دو بندر مهم صیادی جنوب لایروبی فوری می‌خواهند


دو بندر مهم صیادی جنوب لایروبی فوری می‌خواهند

بریس و رمین، دو بندر صیادی مهم در شرق چابهار که 6 هزار صیاد دارند و تامین‌کننده‌ای اصلی برای تقاضای بازار صید و صیادی ایران به‌حساب می‌آیند با ورود افسار گسیخته گل و لای عملا حالا در گل‌اند و لایروبی فوری می‌خواهند .

" به گزارش ایسنا- " دو بندر صیادی بریس در رمین در شرق چابهار در گل هستند، لایروبی فوری می‌خواهند و مسولان توجهی نمی‌کنند" این فصل مشترک درد و دل‌های یک هفته اخیر صیادان سیستان و بلوچستان در تماس‌های مکرر با خبرنگار ایسنا است.

برای استانی که آمارهای سازمان شیلات ایران گواهی می‌دهد با 24 هزار صیاد و هزار و پانصد شناور کوچک و بزرگ قطب شیلاتی ایران است و تامین کننده بیش‌از 60 درصد صید صنعتی و تجاری کشور به حساب می‌آید، به گل نشستن دو بندر مهم‌تجاری‌اش، زنجیره تامین و عرضه و تقاضا را مشکل‌دار می‌کند و بر معیشت و زندگی هزاران صیادی که در این دو بندر زندگی می‌کنند، تاثیر می‌گذارد .

قرار بود سال 95 با نیمه بحرانی‌شدن دو بندر لایروبی آغاز شود اما نشد

یکی‌از صیادان این دو بندر در تماس با ایسنا می‌گوید: 70 درصد حوزچه بریس و 85 درصد حوزچه بندر رمین را گل گرفته است و عملا رفت‌وآمد شناورها به‌ویژه لنج‌ها قطع شده است .

یحیی بستام می‌افزاید: دهانه ورودی به دو حوزچه این دو بندر مهم با گل مسدود شده و در جزر غیرقابل عبور برای شناورها می‌شود؛ تنها در هنگامه مد امکان تردد شناورها وجود دارد و آن‌هم به سختی به‌طوری بسیاری از لنج‌های صیادی در بندر بریس با به گل نشستن آن به بندر پسابندر در همسایگی عزیمت کرده‌اند و پسابندر را با فشار و تراکم بالای رفت و آمد مواجه ساخته‌اند.

این صیاد محلی تصریح می‌کند: کار و روزی 6 هزار صیاد با به گل نشستن این دو بندر به مخاطره افتاده است و انگار هیچ مسولی نمی‌داند چه‌خبر است !!

وی خاطرنشان می‌کند: از 6 سال پیش با ورود گل و لای به حوزچه این دو بندر بارها با مدیران شیلات درخواست و مکاتبه کردیم که به لایروبی ورود پیدا کنند، قرار بود اواخر سال 95 با نیمه بحرانی‌شدن دو بندر لایروبی آغاز شود ولی هنوز آغاز نشده و حالا شرایط بحرانی شده است .

لایروب مجهز در بندرعباس منتظر یدک‌کش نیروی دریایی‌ست

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان می‌گوید: اسکله بریس سال 1381 لایروبی شده اما چون دستک‌های رسوب‌گیر در دهانه ورودی‌اش نصب نشد گل و لای دوباره وارد بندر شد و مشکل ساز. ما از دو سه‌سال پیش زمانی که شرایط در بریس و رمین بد شد وارد عمل شدیم و موفق شدیم 54 میلیارد تومان اعتبار ملی مصوب برای لایروبی و ایجاد دستک رسوب‌گیر برای این دو بندر بگیریم .

هدایت‌الله میرمرادزهی در گفت‌وگو با ایسنا می‌افزاید: اعتبار مصوب شد اما تخصیص نیافت، قرار بود اواخر سال 95 لایروبی آغاز شود اما چون اعتبار تخصیص نیافت نتوانستیم مناقصه برگزار کنیم .

وی تصریح می‌کند: بالاخره با پیگیری‌های فراوان و این در و آن در زدن اعتبار تخصیص یافت، مناقصه برگزار شد و شرکت حشمت رود برنده مناقصه اقدام به تجهیز کارگاه و انتقال لایروب کرد؛ لایروب این شرکت که یک لایروب مجهز در نوع خود به حساب می‌آید درحال حاضر در بندرعباس منتظر یدکش نیروی دریایی‌ست تا به چابهار منتقل شود .

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان می‌گوید: پیش‌بینی می‌کنیم پس از انتقال لایروب، عملیات لایروبی ظرف سه‌سال آینده تمام شود و با تجهیز اسکله‌ها به دستک‌های رسوب‌گیر دیگر شاهد ورود حجم افسار گسیخته لای به داخل حوزچه‌ها نباشیم .

میرمرادزهی ادامه می‌دهد: دو بندر بریس و رمین اولی در 55 کیلومتری و دومی در 12 کیلومتری شرق چابهار سال 1371 به‌بهره‌برداری رسیدند، در بندر رمین سه تعاونی صیادی، 212 فروند شناور قایق و لنج و حدود 2400 نفر صیاد کار می‌کنند. در بریس هم 6 تعاونی صیادی و 391 فروند شناور قایق و لنج و حدود 4 هزار صیاد کار می‌کنند .

وی تصریح می‌کند: هردو بندر بریس و رمین به‌دلیل موقعیت جغرافیایی در معرض ورود گل‌ولای فراوان هستند و تقریبا 60 تا 80 درصد حوزچه و درهانه ورودی هر دو بندر را گل فرا گرفته است .

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان تاکید می‌کند: از میان 11 بندر ماهیگیری و جایگاه تخلیه صید سیستان و بلوچستان که شامل تیس، کنارک، رمین، زرآباد، پزم، هفت‌تیر، بریس، گواتر، جد، تنگ و پسابندر می‌شود؛ تیس، رمین، بریس و هفت تیر به لایروبی نیاز دارند که دو بندر بریس و رمین وضعیت بدتری دارند و وضعیت در هفت‌تیر و تیس بهتر است .

وی خاطرنشان می‌کند: لایروبی بندر صیادی تیس که در حوزه منطقه آزاد چابهار است قرار است با تفاهم‌نامه به این منطقه واگذار و با منابع منطقه آزاد لایروبی شود، بندر هفت‌تیر هم که در نزدیکی بندر شهید بهشتی سازمان بنادر است و عملیات احداث و توسعه فاز اول بندر شهیدبهشتی موجب آمدن لای در آن شده قرار است با کمک این سازمان لایروبی شود .

سیدامیرحسین عظیمی


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصادف خونین اتوبوس مسافربری با تریلی در جاده مهریز + وضعیت مصدومان