خودکشی دوم؛ سرنوشت مشترک داوری و نجفی؟


دیدار رهبر معظم انقلاب با نخست‌وزیر ژاپن مهم‌ترین عنوان رسانه‌های امروز بود، به نحوی که عموم روزنامه‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا این دیدار را عکس یک خود کردند و آن قسمت از سخنان رهبر انقلاب مبنی بر آنکه ترامپ را شایسته مبادله هیچ پیامی نمی‌دانم را به عنوان تیتر اصلی برگزیدند.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: دیدار رهبر معظم انقلاب با نخست‌وزیر ژاپن مهم‌ترین عنوان رسانه‌های امروز بود، به نحوی که عموم روزنامه‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا این دیدار را عکس یک خود کردند و آن قسمت از سخنان رهبر انقلاب مبنی بر آنکه ترامپ را شایسته مبادله هیچ پیامی نمی‌دانم را به عنوان تیتر اصلی برگزیدند. همچنین سفر روحانی به بیشکک برای حضور در اجلاس سران شانگهای و پس از آن، شرکت در پنجمین کنفرانس تعادل و اعتماد سازی در آسیا موسوم به سیکا نیز موضوع مهم رسانه‌های امروز است. انفجار نفتکش ژاپنی و اتهام‌زنی‌های آمریکا و انگلیس به ایران نیز مورد توجه بود. آنچه پیش روی شماست مهم‌ترین خبرها و تحلیل‌های رسانه‌های امروز است.

توسعه همکاری محور بحث روحانی با پوتین و شی جین پینگ

خودکشی دوم؛ سرنوشت مشترک داوری و نجفی؟

روزنامه ایران گزارشی مبسوط از سفر روحانی به اجلاس شانگهای و کنفرانس سیکا ارائه داده که در بخشی از این گزارش آمده است: «گفت‌وگو با شی جین پینگ، رئیس جمهوری خلق چین و هیأت همراه و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه از جمله مهم‌ترین دیدارهایی بود که رئیس جمهوری کشورمان در حاشیه نشست شانگهای انجام داد. حجت‌الاسلام حسن روحانی در دیدار با همتای چینی، با بیان اینکه روابط با چین همواره برای ایران راهبردی بوده و خواهد بود، گفت: ایران کاملا بر تعهدات خود در برجام پایبند بوده و آمریکا بدون هرگونه بهانه‌ای از تعهد بین‌المللی خود خارج شد. رئیس جمهوری در دیدار ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیز روابط تهران-مسکو در منطقه را مثال‌زدنی و در همه عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و بین‌المللی رو به گسترش خواند و تأکید کرد: در شرایطی که امروز مداخلات خارجی در منطقه و تحریم‌های غیرقانونی امریکا، شرایط ثبات و همکاری را در منطقه مشکل کرده، تعمیق و توسعه روابط تهران-مسکو برای دو کشور و ثبات و توسعه منطقه حائز اهمیت است. روحانی با بیان اینکه تهران و مسکو در مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی در کنار هم هستند، اظهارداشت: اجرای توافقات اقتصادی دو کشور بویژه در حوزه‌های انرژی و حمل و نقل از روند خوبی برخوردار است، همچنین با تصویب قانون مربوط به تجارت با اوراسیا در مجلس، هر چه سریع‌تر اجرای مقدمات آن را فراهم خواهیم کرد که این موضوع به همکاری‌های تجاری منطقه شتاب خواهد داد».

اما به «شما» می‌گویم...

خودکشی دوم؛ سرنوشت مشترک داوری و نجفی؟

عبدالله گنجی در سرمقاله روزنامه جوان درباره ابعاد دیدار رهبری با نخست‌وزیر ژاپن نوشته است: «ژاپنی‌ها کمتر از ایرانی‌ها بر پیام‌آوری آبه از سوی ترامپ اصرار می‌ورزیدند، اما بالاخره روشن شد او حامل پیام است و این پیام کتبی است که نخست‌وزیر وظیفه دارد محور‌های آن را حضورا نیز بیان نماید. آنچه همگان –ازجمله نگارنده- را به تحسین واداشت این بود که ما رسمااعلام کردیم هیچ پیامی برای ترامپ نداریم و نخواهیم داشت و اصولا وی را در تراز رد و بدل پیام نمی‌دانیم اما این بدان معنی نبود که پیام‌آور، پاسخ نامه خود را دریافت نکند. از قضا ترامپ قبل از هرگونه تماس با فرستاده خویش پاسخ را از رسانه‌ها گرفت و متوجه شد پاسخش نه محرمانه و نه ویژه بلکه به صورت بی‌سابقه‌ای با زبان و بیان رهبر انقلاب اسلامی به رسانه‌ها آمد. رهبر انقلاب با هوشمندی شأن و شخصیت مهمان را با دو محور حفظ کردند؛ اول اینکه بنده ترامپ را شایسته مبادله هیچ پیامی نمی‌دانم و پیامی برای او نخواهم داشت، اما به شما می‌گویم. گزاره به شما می‌گویم یعنی لازم است فرستاده نیز پیام ما را بشنود و خودش نیز محترم شمرده شود و این چنین فرستنده نیز بدون دریافت پاسخ، پاسخ خود را دریافت کرد. نکته دوم اینکه حساب نخست‌وزیر ژاپن را از ترامپ جدا کردند که در جدیت و حسن نیت شما شکی ندارم، اما شما حامل پیام یک نااهل هستید».

آیا داوری خودکشی کرده است؟

خودکشی دوم؛ سرنوشت مشترک داوری و نجفی؟

صبح امروز خبری در رسانه‌ها منتشر شد که حکاتی از خودکشی عبدلارضا داوری و حتی درگذشت آن داشت. تا این لحظه هنوز این موضوع تایید و تکذیب نشده است. بهارنیوز در این رابطه نوشت: «شایعه‌ای در فضای مجازی در حال دست به دست شدن است که گویا عبدالرضا داوری، مشاور احمدی نژاد خودکشی کرده و جان خود را از دست داده است. هنوز درستی یا دروغ بودن این خبر تایید نشده است.مرکز اطلاع رسانی پلیس پایتخت درباره اخبار منتشر شده در خصوص شایعه خودکشی عبدالرضا داوری، مشاور محمود احمدی‌نژاد، اعلام کرد: با بررسی‌های صورت گرفته تاکنون خبری در این رابطه در یافت نشده است.صبح امروز شایعه‌ای در فضای مجازی منتشر شد مبنی بر اینکه عبدالرضا داوری، مشاور محمود احمدی‌نژاد صبح امروز بر اثر خودکشی در منزل خود درگذشت. عبدالرضا داوری طی روزهای اخیر تحت افشاگری بی‌سابقه رسانه‌ای همسرش قرار داشت».

انشعاب در اصلاح‌طلبان الزامی است؟

خودکشی دوم؛ سرنوشت مشترک داوری و نجفی؟

احمد غلامی در سرمقاله روزنامه شرق نوشته است که با انشعاب کارگزاران از دیگر طیف‌های اصلاح‌طلبی می‌توان امید داشت که اصلا‌ح‌طلبان به خصیصه بارز خود یعنی باور به توسعه سیاسی و دموکراسی بازخواهند گردند. او در ادامه یادداشت خود آورده است: «این مواجهه شاید از بغض فروخورده طیف نخست در این چند سال اخیر باشد که نابهنگام‌ ترکیده است و خبر از آغاز فصل سرد می‌دهد. با جدایی دو طیف اصلاح‌طلبان از یکدیگر، با دو جریان بزرگ اصلاح‌طلبی روبه‌رو خواهیم شد؛ جناح نومحافظه‌کار و اصلاح‌طلبان. با این انشعاب، اصلاح‌طلبان به خصیصه‌ بارز خود یعنی باور به توسعه سیاسی و دموکراسی بازخواهند گشت. طیف نخست به اصول بنیادین خود یعنی مشارکت در مهندسیِ قدرت نزدیک‌تر خواهد شد. اصولگرایان هم به جایگاه واقعی خود بازمی‌گردند؛ جریانی معتقد به باورهای سنتی که ملاک درستی یا نادرستی کارهایشان مردم نیستند. با این آرایش تازه در عرصه سیاست داخلی، سیاستی دیگر خلق خواهد شد؛ سیاستی که شاید وضعیت رخوتناک کنونی را تغییر بدهد. به‌ تعبیر اسپینوزا، هر اجتماعی برای حراست از بودن خود تلاش می‌کند. هیچ سیستمی به میل خود ساختارهایش را تغییر نمی‌دهد. با این همه، هیچ سیستمی نیز تا به امروز، نه‌تنها برای حفظ خود که برای ناممکن‌گرداندن هرگونه تغییری در اعماق، این همه سرمایه گسیل نکرده است. به هر تقدیر، تغییر اصل زندگی و قانون این سیستم است. آیا اصلاح‌طلبان برای حفظ وضعیت موجود خودشان که چنگی هم به دل نمی‌زند، از انشعاب پرهیز می‌کنند و همچنان در اتحاد و ائتلاف پایداری نشان می‌دهند؟ سؤال اساسی این است نتیجه این اتحاد و ائتلاف با طیف‌های ناهمگون چه خواهد بود؟»

«پرستوها» ساخته دست چه کسانی هستند؟

مرتضی حاجی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا در واکنش به این موضوع که برخی از نهادها تاکید دارند که ما پدیده‌ای به اسم پرستو نداریم، گفته است: «اینکه یک سازمان رسمی کشور رسما چنین کاری را بکند برای من هم باورش سخت است. اما اینکه این موضوع توسط افراد برون سازمانی یا سازمان‌های غیررسمی و بعضا بی‌نام و نشان و حتی با نام و نشان افرادی که در بعضی سازمان‌ها مسئولیت داشته باشند ممکن است اتفاق بیفتد». وی با عنوان اینکه این موضوع به شکل یک ماموریت سازمانی اتفاق نمی‌افتد، گفت: «ممکن است دام‌هایی بگذارند و این اتفاق بیفتد اما من سعی می‌کنم خودم را قانع کنم که چنین چیزی نیست».

همچنین عباس عبدی نیز در یادداشت روزنامه اعتماد با اشاره به سناریوی پرستوسازی در ماجرای قتل میترا استاد، توسط محمدعلی نجفی نوشت: «متأسفانه این رفتار غیراخلاقی و ناجوانمردانه‌ای است که حتی توهین به شعور و فهم آقای نجفی هم هست. این برداشت، محصول نگاه سیاسی است. این برداشت در درجه اول هدفش لکه‌دار کردن دستگاه‌های اطلاعاتی است ولی پیش از آن یک زن را متهم کرده که عملی به غایت غیراخلاقی است». این فعال سیاسی اصلاح‌طلب، با اشاره به سخنان نجفی مبنی بر ارتباط نیروهای امنیتی با میترا استاد، نوشت: «حتی اگر این ادعاها نیز درست باشد، آن را نمی‌توان به منزله پرستو بودن خانم استاد دانست که اتهامی سنگین و غیرموجه است. چنین چیزی می‌تواند دلایل دیگری داشته باشد. حتی اگر هم باشد تاثیری در مسئولیت آقای نجفی ندارد».

علی فروغی در صداوسیما می‌ماند؟

خودکشی دوم؛ سرنوشت مشترک داوری و نجفی؟

روزنامه جام جم رسانه نهادی صداوسیما خبر استعفا یا برکناری علی فروغی از شبکه سه را نادرست دانست و نوشت: «انتشار اخبار که این روزها به لطف فضای مجازی و شبکه‌های ارتباطی مختلف با سرعت و البته گستردگی غیرقابل انکاری همراه شده، گاهی باعث می‌شود در پی یک صحبت یا اتفاقی که حتی رقم نخورده، خبری را شکل دهد که پایه و اساس مشخصی ندارد و فقط با مشوش کردن اذهان دردسرسازی می‌کنند. این روزها هم آمار چنین اخباری به‌شدت رو به افزایش است و مدیران، مسؤولان و چهره‌هایی که خیلی‌ها می‌شناسند اغلب در معرض این ماجرا قرار دارند. در راستای این جریان مدتی پیش خبری منتشر شد که به یکی از مسؤولان صدا و سیما برمی گشت. در این خبر، روز پنجشنبه(23 خرداد) یک‌کانال خبری مجهول از تغییر مدیر شبکه سه سیما خبر داد و اعلام کرد شهاب اسفندیاری که در حال حاضر رئیس دانشگاه صدا و سیماست، جایگزین علی فروغی در شبکه سه سیما شده است. نکته جالب ماجرا اینجاست که این خبر بلافاصله از سوی یکی از مجریان قبلی رسانه ملی نیز بازنشر و به‌سرعت فضای مجازی را در بر گرفت اما پس از انتشار این خبر، اسفندیاری با انتشار مطلبی اعلام کرد این خبر شایعه‌ای بیش نیست و هیچ تغییری در سازمان صدا و سیما روی نداده است. در این ماجرا توییتی عجیب از مازیار ناظمی برای دقایقی بالاتر از اخبار مربوط به سفر شینزو آبه، آتش‌سوزی نفتکش‌ها و البته زندگی خصوصی رامبد جوان قرار گرفت و برای مدتی به گوش خیلی‌ها رسید، خبری که البته زود تکذیب شد. طبق گزارشی که خبرآنلاین هم منتشر کرده بود مازیار ناظمی، سخنگوی وزارت ورزش و کارمند رسمی رسانه ملی توییتی داشت درباره این‌که علی فروغی برکنار شده و شهاب اسفندیاری، رئیس دانشگاه صدا و سیما جایش را گرفته است. این خبر با توجه به برخی حاشیه‌‌سازی‌های قبلی و خط مجعول دوگانه‌سازی در صدا و سیما خیلی زود خبرساز شد. در ادامه با دست به دست شدن این خبر، مدیر روابط‌عمومی معاونت سیما هم وارد عمل شد و به طور مستقیم در صحبت‌هایی که مطرح کرد، گفت: پس از انتشار خبر جعلی تغییر مدیر شبکه سه، بلافاصله مطالب را برای پیگیری حقوقی ارسال کردم که جلوی این‌گونه سوءاستفاده‌ها به سرعت گرفته شود».

نام مریم میرزاخانی به کتب درسی آمریکایی‌ها رفت

خودکشی دوم؛ سرنوشت مشترک داوری و نجفی؟

روزنامه آفتاب یزد از قرارگرفتن نام مریم میرزاخوانی در کتب درسی آمریکایی نوشت: «شاید این نخبه ایرانی در کتب درسی ما جایی نداشته باشد اما موفقیت‌های او در زندگیش سبب شده تا به عنوان الگویی در کتاب درسی مدارس آمریکایی جا پیدا کند. چرا که وزارت آموزش آمریکا در راستای فرهنگ‌سازی برای دانش‌آموزان خود، در کتاب‌های درسی بخشی را به معرفی این نابغه کشورمان اختصاص داده است! اقدامی که انتظار می‌رفت طی دوسالی که از مرگ او می‌گذرد، توسط مسئولین کشور خودمان انجام شود! سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا این نخبه ایرانی در کتب درسی به عنوان یک الگوی علمی معرفی نشده است؟ آیا رسیدن به چنین موفقیت‌هایی ارزش محسوب نمی‌شود؟! لازم به ذکر است که برای پاسخ به این سوالات با مهدی نویدادهم دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش تماس گرفتیم که گفت اطلاعی در این مورد ندارد و این موضوع را به بررسی بیشتر و زمانی بعد موکول کرد!

کارتون روز

همشهری، امین باغستانی

خودکشی دوم؛ سرنوشت مشترک داوری و نجفی؟

عکس روز

تسنیم، عملیات امدادرسانی به یکی از نفتکش‌های حادثه دیده در دریای عمان

خودکشی دوم؛ سرنوشت مشترک داوری و نجفی؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تبریک تولد به خواهر اردیبهشت ماهی + عکس نوشته زیبا تبریک تولد