پیشروی خزر در خشکی یا گسترش خشکی در ساحل؟


پیشروی خزر در خشکی یا گسترش خشکی در ساحل؟

استاندار سمنان با اشاره به روند رو به رشد و گسترش بزرگترین دریاچه جهان گفت: واقعیات نشان می‌دهد که باید به جای نگرانی نسبت به خشکی آب دریای خزر، نگران افزایش سطح آن بود.

به گزارش ایسنا، علیرضا آشناگر در همایش علمی تخصصی ضرورت طرح انتقال آب از دریای خزر به استان سمنان، اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های مطرح شده از سوی فعالان زیست‌محیطی این است که اجرای این طرح امکان دارد موجب گسترش خشکی در سواحل خزر شود و این در حالی است که از سال ۱۳۵۷ تا سال ۱۳۷۳ خورشیدی و پس از آن سطح آب در این دریا رو به رشد بوده، به‌نحوی که بین ۵ تا ۲۵ کیلومتر از اراضی نوکشت ساحل را زیر آب برده است.

استاندار سمنان با اشاره به نظر تخصصی بسیاری از کارشناسان خبره در این حوزه خاطرنشان کرد: بسیاری از کارشناسان معتقدند که با توجه به افزایش سطح آب در دریای خزر و میزان بسیار اندک برداشتی آب در این طرح انتقال هیچ جای نگرانی در خصوص خشکی دریای خزر وجود ندارد؛ چرا که حجم برداشت ما از آب دریا، بسیار اندک است.

وی با بیان اینکه باید به جای نگرانی نسبت به خشکی آب دریای خزر، نگران افزایش سطح آن بود، تصریح کرد: در طرح انتقال آب دریای خزر به کویر مرکزی ایران، حجم بسیار اندکی که معادل ۲۰۰ میلیون متر مکعب در بازه زمانی یک‌ساله است؛ برداشت و منتقل می‌شود که این حجم در مقایسه با سطح کلی دریا و میزان ورودی آن، مقدار بسیار ناچیزی است.

آشناگر با اشاره به برخی مخاطرات در این دریاچه بزرگ در شمال کشورمان، گفت: برداشت بی‌رویه از منابع نفت و گاز دریای خزر یکی از علل آلودگی این دریا است که باید مورد توجه فعالان محیط زیست قرار گیرد. ضمن آنکه بر اساس شواهد موجود و تحقیقات انجام شده منشأ آلودگی‌ها در این پهنه آبی، برداشت بی‌رویه گاز و نفت توسط برخی کشورهای مجاور این دریا است.

وی از استفاده از آب دریا به‌عنوان یکی از راه‌های شناخته شده تأمین آب در جهان نام برد و گفت: کشورهایی مثل آمریکا، اسپانیا، عربستان، امارات و کویت عملکرد خوبی در راستای شیرین سازی و استفاده از آب دریا دارند.

این مقام ارشد اجرایی تصریح کرد: برخی کشورهای همسایه و مجاور دریای خزر، نوع و میزان برداشت از آب دریا را جز مسائل استراتژیک خود دانسته و به شدت این کار را اجرایی کرده‌اند.

وی از سمنان به عنوان یکی از پهناورترین استان‌های ایران نام برد و افزود: ۸۰ درصد گستره جغرافیایی این استان کویری و خشک و تنها ۲ درصد از مساحت استان زیر کشت محصولات کشاورزی است.

آشناگر با بیان اینکه آب منتقل شده تنها در بخش شرب و صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد، ادامه داد: استان سمنان یکی از استان‌های صنعتی و معدنی کشور است که بیش از دو هزار و ۲۰۰ واحد صنعتی و ۶۶۰ واحد معدنی فعال دارد.

استاندار سمنان به متوسط بارندگی پایین در این استان اشاره و خاطرنشان کرد: متوسط بارش سالیانه در جهان ۸۶۰ میلی متر و در کشور ۲۴۰ میلی‌متر و در استان سمنان تنها ۱۲۰ میلی‌متر است.

وی میزان برداشت از آب‌های زیر زمینی این استان را ۷۰ درصد اعلام و اظهار کرد: در حال حاضر این استان با ۱۶۰ میلیون متر مکعب کمبود مخزن مواجه است.

آشناگر با اشاره به خطرات ناشی از تداوم کم‌آبی در این استان یادآوری کرد: به‌علت کمبود بارش و بحران کم آبی، متأسفانه میزان تخلیه روستاها در این استان رو به افزایش است.‌

وی بر ضرورت توجه به دغدغه دوستداران محیط‌زیست تاکید و تصریح کرد: از فعالان زیست محیطی استان سمنان و استان‌های شمالی این توقع را داریم که نسبت به تحقق این پروژه کمک کنند، ضمن آنکه قطعاً دغدغه‌های آنها نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

استاندار سمنان خاطرنشان کرد: مجموعه اقدامات انجام شده، شیوه اجرا و راهکارهای طراحی شده برای اجرای این پروژه، دغدغه‌های زیست محیطی فعالان اجتماعی را به‌شدت کاهش می‌دهد.

وی گفت: باور دارم که فعالان زیست محیطی نیز دغدغه تأمین آاب شرب بسیاری از هم وطنان خود را در مرکز کشور داشته و در این خصوص احساس مالکیتی بر آب دریای خزر وجود ندارد.

وی بر لزوم گفتگوی کارشناسانه در خصوص این طرح ملی تاکید کرد و افزود: فعالان محیط زیست اگر در این خصوص گفتگو داشته باشند و قانع شوند حتماً درک بهتری از توسعه پایدار با نگاه همه جانبه، خواهند داشت و در اجرای این پروژه نیز مساعدت می‌کنند.

آشناگر به همراهی نمایندگان مجلس با اجرای این طرح بزرگ ملی اشاره و خاطرنشان کرد: ۸۱ درصد آرای نمایندگان مجلس و تأیید آنها بر اجرای این طرح نشان داد که این پروژه یک طرح ملی و مطالبه عمومی است.

وی با بیان اینکه در اجرای این طرح انتقال از روش‌های علمی بهره گرفته می‌شود، ادامه داد: روش شیرین سازی ECRO مورد تأیید کارشناسان کشوری و وزارت نیرو بوده و جای هیچ نگرانی در این خصوص نمی‌باشد.‌

استاندار سمنان با بیان اینکه خوشبختانه طرح مطالعه و اجرای انتقال آب دریای خزر از منابع غیر دولتی تصویب شده است گفت: تدوین طرح تامین‌مالی این پروژه در حال طراحی است و مطالعات آن به انجام رسیده و پس از تصویب به سرعت فراخوان تشکیل شرکت پروژه ارائه خواهد شد.‌

وی با اشاره به آمادگی برخی شرکت‌ها برای اجرای این طرح ملی افزود: برخی بانک‌های عامل کشوری و صنایع و معادن بزرگ اعلام کردند که تمایل دارند تا در اجرای این پروژه مساعدت کنند.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی