تبرّی را به عنوان اصل دینی به نسل بعد یاد دهید


تبرّی را به عنوان اصل دینی به نسل بعد یاد دهید

یک استاد حوزه علمیه با بیان اینکه امام صادق (ع) می‌فرمایند: «هر کس تقیه نمی‌کند، دین ندارد»، گفت: اصل اعتقاد به تبری را به نسل بعدی‌تان یاد بدهید که این اصلِ دین است. فقط نماز و روزه را انتقال ندهید.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین «محمدباقر علوی تهرانی» جمعه، ۲۴ خرداد در مسجد امیر(ع) به سخنرانی پرداخت و اظهار کرد: در حدیث پیامبر (ص) چند گروه مستحق لعن هستند، یکی کسانی که به کتاب خدا، چیزی را اضافه می‌کنند.

استاد حوزه علمیه درباره دو گروه دیگر بیان کرد: کسانی که قضا و قدر خدا را تکذیب می‌‌کنند، به آنچه که خداوند به آنها داده است، راضی نیستند و سنت پیامبر (ص) را ترک می‌کنند بنابر فرمایش پیامبر(ص) از سوی خدا مستحق لعن هستند.

حجت الاسلام علوی تهرانی درباره گروه دیگری که مورد لعن خداوند هستند، تصریح کرد:‌ اگر کسی بخواهد طائفه‌ای از خاندان پیامبر(ص) که خداوند حرمتشان را نگه داشته است و معصوم هستند را از جایگاهشان خارج کند مورد لعن الهی است.

استاد حوزه علمیه درباره دیگر گروه لعن شده، بیان کرد: اگر کسى که با قهر و زور و صرفاً براى تسلط، شخصی را که خدا عزت بخشیده، ذلیل گرداند و کسى را که خدا ذلیل کرده است عزیز کند، مورد لعن خداوند است.

وی افزود:‌ در زیارت عاشورا هم می‌خوانیم خداوند لعنت کند قومى را که شما را از مقامتان دور و از مرتبه‌هایتان برکنار کرد، مرتبه‌هایى که خدا شما را در آنها جاى داد، بنی‌امیه و بنی‌عباس همین کار را کردند. شرکت کنندگان در سقیفه بنیانگذار همین مساله بودند.

حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی ادامه داد: آنچه که جلسه تبری را شکل می‌دهد، لعن است، بنابراین نباید سب و فحاشی کرد چون اگر هم روایاتی در مورد سب داشته باشیم در تعارض با روایاتی است که سب را جایز ندانسته‌اند. در جلسه تبری فقط لعن مجاز است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اصل اعتقاد به تبری، رکن دین است، تاکید کرد: اظهار تبری تابع شرایط است اینکه آیا ما می‌توانیم در جلسات علنی، لعن کنیم یا نه، تابع شرایط است. در دین مقوله‌ای به نام تقیه داریم که درباره آن امام صادق (ع) می‌فرمایند: هر کس تقیه نمی‌کند، دین ندارد.

وی خاطرنشان کرد: ما از باب تقیه، آن لعن را به شکل علنی انجام نمی‌دهیم. ولی اصل اعتقاد به تبری را به نسل بعدی تان یاد بدهید که این اصلِ دین است. فقط نماز و روزه را انتقال ندهید. بنابراین تبری با لعن شکل می‌گیرد. سب اگر چه که روایت هم داشته باشد در تعارض با روایات نهی‌کننده قرار می‌گیرد و ساقط می‌شود.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید