب افزایش تنش‌های منطقه می‌شود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما از دوشنبه؛ «حسن روحانی» رئیس جمهور کشورمان در پنجمین کنفرانس تعامل و اعتمادسازی در آسیا (سیکا) در پایتخت تاجیکستان گفت: باید برای تقویت روابط خود تلاش کنیم و علیه تروریسم و افراط گرایی دیواری بسازیم.
رئیس جمهور کشورمان تاکید کرد برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس در امور کشورهای منطقه مداخله و توافق های بین المللی را نقض می کنند که موجب افزایش تنش های منطقه می شود. همه کشورهای امضاکننده توافق هسته ای باید به تعهدات خود پایبند باشند.
روحانی گفت: تهران به اجرای تعهدات خود در توافق هسته ای ادامه می دهد و دست خود را به سمت هر کشور آسیایی که به تعامل با ما تمایل داشته باشد، دراز می کند. برای تبادل دیدگاه های خود با کشورهای حاضر در این کنفرانس به منظور مقابله با تهدیدها و چالش ها آمادگی داریم. در صورتی که پیام های مثبتی از دیگر طرف های توافق هسته ای دریافت نکنیم، به اقدام برای تعلیق تعهدات خود در این توافق، ادامه خواهیم داد. ایران در نبود علائم مثبت از سوی دیگر امضاء کنندگان موافقتنامه هسته ای, به کاهش دادن تعهدات خود براساس توافق هسته ای ادامه می دهد.
گزارش اختصاصی خبرنگار اعزامی سرویس بین الملل به دوشنبه
دیدار عبدالله عبدالله با رئیس جمهور کشورمان
عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت افغانستان در حاشیه اجلاس سیکا در دیدار با رئیس جمهور کشورمان بر توسعه روابط اقتصادی با استفاده از همه ظرفیتهای موجود تاکید کرد و گفت: ایران خواهان ثبات، امنیت و توسعه افغانستان است.
آغاز اجلاس سیکا
پنجمین کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادساز آسیا «سیکا» به میزبانی تاجیکستان آغاز بکار کرد.
تصاویری از محل اجلاس سیکا
تصاویر ورود روحانی به محل اجلاس سیکا
حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان برای شرکت در این اجلاس دیشب در راس هیاتی سیاسی و دیپلماتیک وارد پایتخت تاجیکستان شد. ۶۵۰ خبرنگار این اجلاس مهم بین المللی را پوشش خبری می دهند و سران ۱۲ کشور و نمایندگان عالیرتبه ۱۵ کشور عضو در این اجلاس حضور دارند. پایتخت تاجیکستان به مناسب برگزاری این کنفرانس امروز تعطیل است و صدها نیروی امنیتی مسئولیت امنیت برگزاری این اجلاس را بر عهده دارند.
طرح اولیه ایجاد اجلاس سیکا به 21 سال قبل بازمی گردد که آقای نورسلطان نظربایف رئیس جمهور قزاقستان در چهل و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در اکتبر 1992 طرح ایجاد سازمانی متشکل از کشورهای آسیایی را برای ارتقای روابط دو جانبه و همکاری میان کشورهای آسیایی با هدف ایجاد ثبات و برقراری امنیت در منطقه مطرح کرد و این سازمان در سال 1996 به طور رسمی تشکیل شد.
نشست تعامل واقدامات اعتمادساز درآسیا موسوم به سیکا دراصل اجلاسی است که "حفظ صلح و امنیت درآسیا" مهمترین هدف وجودی آن را تشکیل می دهد .
جمهوری اسلامی ایران، قزاقستان، افغانستان، پاکستان، کره جنوبی، چین، روسیه، هند، فلسطین، مغولستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و تایلند اعضای اصلی سازمان سیکا را تشکیل می دهند و کشورهای استرالیا، ویتنام، اندونزی، کره جنوبی، ‌لبنان، مالزی، آمریکا، اوکراین، ژاپن، سنگاپور،عربستان و سریلانکا نیز به عنوان اعضای ناظر در سیکا محسوب می شوند. همچنین سازمان ملل متحد، سازمان امنیت و همکاری اروپا، اتحادیه عرب و جامعه اقتصادی کشورهای آسیای مرکزی هم درسیکا حضور دارند.
سیکا با 38 میلیون و 800 هزار متر مربع وسعت 89 درصد آسیا، حدود 72 درصد منطقه اوراسیا ، نزدیک به 67 درصد از جمعیت جهان و یک سوم اقتصاد جهان را در اختیار دارند. نشست سران سیکا هر 4 سال یک بار و اجلاس وزرای خارجه هر 2 سال یک بار برگزار می شود. نخستین و دومین اجلاس سران سیکا درسال 2002 و 2006 در شهر آلماتی پایتخت قزاقستان و اجلاس سوم دراستانبول ترکیه برگزار شد.
نهادهای بین المللی همچون سازمان ملل متحد، سازمان امنیت و همکاری اروپا، اتحادیه عرب و جامعه اقتصادی کشورهای آسیای از جمله نهادهای بین المللی هستند که نمایندگان آنان در این کنفرانس حضور دارند.
موضوع اصلی این دوره از اجلاس سیکا «دیدگاه مشترک منطقه امن و مرفه تر سیکا» تعیین شده است. مبارزه با تروریسم، قاچاق انسان و مواد مخدر، جرایم و حمله سایبری مهمترین دستور کار این اجلاس است .
هدف از برگزاری پنجمین دوره اجلاس تعامل و اقدامات اعتماد ساز آسیا تحکیم همکاری برای صلح و امنیت در آسیا عنوان شده است. این کنفرانس با صدور سند نهایی با بیش از ۶۰ بند به کار خود پایان خواهد داد.
آقای روحانی از سخنرانان ویژه این کنفرانس خواهد بود. رئیس جمهور امروز علاوه بر حضور در پنجمین کنفرانس تعامل و اقدامات اعتماد ساز آسیا با برخی سران شرکت کننده در این اجلاس دیدار و گفتگو خواهد کرد که از جمله آن می توان به دیدار با رجب طیب اردوغان همتای ترک وی و عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت افغانستان اشاره کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلید سعادت