این ثروت گروگان گرفته شده!


این ثروت گروگان گرفته شده!

اوایل اردیبهشت بود که مدیرعامل اتحادیه گل و گیاه محلات گفت که بنابر تصمیم هیئت مدیره اتحادیه، نمایشگاه گل و گیاه این شهرستان امسال برگزار نخواهد شد.

هرچند این نمایشگاه و دیگر نمایشگاه های گل و گیاهی که در کشور برگزار می‌شوند، در سطح کشور کم و بیش شناخته شده اند، اما هیچیک تاکنون نتوانسته‌اند به عنوان یک برند معتبر جهانی معرفی شوند یا اگر معرفی شده‌اند نتوانسته‌اند پاسخگوی مطالبات حاصل از این معرفی باشند، اما عدم برگزاری چنین نمایشگاهی در قطب تولید گل و گیاه کشور آن هم در دورانی که همه روی گردشگری و درآمدهای حاصل از آن حساب های ویژه ای باز کرده‌اند بسیار عجیب به‌نظر می‌رسد.

این تصمیم سوالات بسیاری را درخصوص چرایی عدم برگزاری و رویکرد و موضع‌گیری مسئولان در این رابطه پیش می‌آورد.

هرچند مدیرعامل اتحادیه گل و گیاه محلات گفته بود که هزینه هفدهمین نمایشگاه گل و گیاه صرف ساخت پروژه نمایشگاه دائمی خواهد شد تا در سال آینده نمایشگاه هفدهم در یک فضای جدید و مناسب برگزار شود، اما شایعات می گویند که "اتحادیه هرساله برای برگزاری نمایشگاه امتیازات و کمک‌هایی را دریافت می‌کرده که امسال به دلیل عدم دریافت اینگونه کمک ها تصمیم به عدم برگزاری نمایشگاه گرفته و به نوعی به یک مقابله به مثل در قبال این تصمیم دست زده است.

بررسی سابقه برگزاری این نمایشگاه این تصور را بوجود می آورد که گویی صنعت گل محلات و نمایشگاهش، ثروت هایی هستند که "گروگان گرفته شده اند" و کسی نیست که دست و پای آنها را از کلاف چه کنم، چه کنم های متعدد آزاد کند!

البته علیپور این شایعات را تکذیب می کند.

وی با بیان اینکه تمام دغدغه ما تکمیل پروژه نمایشگاه دائمی است و با توجه به اهمیت این نمایشگاه و ظرفیت اقتصادی آن برای استان، تمرکز را بر افتتاح این پروژه قرار داده‌ایم، به صادرات 20 میلیارد تومانی گل و گیاه محلات در سال گذشته اشاره کرد و افزود: این صنعت برای شهرستان و استان بسیار حائز اهمیت است و تاکنون مجموعه مدیریتی استان و شهرستان حمایت‌های ویژه‌ای از اتحادیه جهت برگزاری نمایشگاه داشته‌اند، اما امسال صرفا به جهت تجمیع هزینه‌ها و تمرکز بر نمایشگاه دائمی چنین تصمیمی اتخاذ شده است چراکه پروژه ساخت نمایشگاه دائمی گل و گیاه محلات بسیار هزینه‌بر است.

علیپور از برنامه‌های جانبی می گوید که جهت جبران خلاء حاصل از عدم برگزاری نمایشگاه گل و گیاه محلات تدارک دیده شده است از جمله اینکه امروز 25 خردادماه، روز ملی گل و گیاه با همکاری مجموعه مدیریت شهری فرش گل و کارناوال گل برگزار می شود تا اثر منفی این خلاء کاسته شود، همچنین در مناسبت‌های مختلف برنامه‌هایی با همین محور اجرایی می‌شود.

او می‌گوید که حتی در نیمه شعبان 40 هزار شاخه گل به مسجد مقدس جمکران اهدا شده است، هرچند معلوم نیست اینکارها چگونه قرار است خلاء نمایشگاه را با تمامی انتظاراتی که باید پاسخ دهد، پر کند!

علیپور بیان کرد: مسلما تعویق یک ساله نمایشگاه گل و گیاه محلات در ذهن علاقمندان اثرات منفی خاص خود را دارد، اما اتحادیه برای جبران این خلاء در پی روش‌های جایگزین است تا حداقل بخشی از این آثار منفی خنثی شود.

وی که به آثار منفی عدم برگزاری نمایشگاه در سال 98 اذعان می کند، می گوید: در سال گذشته برای برپایی نمایشگاه شانزدهمآنهم بدون احتساب هزینه گل‌های موجود در نمایشگاه، حدود 300 میلیون تومان هزینه شده است.

صرف چنین هزینه ای برای نمایشگاهی که با کیفیتی بسیار پایین برگزار شد، عجیب به نظر می رسد و قطعا نشانگر عدم توانایی متولیان برای برگزاری کیفی این رویداد است، چراکه قطعا اگر این هزینه به یک تیم حرفه ای پرداخت و برگزاری نمایشگاه به چنین مجموعه ای واگذار می شد و البته این تیم از حمایت مسئولان دولتی و اتحادیه برخوردار بود، می توانستیم امیدوار باشیم که این نمایشگاه هم به دستاوردهای بسیاری در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی دست یابد و هم میزان خسارات ناشی از برگزاری بی کیفیت آن(اعم از ریزش قابل توجه بازدیدکنندگان، ناامیدی شرکت کنندگان و از بین رفتن دو سوم گل های عرضه شده در نمایشگاه) کاهش چشمگیری پیدا کند.

نمایشگاه روی مدار صفر درجه/پای خلاقیت لنگ می زند

وی با بیان اینکه سال گذشته بازدیدکنندگان نمایشگاه، از تکراری بودن نحوه برگزاری آن گله مند بوده‌اند و یکی از دلایل اصرار ما بر ساخت نمایشگاه دائمی رفع همین نقص بوده است، اظهار کرد: این نمایشگاه طی 10 سال اخیر در محل دهکده گل برگزار شده و همین تکراری بودن فضا، به تکراری شدن کلیت آن منجر شده و حتی اگر ارقام و انواع گل‌های جدید نیز در آن به نمایش گذاشته شود به دلیل تکراری بودن فضا، جلوه بصری آن چشمگیر نخواهد بود.

براساس این گزارش، سالیان بسیاری است که شیوه های برگزاری چنین رویدادهایی در سطح دنیا و حتی کشور تغییر کرده و تیم هایی حرفه ای، برگزاری چنین رویدادهای مهمی را همه ساله با خلاقیت و نوآوری برنامه ریزی و مدیریت می کنند، این نکته مهمی است که در برگزاری هیچیک از نمایشگاه های استان و در بسیاری از نمایشگاه های کشور مورد توجه قرار نگرفته و متولیان ترجیح می دهند در مدار صفر درجه در جا زده، از هرگونه الگوبرداری از کشورهای موفق پرهیز کرده و ریسک هیچ خلاقیتی را نپذیرند.

کاهش 10 درصدی بازدیدکنندگان نمایشگاه سال گذشته علیرغم هزینه 100 میلیون تومانی که برای تغییر فضای آن صرف شده دلیلی بر این مدعاست که همچنان پای خلاقیت در این عرصه لنگ می زند.

البته متاسفانه برگزارکنندگان نمایشگاه محلات همچنان معتقدند دارویی که بیماری مزمن کم‌سو شدن چراغ نمایشگاه را درمان می کند، تنها، تغییر فضاست و دیگر هیچ و با همین رویکرد حتی حاضر شده اند که در برگزاری نمایشگاه وقفه ای یکساله بیندازند و هزینه آنرا صرف تکمیل نمایشگاه دائمی کنند.

کسی دقیقا نمی داند که این نمایشگاه دائمی قرار است چگونه باشد یا چه پدیده محیرالعقولی را پیش چشم بینندگان بگذارد، اما آنگونه که علیپور می گوید پروژه احداث کامل مجموعه نمایشگاه دائمی گل و گیاه بدلیل هزینه 50 میلیاردی اش فازبندی شده و در فاز نخست آن تاکنون حدود 8 میلیارد تومان هزینه شده و فاز نمایشگاهی آن نیز 10 میلیارد هزینه نیاز دارد که بخشی از آن اجرایی شده است.

جالب اینجاست که معلوم نیست چند صد میلیون تومانی که از محل عدم برگزاری نمایشگاه امسال صرفه جویی می شود قرار است کدام یک از چاله های نمایشگاه 50 میلیاردی دائمی گل محلات یا یکی از فازهای چند میلیاردی‌اش را پر کند!

نکته اینجاست که محلات در چند دهه عمری که در صنعت گل و گیاه صرف کرده هنوز یک سازه مرتبط با گل و گیاه، یا حداقل سازه ای که این صنعت پر رنگ و بو را در این شهر قطعا ثروتمند یادمان بیندازد، ندارد و اگر وقتی وارد محلات می شوی به هیچ عنوان ندانی که وارد "قطب گل و گیاه کشور" شده ای، هیچ نشانه جذاب، هدایت کننده و محکمی هم از این واقعیت، در گوشه و کنار این شهر نخواهی یافت!!

آنچه در این گزارش بر آن تاکید می شود، قطعا اصرار بر برگزاری نمایشگاه امسال نیست، ما اصراری بر برگزاری نمایشگاه آنهم با کیفیتی که متاسفانه از آن می شناسیم نداریم و ترجیح می دهیم که اگر قرار بر برگزاری است، کیفیت حرف اول را بزند تا گل محلات گرفتار تبلیغات منفی نشود. در واقع آنچه باید بر آن تاکید شود، اینست که اینهمه بی توجهی به چنین ثروتی در استان مرکزی تا کجا قرار است ادامه پیدا کند و یادآوری اینکه چه ثروت های بزرگتری را در اینهمه سال بی توجهی به این ظرفیت عظیم از دست داده ایم.

آنچه پرس و جوهای ما تایید می کند اینست که برگزاری نمایشگاه گل و گیاه محلات آنچنان که باید و در حد اهمیت بی اندازه اش در برنامه ریزی های استان دیده نشده و شهرستان نیز که کار را به وعده ای موکول کرده که معلوم نیست در سال 99 عملیاتی خواهد یا خیر.

پوشش مورد نیاز نمایشگاه وارداتی بود، وارد نشد/نمایشگاه نیازمند انرژی جدید است

محمد قمری فرماندار محلات با اشاره به اینکه بنای شهرستان بر برگزاری نمایشگاه بود، اما برخی از امکانات مهیا نشد، گفت: پوشش سالن در نظر گرفته شده برای برگزاری نمایشگاه باید از خارج از کشور وارد می‌شد که این امر انجام نگرفت.

وی اظهار کرد: قطعا این وقفه در گردشگری و اقتصاد شهرستان تاثیرگذار است، اما در یکی دو سال اخیر درگیر افت و کاهش بازدیدکننده نمایشگاه شده‌ایم که به نظر می‌رسد تکراری بودن فضا و نوع برگزاری نمایشگاه می‌تواند از دلایل این کاهش باشد، از طرفی مکان برگزاری نمایشگاه نیز به روز نیست و این شرایط ایجاد وقفه‌ لازم برای حضوری با انرژی‌تر و کیفی‌تر را ضروری می کند.

وی با اشاره به سازه ویژه نمایشگاه دائمی افزود: در محل جدید نمایشگاه که بزرگترین مجتمع گل و گیاه خاورمیانه خواهد شد، 200 غرفه عرضه گل در حال ساخت است، امسال این پروژه را تکمیل می‌کنیم تا در اردیبهشت 99 نمایشگاه گل و گیاه محلات به بهترین شکل برگزار شود.

فرماندار به امروز، 25 خرداد روز ملی گل و گیاه و برگزاری برنامه‌های ویژه جهت جبران فقدان هفدهمین نمایشگاه گل در محلات اشاره کرد و گفت: نمایشگاه یک ستاد دارد که مسئولیت آن با فرماندار است و تمام تصمیمات در این ستاد اتخاذ می‌شود، هرساله کمک‌هایی از سوی برخی دستگاه‌ها به اتحادیه گل و گیاه محلات به عنوان مجری نمایشگاه صورت می‌گیرد، اما این ادعا که به دلیل عدم ارائه کمک و امتیازات به مجری در سال جاری، این نمایشگاه از سوی اتحادیه برگزار نمی‌شود، درست نیست.

به گزارش ایسنا، مزیت‌های گردشگری و اقتصادی این نمایشگاه البته در صورتی که به درستی برگزار شود، آنهم در سال رونق تولید، برکسی پوشیده نیست. برگزاری چنین رویدادی در یک شهرستان که شهرت ملی برای خود دست و پا کرده، مسلما چند روز پر رونق و پر نشاط را به شهر هدیه می کند، گردشگران و فعالان اقتصادی را به خود جذب می‌کند و همین امر توسعه گردشگری و رونق اقتصادی را برای این شهر و مردمش در پی دارد و می تواند پایگاهی برای رونق گردشگری در شهرستانی باشد که متاسفانه تاکنون بهره اقتصادی چندانی از جاذبه های سرشار گردشگری اش نبرده است!

نباید اجازه عدم برگزاری نمایشگاه گل داده شود/فقدان تقویم رویدادهای گردشگری در استان مرکزی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی یکی از منتقدان عدم برگزاری این نمایشگاه است، او که روی برگزاری این رویداد برای تقویت گردشگری استان حساب کرده می گوید: در صنعت گردشگری موضوعی تحت عنوان تقویم رویدادها وجود دارد و کشورهای مختلف دنیا به هر بهانه‌ای برای برگزاری فستیوال‌ها و جذب گردشگر به این رویدادها تلاش می‌کنند.

دکتر علیرضا ایزدی با بیان اینکه متاسفانه بدلیل نزدیکی استان مرکزی به تهران یا اصفهان، سایه صنعت بر دیگر ظرفیت‌های این استان سنگینی می کند و این استان بدلیل عدم معرفی مناسب، انتفاعی از ظرفیت های گردشگری برای خود کسب نکرده است، گفت: برای جبران این عقب ‌ ماندگی باید تقویمی از رویدادها ترسیم شود و براساس آن تقویم، مصرانه و مجدانه سهمی عاید گردشگری استان شود.

وی که معتقد است تعطیلی یا برگزار نشدن نمایشگاه گل قطعا تاثیر منفی بر اذهان مخاطبان خواهد گذاشت، می گوید: این نمایشگاه باید حتی اگر شده در اشل و قالب کوچک برگزار شود.

ایزدی اظهار کرد: برگزار نشدن این نمایشگاه که دارای سابقه است، در حوزه تبلیغاتی گردشگری یک نقطه ضعف بزرگ محسوب شده و مانع جلب و جذب گردشگر و حتی سرمایه‌گذار می‌شود. حیف است که این تلاش مستمر که در طول سال‌های اخیر در اذهان شکل گرفته و برندی برای استان شده درگیر وقفه شود، این نمایشگاه باید به هر شکل ممکن برگزار شود و اگر مجریان آن در پی رقم زدن یک اتفاق بهتر در سال آتی هستند، زمان مناسب یک ساله را پیش رو دارند و می‌توانند تغییرات لازم برای حضور و برگزاری خوب را در این زمان انجام دهند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی تاکید کرد: با توجه به سابقه بازدیدهایی که از این نمایشگاه صورت می‌گیرد و نشاطی که همراه با برگزاری آن در شهرستان ایجاد می‌شود، نباید اجازه دهیم امسال این رویداد بزرگ به تعطیلی کشیده شود و اعلام آمادگی می‌کنیم که اگر کمکی از جانب میراث فرهنگی استان برای برگزاری این رویداد لازم است، دریغ نخواهیم کرد.

نکته قابل توجه درخصوص عدم برگزاری این نمایشگاه این است که ظاهرا این تصمیم صرفا در سطح شهرستان اتخاذ شده است. در طول پیگیری و تهیه این گزارش متوجه شدیم که مسئولان مرتبط همچون مدیرکل دفتر اقتصادی استانداری، معاون بازرگانی سازمان صمت، معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هیچ اطلاعی از تصمیم شهرستان نداشته اند و از عدم برگزاری آن اظهار بی‌اطلاعی کرده و حتی از شنیدن این خبر شگفت زده شدند.

یک خبر نگران کننده/یک پیام خطرناک

از نگاه رییس اتاق بازرگانی استان مرکزی برگزاری نمایشگاه، جزئی از یک فعالیت اقتصادی و نمایشگاه در واقع ویترینی برای تولیدکننده برای ارائه یک کالا و محصول است.

منوچهر توسطی تصریح کرد: معمولا برگزاری چندباره یک نمایشگاه افتخارآمیز بوده و نشانگر قدمت و موفقیت آن است به همین دلیل آثار زیان‌بار عدم برگزاری نمایشگاهی که سال‌ها برگزار شده، بیشتر از تبعات برگزار نشدن نمایشگاه‌هایی است که به یک یا دو دوره خلاصه شده اند و این مهم در واقع این پیام را می‌دهد که شرایط برای کار کردن، تولید و فروش گل که محصول ویژه محلات و استان مرکزی است، از دست رفته است.

وی که بر لزوم بررسی آثار و علل عدم برگزاری نمایشگاه و تلاش برای رفع موانع موجود تاکید دارد، برگزار نشدن نمایشگاهی که هرساله برگزار می‌شود را اتفاق ناگواری دانست و گفت: این خبر باید همگان بویژه مسئولان سازمان صمت، جهادکشاورزی و مسئولان شهرستان را به تکاپو بیندازد تا به هر قیمتی شده این گردهمایی بزرگ را برای چندمین بار تکرار کنند.

توسطی تاکید کرد: در شهر محلات فعالان افتصادی و حتی کسبه جزء و خرد از این نمایشگاه بهره‌مند می‌شوند و شهر روحیه می‌گیرد و با عدم برگزاری آن، تمامی این نقاط مثبت از دست می‌رود و چه بسا افسردگی و پژمردگی هم به همراه خواهد داشت.

عمر گل و گلکاری در محلات به یک قرن می‌رسد، اما متاسفانه این شهرستان هنوز نتوانسته این ظرفیت را به عنوان یک فرصت به ثروت تبدیل کرده و به محل اصلی رجوع گردشگران، صنعتگران و فعالان عرصه گل و گیاه تبدیل شود. تعداد بازدیدکنندگان این رویداد در برخی سالها تا 500 هزار نفر هم رسیده، اما متاسفانه از کنار این ظرفیت عظیم اقتصادی، گردشگری و فرهنگی به سادگی عبور شده است.

صنعت گل و گیاه در محلات عامل توسعه اشتغال بوده است، طبق آمار رسمی در هر هکتار از گلخانه های محلات 12 نفر مستقیم و 6 نفر به صورت غیرمستقیم کار می کنند و در واقع اقتصاد محلات علاوه بر سنگ و ظرفیت های دیگر، به گل گره خورده و برگزاری نمایشگاه در واقع فرصتی برای رشد ظرفیت های اشتغال مستقیم و غیر مستقیم در این شهرستان نیز محسوب می شود، در واقع اگر این نمایشگاه روند درستی را از ابتدای پیدایش خود تاکنون طی کرده بود، امروز محلات نه تنها در لیست شهرستان های درگیر با بیکاری جایی نداشت که پذیرنده نیروی کار از دیگر نقاط کشور نیز بود.

به گزارش ایسنا، فرماندار سابق محلات نسبت به بی توجهی به ظرفیت نمایشگاه گل در سال رونق تولید انتقاد دارد.

تعطیلات عید فطر بهترین فرصت برگزاری نمایشگاه گل/اقتصاد شهرستان از برگزار نشدن نمایشگاه متاثر می‌شود

فرماندار سابق محلات معتقد است که برگزاری نمایشگاهی مثل نمایشگاه گل محلات که در واقع یک برند استانی و ملی محسوب می‌شود و تقریبا در کشور شناخته شده است و بازدیدکنندگان مختلفی دارد، اتفاق نامبارکی است.

احمد سجادی با اشاره به اینکه بازدیدکنندگان این نمایشگاه بسیار زیاد هستند و حتی در دوره‌ حضور وی در شهرستان 100 هزار بازدیدکننده از نمایشگاه دیدن کرده اند، افزود: طبیعتا اولین ضرر و اثر منفی عدم برگزاری این نمایشگاه، زیان اقتصادی برای شهرستان است. طبق تجربه در طول 4 روز برگزاری نمایشگاه در واقع تمامی رستوران‌های شهر محلات تکمیل ظرفیت شده، کار تمامی مراکز فروش فست‌فود رونق یافته و حتی در مواردی با کمبود غذاهای کنسروی در سوپرمارکت‌ها مواجه شده بودیم.

وی که در دوران تصدی فرمانداری محلات تاریخ برگزاری آنرا از شهریورماه به اردیبهشت ماه تغییر داد، تصریح کرد: توجیهات مجری مبنی بر همزمانی نمایشگاه با ماه رمضان یا اختصاص هزینه برگزاری به ساخت محل دائمی نمایشگاه، برای برگزار نشدن چنین رویداد بزرگی قابل قبول نیست و حتی می توان گفت که یکی از بهترین فرصت‌ها برای برگزاری نمایشگاه، تعطیلات 4 روزه عید فطر بود که می توانست سیل گردشگران را در این فرصت مناسب به این شهر بکشاند.

در دوران تحریم، کاهش فروش نفت و افزایش قیمت ارز، گل یکی از بهترین گزینه ها برای تحقق افزایش صادرات غیرنفتی و خروج اقتصاد از کلاف پیچیده تک محصولی است. استان مرکزی درست در چنین بزنگاهی با تکیه بر محصولات غیرنفتی و تعامل با فعالان اقتصادی خارجی به طرق مختلف از جمله استفاده از فرصت نمایشگاه های متعدد می تواند این ثروت های بالقوه را بالفعل کند و برگزار نشدن یا برگزاری بی کیفیت این نمایشگاه ها می تواند تبادل تجربیات، تعامل تجاری با جهان و جذب بازارهای خارجی را به تعویق انداخته و ریسک تبلیغات منفی برای محصولات مهم را متوجه استان کند.

نباید برند گل محلات رنگ و بوی خاموشی به خود گیرد/تبعات منفی قطع زنجیره تسلسل نمایشگاه

رییس پژوهشکده ملی گل و گیاه ایران در محلات، تبلیغات را بخش مهمی از بازاریابی می داند و با بیان اینکه یکی از شیوه مهم و موثر تبلیغات برگزاری نمایشگاه است که با کارکردهای مختلفی همچون شناسایی، معرفی آخرین دستاوردها و توانمندی‌ها اثراث مثبتی برای اقتصاد بهمراه دارد، می گوید: روشن ماندن چراغ برند گل محلات نیازمند تغذیه دائم است. در واقع نباید این برند که حتی شهرتی جهانی دارد، خاموش شود، بلکه باید دائما تکرار و طرح شود.

محمدرضا شفیعی با اشاره به اینکه مجری نمایشگاه، اتحادیه گل و گیاه محلات است که مشکلات بسیاری در حوزه برگزاری دارد و برای اینکه بتواند نمایشگاه را با وضع بهتری برگزار کند، فعلا از برگزاری آن صرف‌نظر کرده، گفت: با هر تفکر و توجیهی برگزاری نمایشگاه یک ضرورت است چراکه اگر نمایشگاه در کار نباشد ممکن است ظرفیت بازاریابی و فروش گل را از دست بدهیم.

شفیعی با تاکید بر اینکه زنجیره تسلسل برگزاری نمایشگاه نباید قطع شود، گفت: انعکاس خبر برگزاری این نمایشگاه که برند محلات است گذشته از ارتقای این برند، مراجعه بیشتر خریداران از نقاط مختلف کشور و جایگاه‌های رسمی و غیررسمی را به دنبال دارد و نمی‌توان این تاثیر را منکر شد.

رییس پژوهشکده ملی گل و گیاه در محلات بیان کرد: زمانی که یک نمایشگاه به پیشینه و قدمت می‌رسد و چندین دوره برگزار می‌شود، قطع شدن این زنجیره به پیشینه نمایشگاه آسیب می‌زند. برخی نمایشگاه‌ها در برخی از نقاط دنیا به چند دهمین دوره خود رسیده اند که این امر اهمیت و جایگاه ویژه‌ای به نفس نمایشگاه می‌بخشد. نمایشگاه محلات نیز به هرحال دارای قدمتی است و از قدیمی‌ترین نمایشگاه های استان مرکزی و از با سابقه ترین نمایشگاه های گل کشور به شمار می‌رود که این سبقه وجهه نمایشگاه را بالا برده است و بهتر است که این جایگاه حفظ شود.

حتما نام شهرستان "پاکدشت" را شنیده‌اید، نعمت الله ترکی رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تهران مدعی است که پاکدشت باید پایتخت گل و گیاه کشور شود و این اتفاق تا پایان برنامه ششم توسعه کشور رخ می‌دهد.

این خبر نشان می دهد که محلات که تا امروز همواره در بوق پایتختی گل کشور دمیده حالا یک مدعی جدی را در مقابل خود دارد، مدعی‌ای که می گوید مقام اول تولید گل در کشور را داراست.

محلات که فرصتی 100 ساله را برای تبدیل کردن ظاهر و باطنش به پایتخت واقعی گل کشور جدی نگرفته حالا در معرض خطر از دست دادن این عنوان قرار دارد.

نباید اجازه داد بازار گل محلات به دست رقبا بیفتد

معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی که اتفاقا همچون بسیاری از مسئولان از عدم برگزاری نمایشگاه اطلاعی نداشت، گفت: نمایشگاه گل 16 دوره برگزار شده و برگزار نشدن دوره هفدهم در واقع فضا را برای رقبا مهیا می‌کند تا بازار را به دست گرفته و این ظرفیت را از محلات بگیرند.

علی اصغر زارعی بیان کرد: نمایشگاه توسط بخش خصوصی برگزار می شود و اتحادیه به اندازه ای توان دارد که نمایشگاه را برگزار کند. از طرفی با توجه به قدمت فعالیت صنعت گل و گیاه در شهرستان، تولیدکنندگان قوی در این عرصه فعالند که به راحتی می توانند نمایشگاه را برگزار کنند. تاکنون نیز دستگاه های اجرایی و مرتبط مانند جهادکشاورزی نقش خاصی در برگزاری نمایشگاه نداشته و تنها نقش حمایتی و راهبری به جهت برگزاری بهتر نمایشگاه را ایفا کرده‌اند.

به دنبال رفع مشکلات تولیدکنندگان و صادرکنندگان گل هستیم

محمدرضا حاجی پور اما می گوید با توجه به حجم صادرات گل و گیاه محلات که در شاخص‌های ارزیابی محصولات در جایگاه خوبی است، یکی از اصلی‌ترین مباحث، پیگیری موانع و مشکلات صادرکنندگان گل و گیاه است و ضرورت دارد به این حوزه نگاه ویژه‌ای اعمال شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با اشاره به اینکه نمایشگاه گل یکی از اصلی‌ترین نمایشگاه‌های استان مرکزی است، به ایسنا گفت: جهاد کشاورزی و سازمان صمت نسبت به بررسی موانع و مشکلات بویژه در برگزاری نمایشگاه توجه خاصی وجود دارد و تلاش ما بر این است با رویکرد حمایت از بخش تولید و صادرات در سال مزین به عنوان رونق تولید شرایطی فراهم شود که ضمن برگزاری نمایشگاه و قوی‌تر شدن آن، در جهت صادرات تلاش بیشتری صورت گیرد.

وی افزود: باید شرایط کارشناسی شود تا با رویکرد مناسب و در جهت حمایت از این تولیدکندگان نسبت به افزایش تولید و حجم صادرات و برگزاری نمایشگاه اقدام شود.

به گزارش ایسنا؛ برند گل محلات به سادگی به دست نیامده است، محلات بی دلیل عنوان هلند ایران را یدک نمی‌کشد و در این مسیر فراز و نشیب‌های بسیار تحمل شده و فستیوال گل این شهرستان فارغ از اینکه با چه کیفیتی برگزار شده، در کشور برای خود جایگاهی دست و پا کرده است که نمی توان به سادگی از کنار آن عبور کرد.

یک قرن از فعالیت صنعت گل در محلات می گذرد، اما استان و شهرستان همچنان درگیر برگزار شدن یا نشدن یک نمایشگاه گل در این شهرستان هستند، در حالی که شاید امروز بعد از حدود 100 سال از عمر این صنعت در محلات، نه تنها این شهرستان می بایست در چهار فصل خود از یک نمایشگاه دائمی گل و باغ ها و خیابان ها و کوچه های پر از گل و گلدان سرشار می بود، بلکه از این شهرستان انتظار می رفت که بزرگترین باغ گیاه شناسی کشور را در خود ایجاد کرده باشد، اما نه تنها چنین ظرفیتی به صورت مستقل در این شهرستان ایجاد نشده بلکه نام محلات در میان باغ های گیاه شناسی اقماری باغ گیاه شناسی ملی ایران هم دیده نمی‌شود!

محلات سال گذشته 20 میلیون دلار گل به کشورهای متعددی همچون عراق، تاجیکستان، ارمنستان، ترکمنستان، عمان و ... صادر کرده است. این شهرستان که در حوزه صادرات محصول منحصر بفردش "بید قرمز" به صادرات 20 میلیون دلاری به کشورهای آسیایی، ژاپن، چین، تایوان و کره جنوبی دست یافته و حتی یک محموله را نیز از طریق چین به امریکا صادر کرده، هنوز گرفتار روش های سنتی تولید، بسته بندی و فروش است.

استان مرکزی تجربه‌های تلخ زیادی در ساده گذشتن از ظرفیت هایش داشته و دقیقا به همین دلیل نباید اجازه داد که صنعت گل و گیاه استان با اقدامات و تصمیمات غیرکارشناسی، آماری و مبتنی بر سودهای لحظه ای و پیش پا افتاده به عواقب بدی دچار شده و به گِل بنشیند.

صنعت گل محلات حکم گنجینه ارزشمندی را دارد که گرچه گاه قطعاتی از آن کشف شده و به مردمان سود رسانده اما بخش عظیمی از آن همچنان یا در نگاه متولیان و ذینفعان متعددش کشف نشده و از نظرها غایب است که در این صورت باید به سواد تخصصی آنها شک کرد یا اگر کشف شده انگیزه، دغدغه یا اصراری بر بهره بری کامل از آن وجود ندارد که در این صورت هم باید به توانمندی و دغدغه‌مندی و ... آنها مشکوک شد.

اما اینگونه بنظر می‌رسد گه صنعت گل و گیاه محلات گنجینه‌ای است که گرچه کشف شده ولی توسط نگاه های غیرکارشناسی، عموما سنتی و ناآشنا به اصول روز تولید، بازاریابی، فروش، صادرات، نمایشگاه داری و تبلیغات و البته رویکردهای مبتنی بر آمار و سودانگاری های کوتاه مدت و ناچیز بهره‌برداران، متولیان و ذینفعان متعددش به نوعی گروگان گرفته شده و هنوز فرصت درستی برای خودنمایی واقعی، همه جانبه و ثروت آفرینانه پیدا نکرده تا به عنوان "هلند ایران" دستاوردی درخور نامش برای شهر، استان و کشورش داشته باشد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان