«به سوی دانشگاه فضیلت‌مند» بررسی می‌شود


«به سوی دانشگاه فضیلت‌مند» بررسی می‌شود

کتاب «به سوی دانشگاه فضیلت‌مند» به همت مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و با حضور تنی چند از پژوهشگران نقد و بررسی می‌شود.

خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه: نشست نقد و بررسی کتاب «به سوی دانشگاه فضیلتمند» به همت مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و همکاری سازمان انتشارت جهاد دانشگاهی امروز (شنبه، ۲۵خرداد) از ساعت ۱۶ تا ۱۸ برگزار می شود.

در این نشست «شاپور اعتماد»، «امیرحسین خداپرست»، «میثم سفیدخوش» و «حسین شیخ رضایی» به ارایه نظرات خود در مورد این کتاب می پردازند.

این کتاب تالیف جان نیکسن و ترجمه‌ی امیرحسین خداپرست توسط سازمان انتشارات جهاددانشگاهی به چاپ رسیده و هدف این کتاب، تعیین مبانی اخلاقی تخصص دانشگاهی است. مخاطب آن همه فعالان دانشگاهی و کسانی هستند که علاقه ای عام تر به سیاست گذاری و کار در آموزش عالی، هویت حرفه ای و توسعه و رهبری مدنی دارند.

علاقه‌مندان برای حضور در این نشست می‌توانند به نشانی خیابان ملاصدرا، خیابان شیراز جنوبیف خیابان سهیل شماره ۹ مراجعه کنند.

گفتنی است هدف این کتاب، تعیین مبانی اخلاقی تخصص دانشگاهی است. مخاطب آن همه فعالان دانشگاهی و کسانی هستند که علاقه ای عام تر به سیاست گذاری و کار در آموزش عالی، هویت حرفه ای و توسعه و رهبری مدنی دارند.

اغلب تصور می شود که دانشگاه خوب دانشگاهی است که مدیریتش بر حسب کارآمدی اقتصادی کارآمد است و در مورد آن بر حسب میزان کارآفرینی، تبلیغ خود و پیشرفت در رقابت با سایر دانشگاه‌ها داوری کرده اند. نویسنده ی این کتاب استدلال می کند که اغلب موسسات این اهداف را به بهای از دست دادن کمال دانشگاهی و خدمات عمومی دنبال می کنند.

طرح این کتاب این است که در سطح مدیریت ارشد آموزش عالی فاقد رهبری فکری مشخصی هستیم و کارکنان دانشگاهی باید مسئولیت هدفمندی اخلاقی موسساتشان را بر عهده گیرند. این به مفهوم بازگشت به ارزش‌های نخبگان «برج عاج نشین» نیست بلکه به مفهوم رد کردن نظام دانشگاهی به شدت لایه ای است که به شکلی شتابزده دانشجویان را برای نهادهای متمایز برمی‌گزیند.

به سوی دانشگاه فضیلت مند برای هر آن که دلمشغول آینده آموزش عالی است کتابی گریزناپذیر است. شالوده های فلسفی شکل دهنده به استدالال های نیکسن صورت بندی تازه‌ای هستند از اینکه دانشگاه ‌ها، کار دانشگاهی و جامعه ی در حال تحول ما تا چه حد مهم و به هم پیوسته اند.

این کتاب شامل ۹ فصل است. سه فصل نخست بحثی در مورد فرهنگ در حال تحول تخصص دانشگاهی می پرورانند و برسه مضمون مرتبط با هم متمرکزند: تخصص دانشگاهی به منزله حرفه ای در حال تحول، حرفه یادگیری و حرفه ای ارزش.

فصول چهارم تا هفتم بر خوبی‌های کار دانشگاهی به منزله خصایص تعیین‌کننده تخصص دانشگاهی تمرکز دارند: صداقت، احترام، اصالت و بزرگ منشی. این چهار فصل میانی در مورد تمایل های فضیلتمندانه مرتبط با این خوبی های خاص به بحث می پردازند. دو فصل پایانی به شروط ارتباطی و نهادی لازم برای رشد تخصص دانشگاهی اختصاص دارند.

خواندن این کتاب برای دانشجویان و استادان دانشگاه و مدیران دانشگاه‌ها و سیاست‌گذاران فرهنگی کشور ضروری است. در شرایطی که دانشگاه فضیلت‌گریز و حتی فضیلت‌ستیز، کالایی‌ و بازاری‌شدن دانش، کمیت‌گرایی افراطی در توسعه‌ی آموزش عالی، نمایشی شدنِ استادی و دانشجویی، انواع سرقت علمی توسط دانشجو و استاد، انواع کم‌گذاری‌های دانشجو و استاد، سلسله‌مراتب فاصله‌انداز میان دانشجو و استاد، موانع گفتگوی آزاد و برابر میان دانشجو و استاد و موانع آموزش باکیفیتِ در خدمت خیرِ همگانی در فضای دانشگاهی امروز کشور فراگیر شده است، انتشار این کتاب خبر مبارکی است.

این کتاب با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت۳۹ هزار تومان، توسط سازمان انتشارات جهاددانشگاهی به چاپ رسیده و علاقه مندان برای تهیه این اثر می توانند به فروشگاه سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی به آدرس تهران - خیابان انقلاب - بین فلسطین و چهار راه ولیعصر- فروشگاه و نمایشگاه دائمی کتاب جهاد دانشگاهی مراجعه و یا با شماره تلفن 02166487625تماس حاصل کنند.

پایان پیام/248

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر ناگهانی چهره و اندام همایسریال پایتخت بعد 10 سال ! / هم لاغر هم خیلی پیر ! + عکس