دزدی عجیب مرد خارجی از یک برج بلند مرتبه در شهرک غرب تهران


دزدی عجیب مرد خارجی از یک برج بلند مرتبه در شهرک غرب تهران

سارقی که پس از سرقت دومیلیاردی از برجی در تهران به افغانستان فرار کرده بود، یک سال بعد از دزدی وقتی به ایران بازگشت، به دام افتاد.

رکنا: مردی روز ۱۷ فروردین سال گذشته با پلیس ۱۱۰ تماس گرفت و از سرقت خانه‌اش در یکی از برج‌های شهرک غرب خبر داد. سارقان با توجه به نبود صاحب‌خانه در ایام تعطیلات عید وارد خانه شده و سرقت را انجام داده بودند.

به‌دنبال این تماس پرونده‌ای تشکیل و برای رسیدگی تخصصی از کلانتری ۱۳۴ شهرک قدس به اداره ۱۷ پلیس آگاهی تهران بزرگ ارجاع شد.

مال‌باخته به کارآگاهان گفت: ششم فروردین ۹۷ به خارج از کشور رفتم، اما پس از بازگشت به خانه‌ام متوجه شدم سارق یا سارقان با تخریب گاوصندوق، اموال داخل آن از قبیل جواهرات، طلاجات، وجه نقد، ارز و ساعت مچی قیمتی به ارزش تقریبی دو میلیارد تومان را سرقت کرده‌اند.

کارآگاهان پس از شنیدن اظهارات شاکی به همراه تیم بررسی صحنه جرم تشخیص هویت به محل سرقت که در طبقه اول برج مسکونی بود، رفتند. در بررسی‌های اولیه محل سرقت مشاهده شد سارق یا سارقان از طریق تخریب پنجره بالکن وارد منزل شده و نقشه خود را اجرا کرده‌اند.

در تحقیقات میدانی مشخص شد مردی افغان به نام نظیر ۳۰ ساله از حدود چهار سال قبل به‌عنوان سرایدار برج مسکونی مشغول به‌کار شده است. این درحالی بود که طبق اظهارات مدیر و سایر ساکنان برج، نظیر از ۱۲ فروردین به بهانه دیدن خانواده‌اش در یکی از شهر‌های شمالی آنجا را ترک کرده و دیگر برنگشته بود.

در ادامه مشخص شد نظیر برای انجام کار‌های نظافت، خرید و... ساکنان برج به منزل آن‌ها رفت‌وآمد داشت. شاکی پرونده نیز مدعی شد نظیر در ماه چند بار برای نظافت به منزل او می‌رفت.

با کنار هم‌قراردادن اطلاعات، این احتمال از سوی کارآگاهان مطرح شد که نظیر در این سرقت نقش داشته است. با بهره‌گیری از روش‌های کشف علمی جرم از طریق مرکز تشخیص هویت پلیس آگاهی تهران بزرگ، مشخص شد سارق همان سریدار افغان است.

با مشخص‌شدن هویت سارق، دستگیری وی در دستور کار کارآگاهان قرار گرفت. با اقدامات پلیسی مخفیگاه سارق جوان شناسایی شد. اما پس از هماهنگی‌های لازم با مقام قضائی، زمانی که کارآگاهان سراغ مخفیگاه نظیر رفتند، متوجه شدند مرد افغان پس از سرقت از ایران فرار کرده و به کشور خود برگشته است.

دستگیری سارق فراری همچنان در دستور کار کارآگاهان بود تا اینکه با گذشت حدود یک سال از سرقت، آن‌ها باخبر شدند سرایدار افغان به ایران برگشته است. با مشخص‌شدن این موضوع، مخفیگاه نظیر در یکی از شهر‌های جنوبی شناسایی شد و چند روز قبل تیمی از کارآگاهان به محل موردنظر مراجعه کردند و در عملیات غافلگیرانه پلیسی نظیر را در مخفیگاهش دستگیر و به اداره ۱۷ پلیس آگاهی منتقل کردند.

سارق جوان در تحقیقات اولیه منکر هرگونه سرقت از منزل شاکی شد، اما در ادامه تحقیقات و با ارائه مدارک پلیسی، مرد افغان به‌ناچار لب به اعتراف گشود و ضمن قبول کردن سرقت از منزل مال‌باخته به کارآگاهان گفت: پس از اطمینان از نبود شاکی با توجه به اینکه کلید یدک از در ورودی آپارتمان او ساخته بودم، در فرصتی مناسب وارد آپارتمان شدم. چون همیشه برای نظافت به منزل او می‌رفتم، محل نگهداری اموال باارزش مال‌باخته را شناسایی کرده بودم. روز سرقت سراغ گاوصندوق رفتم و پس از تخریب آن، وسایل باارزش را سرقت کردم. برای تغییر مسیر تحقیقات پنجره بالکن را تخریب کردم و فردای آن روز به بهانه بازدید خانواده که در یکی از شهر‌های شمالی کشور بودند و با معرفی شخص دیگری به‌عنوان جایگزین از برج مسکونی خارج شدم. بلافاصله اموال را به یکی از هم‌شهریانم به‌نام امجد ۶۰ ساله به مبلغ ۲۰ میلیون تومان فروختم و به کشور افغانستان متواری شدم.

کارآگاهان بعد از مشخص‌شدن هویت خریدار اموال مسروقه، با انجام اقدامات پلیسی مخفیگاه او را در محدوده شمال‌غرب تهران شناسایی و او را دستگیر کردند. این مال‌خر در تحقیقات به‌عمل‌آمده اظهار کرد: اموال را به طلا‌فروشی واقع در یکی از شهرستان‌های غربی استان تهران به مبلغ ۶۰ میلیون تومان فروختم و مبلغ ۲۰ میلیون تومان را به سارق دادم.

سرهنگ کارآگاه احمد نجفی، معاون مبارزه با سرقت‌های خاص پلیس آگاهی، با تأیید این خبر گفت: با توجه به دستگیری سارق و خریدار اموال مسروقه و ضمن اعتراف صریح آن‌ها به جرم‌شان، هر دو متهم با صدور قرار قانونی از سوی مقام قضائی برای انجام تحقیقات تکمیلی و دستگیری مال‌خر اصلی و کشف سایر جرائم احتمالی، در اختیار کارآگاهان اداره ۱۷ پلیس آگاهی تهران بزرگ هستند.

سرهنگ نجفی خاطرنشان کرد: منزل محل مناسبی برای نگهداری اموال قیمتی شهروندان نیست و پیشنهاد می‌شود برای پیشگیری از وقوع سرقت می‌توانند از صندوق امانات بانکی استفاده کنند. همچنین از شرکت‌های معتبر ارائه‌دهنده خدماتی کمک بگیرند و از واگذاری کلید محل سکونت به افراد دیگر جدا خودداری کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور