آیین پشم‌چینی جوشقان قالی با پیشینه‌ای بیش از چند قرن


آیین پشم‌چینی جوشقان قالی با پیشینه‌ای بیش از چند قرن

‌نماینده مرتع‌داران جوشقان قالی گفت: آئین پشم چینی که هر سال در این منطقه برگزار می‌شود، احیا و گسترش فرهنگ همیاری و همکاری زنان و مردان منطقه است که پیشینه‌ای بیش از چند قرن دارد.

‌به گزارش ایسنا- شهر جوشقان یکی از مراکز مهم قالیبافی است که پیشینه آن به سده دهم می‌رسد، اما علاوه بر این، از آنجا که این منطقه در دامن کوه‌های کرکس قرار گرفته مرکز یکی از مراتع شهرستان کاشان است که هر سال با فرا رسیدن آغاز فصل گرما، شاهد پشم‌چینی گوسفندان به عنوان یک آئین دیرینه است.

حسین پستی - نماینده مرتع‌داران جوشقان قالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: با فرارسیدن نیمه خرداد که هوای این منطقه روبه گرما می‌رود و به اصطلاح محلی، گوسفندها "بیریم" می‌شوند و پشم آن‌ها حدود دو سانتیمتر از پوست گوسفند فاصله می‌گیرد، برای آنکه گوسفند پروار شود، پشم چینی آن‌ها انجام می‌شود.

وی افزود: آئین پشم چینی گوسفندان با توجه به تعداد دامداران مدت زمانی حدود سه هفته طول می‌کشد که در این مدت، روزهای پنجشنبه و جمعه سایر اهالی به یاری صاحبان دام آمده و به کمک هم این رسم دیرین را انجام می‌دهند در حالی که در سایر مناطق، هر فرد فقط دام‌های خود را پشم چینی می‌کند.

نماینده مرتع‌داران جوشقان قالی، تصریح کرد: هم‌زمان با ورود مردانی که دو کارد به دست دارند، صاحب دام، گوسفندی را قربانی می‌کند و زنان خانواده نیز از سیراب، جگر و مقداری از گوشت، غذایی موسوم به چغور پغور را پخته و در نزدیک چاشتگاه، از پشم چینان پذیرایی می‌کنند و از بقیه گوشت هم غذایی برای ناهار آن‌ها آماده می‌شود.

پستی گفت: پشم‌های چیده شده، پس از شستشوی دوباره، با استفاده از مواد طبیعی مثل برگ گردو، پوست انار و گیاه روناس، رنگ شده و در بافت قالی جوشقانی که از جمله طرح‌های معروف قالی‌بافی است، استفاده می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۱۵ هزار دام در منطقه جوشقان وجود دارد، اما خشکسالی‌های چند سال گذشته، باعث نابودی مراتع و کاهش تعداد گوسفندان شده است و در نتیجه آن بافت قالی جوشقان نیز رو به کاهش گذاشته و حفظ هر دوی آن‌ها نیازمند حمایت مسئولان است.

پستی تصریح کرد: قدیمی‌ترین قالی جوشقان متعلق به سده دوازدهم است که در موزه ویکتوریا و آلبرت‌، در لندن‌، نگهداری می‌شود. در دیگر موزه‌های اروپا و آمریکا نیز بافته‌هایی از جوشقان‌ وجود دارد.

به گزارش ایسنا، قالی جوشقان قالی، آن بدون نقشه و از حفظ بافته می‌شود و برگرفته از طبیعت خود منطقه و در طرح‌های کشمیری، گیاهی و جنگلی بافته می‌شود و نقوش آن نشان از فرهنگ، آداب و طبیعت ناحیه جوشقان قالی است.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید