تب برفکی بعد از سیل را جدی بگیرید


تب برفکی بعد از سیل را جدی بگیرید

یک دکترای علوم دامی گفت: پس از سیل خطر شیوع بیماری‎های عفونی و انگلی در گله‎ها بیشتر از هر موقع دیگر می‎شود.

بهروز یاراحمدی در گفت‎وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: پس از سیل خطر شیوع بیماری‎های عفونی و انگلی در گله‎ها بیشتر از هر موقع دیگر می‎شود چراکه آب‎ها آلوده شده و آبشخورهای طبیعی صدمه می‎بینند.

وی بیان کرد: این موضوع به خصوص در فصل بهار که زمان شیوع تب برفکی محسوب می‎شود حادتر است.

یاراحمدی ادامه داد: شیوع این بیماری منجر به تلفات و ضرر و زیان اقتصادی به دامداران می‎شود برای همین در مناطق سیل‎زده اگر علائم بیماری مشاهده شد بایستی به دامپزشکی اطلاع رسانی شود.

این دکترای علوم دامی اضافه کرد: اداره دامپزشکی باید در اسرع وقت با واکسیناسیون و درمان دام‎های مبتلا با شیوع بیماری مقابله کند.

وی خاطرنشان کرد: بیماری تب برفکی سبب کاهش تولید شیر، لاغری دام، افزایش تلفات بره‎ها و دام‎های بالغ در حین کوچ می‎شود. همچنین راندمان تولیدی و تولیدمثلی گله را کاهش خواهد داد.

یاراحمدی افزود: خانوارهای دامدار کوچنده و آسیب‌دیده از سیل هم اکنون بیش از هر زمان دیگری نیازمند حمایت و مساعدت در خصوص ثبت و پایش بیماری‎های واگیردار و مبارزه با انگل‎های دامی هستند.

این پژوهشگر علوم دامی اضافه کرد: در این رابطه انجام واکسیناسیون دام‎هاعلیه بیماری تب برفکی، سمپاشی جایگاه دام، دفن بهداشتی لاشه دام‎های تلف شده، استفاده از داروهای ضدانگل و... از جمله اقدامات بهداشتی و پیشگیرانه‎ای هستند که باید مدنظر قرار گیرند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تحسین رهبر انقلاب از برنامه تلاوت قاریان نوجوان در شبکه قرآن سیما